بااقتصاد
1401/05/26
14:08
ریزش ۸ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته/ سرنوشت بورس و برجام بهم گره خورده است

گزارش بازار/ ‌چهار‌شنبه ۲۶ امرداد ۱۴۰۱ آخرین روز معاملاتی هفته چهارم مردادماه برای بازار سرمایه با ریزش ۸ هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید، درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن با حضور حقیقی‌ها رشد ۴۵۲ واحدی را به ثبت رساند. معاملات امروز بازارهای سهام تهران با افزایش تقاضا برای صنایع ریالی مانند خودرو، بانک و گروه حمل و نقل همراه بود اما صنایع بزرگ و دلاری، همچنان در مسیر افت قرار دارند و با کاهش قیمت مواجه هستند. برایند رفتار معامله‌گران طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که سرنوشت و بورس و برجام، بهم گره خورده است و به نظر می‌رسد هفته آینده به نقطه اوج برسد.

صنایع بزرگ، عامل اصلی ریزش شاخص‌ها


به گزارش بااقتصاد، امروز چهار‌‌شنبه، ۲۶ مردادماه، شاخص کل بورس متاثر از تشدید عرضه سهم‌های بزرگ به دلیل ریزش نرخ دلار در سایه توافق برجام، با افت ۸۱۰۴ واحدی مواجه شد و به میانه کانال ۱.۴ میلیون واحدی عقب‌نشینی کرد. شاخص کل آیفکس نیز زیر تاثیر معاملات منفی نمادهای بزرگ پتروشیمیایی ۵۷ واحد فروریخت و تنها ۴۴ واحد با از دادن دوباره کانال ۱۹ هزار واحدی فاصله دارد. شاخص کل هم‌وزن اما خلاف جهت عمل کرد و با حمایت صنایع کوچک‌تر و لیدرهای سنتی بازار، صعود ۴۵۲ واحدی را در آستانه کانال ۴۰۰ هزار واحدی رقم زد.


اعمال بیش‌ترین تاثیر منفی بر شاخص کل توسط دو نماد بزرگ فارس و زاگرس


جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران با صدرنشینی نمادهای فارس، شبندر، شپدیس، شپنا، کگل، شتران و فولاد، یکپارچه سرخپوش شد و فارس به‌تنهایی حدود ۱۳۰۰ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کرد. رتبه بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت بورس تهران به روال روزهای اخیر همچنان در اختیار گروه خودروسازان با صدرنشینی خساپا، خودرو و خگستر قرار دارد.


در بازار فرابورس، نمادهای بزرگ مانند زاگرس، آریا، شاوان و شراز از گروه پتروشیمی‌ها که این‌روزها در تب و تاب کاهش نرخ دلار قرار دارند، بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل آیفکس اعمال کردند. بپاس و دماوند در نقطه مقابل ایستادند و مانع از افت بیش‌تر این شاخص شدند. دی، نمادی است که طی هفته‌های اخیر صدر جدول پرتراکنش‌های منفی فرابورس را اشغال کرده است و خیال پایین آمدن ندارد! نماد زکشت از گروه کشاورزی، امروز بالاترین حجم تراکنش مثبت فرابورس را به نام خود ثبت کرد.


افزایش تعداد نمادهای منفی در جریان معاملات امروز


از مجموع ۶۶۰ نماد معامله‌شده در بازار امروز، ۳۰۴ سهم، معادل ۴۶ درصد با افزایش قیمت پایانی و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند درحالی‌که ۳۵۶ سهم، معادل ۵۴ درصد معاملات در دامنه منفی قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را به ثبت رساندند.


رییس جمهوری بسته سیاست‌های جلوگیری از خروج سرمایه را تصویب کرد


در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که به ریاست ابراهیم رییسی برگزار شد، بسته سیاست‌های جلوگیری از خروج سرمایه از کشور به تصویب رسید. تعیین مهلت زمانی برای وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در راستای اجرای این بسته سیاستی، ماموریت ستاد مبارزه با قاچاق و معاونت اقتصادی برای رصد اجرای سیاست‌های جلوگیری از خروج سرمایه ازجمله بندهای این مصوبه هیات دولت است.


