همفکران
1400/09/28
15:59
گزارش بازار / روز از نو، روزی از نو!

شاخص کل بورس تهران در بیست و هشتمین روز از آذرماه ۱۴۰۰، حدود ۱۴ هزار واحد معادل ۱ درصد افت کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در ابتدای روز در مدار مثبت حرکتش را آغاز کرد اما آهسته. ولی رفته رفته با فزونی عرضه ها، این شاخص تغییر مسیر داد و با سرعتی که هر لحظه شتابش بیشتر می شد، بدون لحظه ای درنگ، تخت گاز به زیر کانال ۱.۳ میلیونی رفت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در بیست و هشتمین روز از آذرماه ۱۴۰۰، حدود ۱۴ هزار واحد معادل ۱ درصد افت کرد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۲ هزار واحد متوقف شد. این شاخص بورسی در ابتدای روز در مدار مثبت حرکتش را آغاز کرد اما آهسته. ولی رفته رفته با فزونی عرضه ها، این شاخص تغییر مسیر داد و با سرعتی که هر لحظه شتابش بیشتر می شد، بدون لحظه ای درنگ، تخت گاز به زیر کانال ۱.۳ میلیونی رفت.


شاخص هموزن هم سبزپوش بود اما آن هم نتوانست در برابر قدرتنمایی فروشندگان ایستادگی کند و به محدوده منفی کشانده شد. این شاخص در نهایت حدود ۳۵۰۰ واحد افت را تجربه کرد. فارس، شپدیس و کنور بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند و به نوسانات مثبت در محدوده صفر تابلو بسنده کردند. فولاد، فملی و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام با صف فروش معاملات را به اتمام نرساندند و با افت حدود ۲.۵ درصدی قیمت پایانیشان روز را به پایان بردند.


فرابورس هم نزولی بود و با کاهش ۱۳۷ واحدی به ۱۸ هزار ۴۴۹ واحد رسید. زاگرس، آریا و شاوان بیش از همه اثر منفی داشتند و شگویا و فرابورس بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۴۰۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده ۲.۷ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۵ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

وزیر اقتصاد


ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فراکاب ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خساپا، خودرو و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین پول از سوی سهامداران خرد بودند و بعد از آن فراکاب ها. ولی در مقابل دو صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بیشترین مقدار از نقدینگی های حقیقی را از دست دادند. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و بپاس و بمپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران هم، امروز را با حال و هوای بارانی آغاز کرد اما بارانی از خون...


مثبت های روز گذشته دوامی نداشت و نتوانست حتی برای دقایقی به معاملات امروز سرایت کند، به این ترتیب روز از نو روزی از نو! اگرچه در ابتدای روز شاخص ها سبز بودند اما گرایش مثبتی در کلیت بازار به چشم نمیخورد و این فزونی فروشندگان، شاخص ها را هم به مدار منفی کشاند و همرنگ جماعت کرد.


در میان پالایشی ها ، شبریز تلاش زیادی در جهت مثبت شدن کرد اما نتوانست در برابر امواج قوی عرضه مقاومت کند و با صف فروش شدن شپنا، دیگر دست از مبارزه برداشت و تن به سرخپوشی داد.


خودرویی ها باز هم با فروشندگانشان غوغا کردند و از جمله صنایع پر عرضه امروز بودند. اگرچه دو لیدر این گروه با صف فروش روز را به پایان بردند اما معاملات خساپا از نگاه ها دور نماند، چرا که برخلاف انتظارات خیلی بهتر از خودرو پیش رفت و روند معاملاتش بهتر بود اما با صف فروش شدن خودرو و سپس خگستر و خپارس، روحیه ی خریداری از این صنعت رخت بست و حتی خزامیایی هم که تا یک قدمی صف خرید پیش رفته بود، ناچار به عقب نشینی تا صفر تابلو شد.


وزیر اقتصاد هم نتوانست مرهمی بر دل سهامداران خسته باشد. خروج پول های خرد، رخوت و بی رمقی همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که کدام سنگ است که با برخورد با سر این بازار بی حس و حال می تواند آن را از این خواب زمستانی بیدار کند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه سدشت، بکاب و وحافظ و در بازه ۳۰ روزه نمادهای بمپنا، سهرمز و فسازان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سدشت بالاخره توانست از بند فروشندگان رهایی یابد و امروز را مثبت و با رشد ۱ درصدی در قیمت پایانی به اتمام برساند. امروز حجم معاملات این نماد به بیش از ۲ میلیون سهم رسید که اگرچه رقم بالایی نیست اما برای این نماد بیشترین حجم طی چندماه اخیر است.


بمپنا چندروزی است که با اقبال خریداران همراه شده و طی یکهفته اخیر توانسته برای سهامدارانش بیش از ۲۰ درصد بازدهی به ارمغان بیاورد. نماد مذکور امروز حجم خوبی خورد و ۴۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را شاملا با ۴.۳ درصد، لپارس با ۲.۶۸ درصد و ولساپا با ۱.۹۷ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدام با ۵.۴۲ درصد، وسرضوی با ۴.۹۶ درصد و وسفارس با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته افت یا رشد قابل توجهی نداشته و در همان محدوده ۳۰ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۳۱ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۶۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز قیمت نخورده و در محدوده ۱۷۹۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0