بااقتصاد
1399/10/24
13:39
سقوط آزاد شاخص بورس در کدام عمق به کف می‌رسد؟/ شیرجه‌های عادی ۳۰ هزار واحدی شاخص برای سهامداران و تصمیم‌سازان بورس

گزارش بازار ۲۴ دی‌ماه سقوط آزاد شاخص بورس در نیمه دوم دی‌ماه چنان سرعتی گرفته است که کمتر تحلیلگر و فعال بازاری می‌تواند کف آن را تعیین کند. ریزش ۳۰هزار واحدی روزانه شاخص، گویا به یک روال عادی و طبیعی برای سهامداران، فعالان بازار و حتی تصمیم‌سازان و نهاد ناظر بازار تبدیل شده است. در همین حال، تک مقاومت‌هایی را نیز از برخی نمادهای بزرگ برای جدا شدن از سقوط دسته‌جمعی سهم‌ها شاهد هستیم.

به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه و در آخرین روز معاملاتی هفته، بازار سهام بازهم منفی بود و با ثبت ریزش بیش از ۳۰ هزار واحدی ناشی از سقوط دسته‌جمعی نمادهای بزرگی مانند: فارس، فولاد، فملی، وبملت، شپنا، آریا، کگهر و غیره به کف کانال ۱.۲ میلیون واحدی نزدیک شد.


بیم و امید سهامداران در معاملات آینده بورس


حجم معاملات روزانه در بازار سراسر منفی این روزها، نشان می‌دهد که حقوقی‌های مترصد فرصت، در بهترین زمان و با شیرین‌ترین قیمت، سهم‌هایی را که چند ماه پیش با قیمت‌های نجومی به حقیقی‌ها فروختند را جایگزین می‌کنند.


فشار فروش حقیقی‌ها برای خروج از بازار و ناامیدی آنها برای انتفاع از بازار سهام، هرچند بورس را دچار تزلزل می‌کند اما سیگنال‌های محرک رشد مانند افزایش نرخ‌های جهانی به‌ویژه در کامادیتی‌ها، مهار کروناویروس در ماه‌های آینده و افزایش نرخ تورم انتظاری ایران، آینده بهتری را برای سهامداران حرفه‌ای و صبور، رقم می‌زند.


صعود بی‌تاثیر ۱۴۰۰ واحدی شستا روی شاخص


در بازار بورس تهران امروز، شستا تنها نماد مثبت از گروه بزرگان و شاخص‌سازان بود که صعود بیش از ۱۴۰۰ واحدی آن هم تاثیر چندانی در سقوط ۳۰ هزار واحدی شاخص نگذاشت.


شستا صبح امروز را با قیمت ۲۰۲۰ تومان و افزایش ۱.۵ درصدی در مدار مثبت آغاز کرد و در سقف روزانه قیمتی به ۲۰۸۵ تومان رسید و شاهد صف خرید بیش از ۱۳۰ میلیونی بود.


حرکت گله‌واری فلزی‌ها در موج ریزشی بازار


گروه فلزات اساسی امروز هم بالاترین نقش را در رنگ قرمز تابلو بورس تهران ایفا کردند و بی‌توجه به تصمیم‌های مثبت مجلس و کوتاه آمدن دولت در قیمت‌گذاری‌های دستوری، از موج ریزشی بازار تبعیت می‌کنند.


فملی، بزرگ‌ترین نماد این گروه قدر، با قیمت ۱۰۸۷ تومان، بیش از ۴۰ میلیون سهم را در کف قیمت روزانه به فروش گذاشت و در دقایق پایانی معاملات، با حمایت بازارگردان، به قیمت ۱۰۹۵ تومان رسید تا با ریزش ۲۴۶۰ واحدی، بازیگر دوم منفی‌سازی شاخص باشد.


فولاد، دیگر نماد بزرگ این گروه با ثبت افت ۴.۵ درصدی، روی قیمت ۱۰۷۸ تومان ایستاد و بیش از ۲۰ میلیون سهم را معامله کرد. فولاد نیز با حمایت سهامدار حقوقی در لحظات پایانی بازار به قیمت ۱۰۸۴ تومان رسید و بیش از ۲۴۰۰ واحد از شاخص کل کاست.


