همفکران
1400/04/07
16:10
گزارش بازار / شاخص به رشد خود ادامه داد

شاخص کل بورس تهران یک روز صعودی دیگر را برای سهامداران خود ساخت. شاخص کل بعد از چند دقیقه صعود تغییر روند داد و به بازه منفی رفت اما کمی بعد دوباره جان تازه ای گرفت و توانست علاوه بر جبران زیان ها ۵۲۰۰ واحد معادل ۰.۴۲ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد برسد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت اما نتوانست خود را به بازه مثبت برساند و تنها بخش زیادی از افت خود را جبران کرد. این شاخص ۱۱۶ واحد معادل ۰.۰۳ درصد کاهش داشت

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یک روز صعودی دیگر را برای سهامداران خود ساخت. شاخص کل بعد از چند دقیقه صعود تغییر روند داد و به بازه منفی رفت اما کمی بعد دوباره جان تازه ای گرفت و توانست علاوه بر جبران زیان ها ۵۲۰۰ واحد معادل ۰.۴۲ درصد رشد کند و به یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد برسد. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت اما نتوانست خود را به بازه مثبت برساند و تنها بخش زیادی از افت خود را جبران کرد. این شاخص ۱۱۶ واحد معادل ۰.۰۳ درصد کاهش داشت. نمادهای شستا، کچاد و وتجارت بیشترین اثر مثبت و فارس، شپنا و فملی بیشترین تاثیر منفی را در بازار امروز داشتند.


در فرابورس اوضاع بهتر بود. شاخص کل فرابورس روز را صعودی آغاز کرد. در میانه های بازار تغییر روند داد اما خیلی زود کنترل شد و به بازه منفی نرفت. پس از آن دوباره صعودی شد و توانست ۳۱ واحد معادل ۰.۲ درصد رشد کند و به ۱۷ هزار و ۷۹۹ واحد برسد. صبا، هرمز و غصینو بیشترین اثر مثبت و آریا، آ س پ و سمگا بیشترین اثر منفی را داشتند.


امروز ارزش معاملات خرد اندکی کمتر از دیروز و ۶۴۷۵ میلیارد ریال بود. همچنین ۱۴۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. تعداد صف های فروش نسبت به دیروز افزایش کمی داشت و به ۱۵۳ نماد رسید. در مقابل ۹۴ نماد هم در صف خرید بودند.



صندوق های دولتی


دارایکم روز سبزی داشت و توانست یک درصد رشد کند. ارزش ذاتی صندوق نیز بالا رفت به ۱۸۷۴۲۶ ریال رسید. حقوقی ها با مشارکت ۱۲ درصدی در سمت تقاضا و یک درصدی در سمت عرضه نام این صندوق را در صدر لیست بیشترین ورود پول حقوقی امروز ثبت کردند.


پالایش برعکس دارایکم عمل کرد. با اینکه ارزش ذاتی این صندوق هم رشد داشت و به ۷۵۹۲۴ ریال رسید اما قیمت پایانی افت ۰.۷ درصدی داشت. حقوقیها امروز هم تماشاچی بودند. آنها یک درصد در سمت خرید و ۲ درصد در سمت فروش مشارکت کردند.


پر حجم ترین معاملات


گروه های خودرویی، بانکی به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و بیشترین حجم معاملات را دارند. بعد از این دو گروه چند رشته ای صنعتی حجم معاملات بالایی داشت. در بین نمادها خساپا، ومدیر و وتجارت بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خساپا امروز در صفر تابلو نوسان می کرد و توانست روز را با رنگ سبز تمام کند. این در حالی است که مشارکت حقوقی ها ۵ درصد در سمت خریدار بود و ۹۵ درصد از ۶۹۰ سهم معامله شده را حقیقی ها خریدند. اما چون در سمت فروش حقوقی ها مشارکت نزدیک به صفر داشتند شاهد ورود ۷ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد بودیم.


بیشترین ورود و خروج پول



سرمایه گذاری ها، هلدینگ ها و محصولات شیمیایی گروه هایی بودند که حقیقی ها بیشتر خریدند. حقوقی ها نیز مشغول خرید فراورده های نفتی، فلزات اساسی و سیمانی ها بودند. در بین نمادها حقیقی ها بیش از همه به شستا، ومدیر و ومعادن توجه کردند و حقوقی ها از دارایکم، شپنا و اپال حمایت کردند.


