همفکران
1400/09/07
16:07
گزارش بازار / رکود؛ تراژدی ادامه دار

شاخص کل بورس تهران در هفتمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، به ۱۳۰۰ واحد رشد معادل ۰.۱۰ درصد بسنده کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۸ هزار واحد پیش رفت. بازار سرمایه روندی پرنوسان را پشت سر گذاشت، به طوری که...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در هفتمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، به ۱۳۰۰ واحد رشد معادل ۰.۱۰ درصد بسنده کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۸ هزار واحد پیش رفت. بازار سرمایه روندی پرنوسان را پشت سر گذاشت، به طوری که شاخص کل که تا ساعت ۱۱ توانسته بود حدود ۳ هزار واحد افزایش یابد، در نهایت با عقب نشینی خریداران گارد نزولی گرفت. دیگر نماگر ها هم کاهشی بودند به طوری که شاخص هم وزن ۱۹۰۰ واحد افت را تجربه کرد. پارس، شستا و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. پارس بیشتر روز را در صف خرید به سر برد و قیمت پایانیش رشد حداکثری را تجربه کرد اما در نهایت این صف عرضه شد. دو نماد دیگر به رشد بالغ بر ۲ درصدی قیمت پایانیشان اکتفا کردند و به صف نرسیدند. ومعادن، فارس و شیراز بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و معاملاتشان را متعادل و منفی به پایان بردند.


در فرابورس نیز نمادهای منفی بیش از مثبت ها بودند. شاخص کل این بازار ۱۳۲ واحد به عقب بازگشت و به ۱۹ هزار ۴۹۴ واحد رسید. بپاس، غصینو و مارون بیش از همه اثر منفی داشتند و سمگا و زاگرس بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۸۶ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز با ریش گرو گذاشتن بزرگان توانست خود را به ۳.۱ هزار میلیارد تومان برساند که کم ترین سطح طی یک ماه اخیر است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۵۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۶ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر

پذیره‌نویسی سهام چهار شرکت بیمه‌ای به تعویق افتاد


شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از به تعویق افتادن پذیره‌نویسی شرکت‌های بیمه هوشمند فردا، بیمه زندگی کاریزما، بیمه پردیس و بیمه اتکایی تهران رواک خبر داد.


کمیسیون مشترک برجام عصر دوشنبه برگزار می‌شود


سرپرست نمایندگی ایران: گفت‌وگوهای اصلی کمیسیون مشترک برجام فردا دوشنبه بعد از ظهر در محل هتل کوبورگ با حضور تمامی هیات‌های اصلی عضو برجام برگزار خواهد شد.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرویی ها و صنعت اداره بازارهای مالی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای وبملت، خبهمن و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


در صنعت خودرو دو نماد خزامیا و خاذین در کانون توجهات بودند و با رشد حداکثری قیمت به همراه خریداران نشسته در صف امروز را به پایان رساندند.


ورود و خروج پول حقیقی



نقدینگی سهامداران خرد، امروز به سوی صندوق های قابل معامله سرازیر شد و این صندوق ها با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کردند. در مقابل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و بیمه ای ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز شفنح، پارس و شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و میدکو، بپاس و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار امروز متعادل و با نوسانات منفی آغاز به کار کرد اما کم شدن شدت عرضه ها به نسبت روز قبل امری کاملا مشهود بود. رفته رفته تحرکات مثبتی از سوی خریداران در سطح بازار به چشم خورد تا جایی که در لحظات پایانی نیمه اول، شاهد رنج های مثبت قوی در بزرگانی نظیر شستا، وبملت، وتجارت، وبصادر، شپنا و .... بودیم. اما این افزایش تقاضا پایدار نماند و در نیمه دوم باز هم برتری فروشندگان را تماشا کردیم. در مجموع با اینکه در طول امروز تعداد نماد های منفی از مثبت ها بیشتر بود، اما صفوف فروش سنگین و یا عرضه های عجیب غریبی به چشم نمیخورد همانطور تقاضای قابل توجهی هم در بازار شکل نگرفت. به نظر امروز گرد بی رمقی بیش از پیش بر پیکر این بازار پاشیده شده بود، به طوریکه با گذشت دقایقی از نیمه مربیان هنوز هم ارزش معاملات خرد زیر ۲ هزار میلیارد تومان بود و با نهایت تلاش توانست خود را به ۳ هزار میلیارد تومان برساند. امروز هم حقوقی ها نقش بسزایی نداشتند و بازیگر پررنگ این میدان تنها حقیقی ها بودند. رکود عمومی در بازار سهام در حالی به یک تراژدی ادامه دار تبدیل شده که نرخ دلار از قیمت های بالغ بر ۲۹ هزار تومان به محدوده ۲۷ هزار تومان کامبک زده و در متغیرهای تاثیرگذار دیگری چون نرخ ارز سامانه نیما و قیمت‌های جهانی تحول مهمی رقم نخورده است. اخبار افزایش نرخ خودرویی ها که همچنان در سایه ای از ابهامات باقی مانده و از اینهفته ابهامات و حواشی مذاکرات برجامی هم اضافه خواهد شد.




نمادهای مشکوک

در بازه ۷ و ۳۰ روزه خمحور، لابسا و سپرمی مشکوک‌ترین نمادها بودند.


خمحور هفته گذشته طی یک شفاف سازی خبر از افزایش ۱۵ درصدی نرخ فروش محصولاتش داد. این نماد خودرویی چند هفته ایست با اقبال خریداران همراه شده به طوری که در یکماه گذشته توانسته بیش از ۵۶ درصد بازدهی برای سهامدارانش به ارمغان بیاورد. نماد مذکور که بیشترین حجم معاملاتش از اواسط مهر ماه ۱۴ میلیون سهم بوده، طی روز جاری بالغ بر ۱۴۰ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غشان با ۴.۹۴ درصد، وپخش با ۳.۷۷ درصد و خمحور با ۳.۳۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسقم با ۹.۹۸ درصد، وسرضوی با ۹.۹۲ درصد و وسخوز با ۹.۷۶ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز هم نزولی بود و ۲.۳۴ درصد افت داشت. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۷ هزار و ۵۶۳ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۱۲ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز کار خود را شروع نکرده است در همان محدوده ۱۷۸۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0