همفکران
1400/10/28
21:06
گزارش بازار / تکرار مکررات!

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در ۲۸امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با ریزش بیش از ۳۰ هزار واحدی معادل ۲.۳۴ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۷۵ هزار واحد بالاخره از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی از همان ابتدای بازار با حجم عظیمی از فروشندگان مواجه شد و در این مسیر نزولی بدون لحظه ای توقف، یک نفس به پایین کانال ۱.۳ میلیونی سقوط کرد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۸امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با ریزش بیش از ۳۰ هزار واحدی معادل ۲.۳۴ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۷۵ هزار واحد بالاخره از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی از همان ابتدای بازار با حجم عظیمی از فروشندگان مواجه شد و در این مسیر نزولی بدون لحظه ای توقف، یک نفس به پایین کانال ۱.۳ میلیونی سقوط کرد.


کوچکترهای بازار هم نتوانستند از این خشم فروشندگان در امان بمانند و به موجب آنها شاخص هموزن نیز افت بالغ بر ۲ درصد را تجربه کرد.


وپاسار، ونیرو و کمنگنز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. ونیرو طی امروز صف خرید تجربه کرد ولی یه موجب فزونی عرضه ها به ناچار در لحظه آخر تا محدوده مثبت ۱.۵ درصد پایین آمد و به رشد ۳.۵ درصدی قیمت پایانی رضایت داد. اما دو نماد دیگر با خریداران نشسته در صف روز را به پایان بردند. فولاد، فارس و کگل بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فولاد با افت ۴ درصدی به خط آخر رسید در حالی که افزایش عرضه در دو نماد دیگر مشهودتر بود و در واپسین لحظات هر دو در یک قدمی صف فروش قرار گرفتند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس، هرمز و کگهر ۲۲۰ واحد افت کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۶۵۶ کار خود را به پایان رساند. بساما تنها نمادی بود که بیشترین اثر مثبت بر این شاخص داشت.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۷۰۰ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۷ میلیارد دلار کاهش یافت.




ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، فلزات اساسی ها و خودرویی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت سرمایه گذاری، خودرو و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای وسکرمان، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز هم صندوق های قابل معامله تنها پناه امن پول‌های خرد بودند و این صندوق ها بازهم صدر نشین جذب نقدینگی حقیقی شدند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و شیمیایی ها بود. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و سمگا و وبملت بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار به خاک و خون کشیده شده بورس تهران، در ادامه فشار فروش نیمه دوم روز گذشته، امروز را نیز از همان ابتدا تا پایان با برتری فروشندگان سپری کرد. روزهای پایانی دی ماه سال ۱۴۰۰ را در حالی به پایان می بریم که تیغ فروشندگان تیز تر از هر زمانی شده و دریایی از خون را در تالار حافظ جاری کرده است.


در بازار امروز بیش از ۹۰ درصد نمادها حداکثر افت قیمتی را تجربه کردند و بسیاری از بزرگان و شاخص سازان در صف فروش به سوگ نشستند. امروزهم ارزش معاملات خرد در محدوده ۲ هزار میلیارد تومان باقی ماند اما سرعت خروج پول های حقیقی شدت بیشتری گرفت.


بیشتر سخن گفتن از وضعیت این بازار فرسایشی، چیزی نیست جز تکرار مکررات و دیگر فرقی نمیکند که چه پتانسیل های مطلوب و چه نکات ارزنده ای در دل صنایع نهفته است....


در صنعت خودرو امروز، از کوچک گرفته تا بزرگ همگی افت حداکثری قیمت را تجربه کردند و ایران خودرو به زیر ۲۰۰ تومان رفت.


در حالی نفت برنت به روند صعودی اش ادامه می دهد که صنعت فرآورده های نفتی یکپارچه سرخ پوش بودند و حتی برخی از لیدرهایش به صف فروش هم رفتند.


لیدر های فلزی نظیر فولاد و فملی از جمله نمادهایی بودند که به افت هرچه بیشتر شاخص دامن زدند.


بنابراین تر و خشک همه یاهم سوختند و هیچ یک از صنایع از این قاعده مستثنی نبودند...




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نماد شلیا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کمنگنز، تپولا و سخواف بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


شلیا پس از دوهفته توقف به منظور برگزاری مجمع، امروز با افت حدود ۴۰ درصدی به مدار معاملات بازگشت. نماد مذکور که از اوایل آذر ماه(پس از انتقال به تابلو زرد فرابورس) معاملاتش با صف فروش دنبال می شد، امروز توانست با صف خرید به خط پایان برسد. امروز بیش از ۲ میلیون برگه سهم در سایت جا به جا شد که به نسبت هفته های اخیر حجم خوبی است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۳.۴۸ درصد، حفارس با ۲.۷۲ درصد و البرز با ۲.۵۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام غدشت با ۹.۷۹ درصد، سیلام با ۴.۹۷ درصد و وسرضوی با ۴.۹۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز قبل افزایش ۱۷۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۵۶ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۳۶ کاهش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۱۳ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0