حقوقی‌ها به کمک نمادهای بانکی آمدند


با حمایت حقوقی‌ها در ادامه روند معاملات امروز، صف‌های فروش در نمادهای بانکی نیز جمع شد. وسپهر با حمایت حقوقی‌ها به قیمت پایانی ۱۰۲۶ تومان رسید و حجم معاملات بیش از ۸۰ میلیونی را پشت سر گذاشت. وبملت اما با ریزش ۸۸۰ واحدی روی قیمت ۳۹۵ تومان متوقف شد تا در جایگاه چهارم منفی‌سازان شاخص قرار گیرد.


نفتی‌ها به ریزش کمتر از ۳درصدی رضایت ندادند!


گروه فراورده‌های نفتی و پالایشی هم امروز مسیری جز سقوط پیدا نکردند و شپنا با افت بیش از ۳ درصدی به قیمت ۹۹۶ تومان رسید و حجم معاملات ۱۹۵ میلیون سهم را پشت سر گذاشت. قیمت پایانی شپنا ۹۸۱ تومان ثبت شد! شبندر هم با بیش از ۳.۵ درصد ریزش، روی قیمت ۲۰۳۷ تومان، ۳۵ میلیون سهم را معامله کرد.


در این گروه، شتران پس از جابجایی ۱۳۴ میلیون سهم، به قیمت ۸۱۷ تومان رسید و افت ۴ درصدی را رقم زد. نمادهای شنفت، شبریز، شرانل، شبهرن و شپاس تنها سهم‌های مثبت این گروه بودند.


حراج سهم‌های خودروسازان روی تابلو قرمز


وضعیت سهم‌های خودرویی نیز امروز سراسر ریزشی بود و خودرو با قیمت ۲۵۰ تومان و حجم معاملات بیش از ۹۵۰ میلیونی، ۵۳ میلیون سهم را در صف فروش گذاشت. خساپا نیز به قیمت ۲۰۶ تومان رسید و با دادوستد بیش از ۱ میلیارد سهم در منفی ۳.۵ درصد، به تعادل نزدیک شد.


خگستر در کف روزانه با قیمت ۲۹۴ تومان، به دیواره صف فروش ۱۰۰ میلیونی برخورد و حجم معاملاتش به ۴۲۵ میلیون سهم رسید. خپارس هم با قیمت ۶۰۴ تومان، صف فروش ۷ میلیونی را شاهد بود و ۷۴ میلیون سهم را انتقال داد. خزر، خنصیر، خفنر، خموتور، خمهر، خوساز و خپویش سایر نمادهای خودروسازان در سقف روزانه با صف خرید مواجه شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌شنبه ۲۴ دی‌ماه ۹۹


به‌این‌ترتیب و با جمع شدن صف فروش برخی از سهم‌ها، شاخص کل با ریزش ۳۰۸۴۳ واحد، در انتهای کانال یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی قرار گرفت. نمادهای بزرگ فارس، فملی و فولاد سه منفی‌ساز اصلی شاخص بورس تهران و شاخص کل بودند و در بازار فرابورس نیز آریا، کگهر و غصینو در صدر منفی‌سازان این بازار ایستادند.


مجموع ارزش معاملات امروز بازار سهام به بیش از ۲۵ هزار واحد رسید که بخش بزرگی از معاملات فرابورس مربوط به پذیره‌نویسی اوراق دولتی بود. خودرو، فلزات اساسی و چندرشته‌ای به ترتیب با ارزش معاملات ۱۱۹۲، ۸۰۱ و ۷۷۰ میلیارد تومان برترین صنایع امروز از نظر حجم معاملات بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۲۹,۸۷۹.۴۰ (۳۰۸۴۳.۵۹-)


شاخص کل هم‌وزن:۴۵۴.۷۸۵.۹۳ (۸۴۰۶.۹۵ -)


ارزش معاملات: ۱۰,۲۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: بیش از ۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فملی و فولاد


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸,۳۲۰.۲۰ (۳۸۱.۱۱- )


ارزش معاملات: ۱۴,۹۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: کگهر، آریا و غصینو


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0