شستا تلاش زیادی کرد تا صف خرید تشکیل دهد اما صف ناپایدار بود و خیلی زود عرضه شد. از ۴۷۷ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۲۲ درصد را عرضه و تنها ۶ درصد را خریدند در نتیجه حقیقی ها ۱۰۴ میلیارد تومان پول وارد سهم کردند. با تمام افت و خیزی که شستا داشت اما در طول روز رنگ سبز را از دست نداد و همواره تقاضا بر عرضه غالب بود.


اپال ماه ها است در حال در جا زدن است و تغییرات محسوسی در قیمت ندارد. امروز حقوقی ها حمایت خوبی کردند و ۹۴ درصد از ۱۴ میلیون سهم عرضه شده را خریدند. در سمت عرضه نیز چند کد حقوقی حضور داشتند و ۱۰ درصد از عرضه ها را بر عهده گرفتند. در نتیجه شاهد ورود ۲۲ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد بودیم.




نمادهای مشکوک


آ س پ و وسصفها هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ روزه مشکوک ترین حجم معاملات را از آن خود کردند


آ س پ دیروز به خاطر افشا اطلاعات متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. فروشندگان که از اسفند ۹۹ در صف فروش گیر افتاده بودند راضی شدند با ۳۲ درصد ضرر سهام را بفروشند و خارج شوند. جالب اینکه بعد از کشف قیمت باز هم صف فروش تشکیل شد. اما کمی بعد صف جمع شد و قیمت اندکی رشد کرد. کنترل کامل نماد در دستان کدهای حقیقی بود و حقوقی ها حتی یک برگ سهم خرید و فروش نکردند. سرانه فروش هر کد حقیقی ۲۶ میلیون تومان و سرانه خرید آنها ۱۳ میلیون تومان براورد می شود.


وسصفها هیچ سهامدار عمده ای ندارد و از نمادهای است که شناوری ۱۰۰ درصدی دارند. امروز یک کد حقوقی شروع به خرید سنگین کرد و یک تنه ۵۰ میلیون سهم را خرید. با این حال باز هم صف فروش با چند صد هزار سهم باقی ماند. امروز حقیقی ها بیشتر فروشنده بودند تا خریدار در نتیجه ۵ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به قپیرا با ۹.۵۳ درصد و کطبس با ۸.۹۱ درصد رسید. هجرت، ریسمک، لطیف، فنورد و دبالک با ۵ درصد به طور مشترک رتبه سوم را به دست آوردند. در انتهای جدول شسینا با ۳۲.۶ درصد، آ س پ با ۳۰.۵۶ درصد و کپشیر با ۹.۹۹ درصد بیشترین افت را داشتند.


قپیرا برخلاف اغلب هم گروهی هایش که افت قیمت داشتند رشد خوبی داشت. این نماد به تازگی از مجمع برگشته است و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. در ابتدا اندکی افت قیمت داشت اما بعد از گذشت چند دقیقه سر وکله خریداران پیدا شد و نماد را تا صف خرید مشایعت کرد. حقوقی ها نقش فعالی در این اتفاق داشتند. آنها ۳۸ درصد از ۴ میلیون سهم معامله شده را خریدند و فقط ۳ درصد در یمت عرضه مشارکت کردند در نتیجه ۱.۴ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد.


شسینا روز قبل بازگشایی شد اما معاملات آن از طرف ناظر بازار باطل شد. امروز هم که بازگشایی شد افت ۳۵ درصدی داشت. کمی که گذشته خریداران به ارزندگی آن پی بردند و برای خرید صف کشیدند و اندکی قیمت رشد کرد. حقیقی ها در معاملات امروز یکه تازی میکردند و حقوقی ها تماشاچی بودند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار یک گام کوچک دیگر برداشت و با رشد ۰.۷۳ درصدی به ۲۴ هزار ۸۵۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید هم صعودی بود و با ۱.۸۴ درصد رشد به ۱۰ میلیون و ۷۱۴ هزار تومان رسید. شاید این بار بتواند خود را به کانال ۱۱ میلیون تومانی برساند و تثبیت کند.


انس طلا اولین روز کاری خود را با ۰.۲۳ درصد کاهش شروع کرده است و هم اکنون با قیمت ۱۷۷۵ دلار معامله می شود.



انتهای خبر

0
0