گفتنی است؛ اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به منظور ارتقا و بهبود شاخص‌های سرمایه‌گذاری و برای جلوگیری از روند خروج سرمایه از کشور، بسته سیاست‌های جلوگیری از خروج سرمایه از کشور را تصویب کردند.


اعلام زمان آغاز واردات خودرو از زبان وزیر صنعت


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت از نهایی شدن طرح واردات خودرو خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده خبر قطعی واردات خودرو را اعلام می‌کنیم.


به گفته وزیر صنعت، خودرو دست دوم وارد کشور نمی‌شود و مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.


عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو در بورس کالا


تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه میزبان عرضه ۱۷۵ دستگاه خودرو فیدلیتی ۵ نفره، ۱۷۵ دستگاه فیدلیتی ۷ نفره، ۲۵۰ دستگاه دیگنیتی بود که طی ۳۰ دقیقه، حراج انجام شد و خریداران سفارش خرید خود را ثبت کردند.


فرمان بازار خودرو در دست بورس کالا


امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت با اعلام اینکه نیمه شهریورماه به عنوان زمان برگزاری جدیدترین عرضه در سامانه یکپارچه در نظر گرفته شده، است، افزود: بعد از خانواده هایما، بزودی پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز از مسیر بورس کالا عرضه می شود.


به گفته وی، با این اقدام، ایران خودرو نقدینگی لازم را برای افزایش تیراژ تولید این محصولات پرتیراژ تامین خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد که این اتفاق، آغاز راه عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالاست و بعد از خانواده هایما، پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲، به تدریج سایر محصولات این خودروساز نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.


تامین منافع خریداران و فروشندگان با عرضه خودرو در بورس


پیمان حدادی، رییس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اوراق بهادار در صفحه شخصی توییتری خود، نوشت: با اتحاد فعالان و ارکان بازار سرمایه و تلاش مدیران بورس کالا، سرانجام خودرو در بورس کالا معامله شد و این به نفع خریدار و فروشنده است.


حدادی افزود: توسعه اقتصاد کشور از مسیر توسعه بورس‌ها خواهد بود.


مدل ارزش‌گذاری، چالش ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه


میثم فدایی، مدیرعامل شرکت فرابورس، مهم‌ترین چالش استارتاپ‌ها را مدل ارزش‌گذاری آنها دانست و گفت: این شرکت‌ها را نمی‌توان با مدل‌های متعارفی که برای ارزش‌گذاری شرکت‌های دیگر مانند کامودیتی‌‌محورها استفاده می‌شود، ارزیابی کرد.


وی افزود: ارزش‌گذاری شرکت کامودیتی‌محور با روش‌های ارزش اسمی، ارزش دفتری، ارزش جایگزینی و غیره صورت می گیرد، اما برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و دیجیتالی این وحدت رویه وجود ندارد.


به گفته فدایی، مدل کسب‌وکار هر شرکتی در این حوزه متفاوت است و نمی‌توان برای همه شرکت‌ها یک چارچوب کلی تعیین کرد.


انتشار مبلغ قراردادها، شرط بازگشایی نماد استقلال و پرسپولیس


فدایی همچنین شرط بازگشایی نماد سرخابی‌ها را در فرابورس، انتشار مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی دو باشگاه اعلام و اظهار کرد: در صورت انتشار قراردادها، نماد استقلال و پرسپولیس در فرابورس باز می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌سه‌شنبه ۲۵ امرداد ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با ثبت بیش از ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان، نسبت به روز گذشته کمی کاهش نشان داد. ارزش این حجم از معاملات سهام به حدود ۲۰۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، ۴۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۵۷۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس رقم ۳۸۲۱ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به دیروز تغییر چندانی نداشت. طی این نقل و انتقالات، ۲۱۶ میلیارد تومان تراز منفی با تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها همچنین بیش‌ترین میزان خرید سهام را به سهم‌های خساپا، وساپا و سمگا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای شپنا، های‌وب و پترول متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فراورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۷۷۸، ۲۶۱ و ۲۰۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۵۱.۳۹۵.۸۱ (۸۱۰۴.۷۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۹۹.۰۷۶.۴۵ (۴۵۲.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۴.۷۳۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، شبندر و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۹.۰۴۴.۹۶ (۵۷.۴۶-)


ارزش معاملات: ۱۵.۷۱۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، آریا و شاوان


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0