همفکران
1400/06/28
15:05
گزارش بازار / حرکت پول های حقیقی به پارکینگ صندوق ها

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برای سومین روز متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد و با از دست دادن ۲.۰۵ درصد معادل ۲۹ هزار واحد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در ابتدای روز نزولی بود اما بعد از چند دقیقه و به لطف تحرکات شستا و بعد فولاد به تعادل رسید و کم‌کم تلاش کرد تا رشد کند، ولی این دو نماد بزرگ بازار هم نتوانستند تاثیر دلخواه را بگذارند و افت شاخص شروع شد. شاخص کل هم وزن نیز همین روند را داشت و ۸۹۰۰ واحد معادل ۲.۰۳ درصد کاهش پیدا کرد.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برای سومین روز متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد و با از دست دادن ۲.۰۵ درصد معادل ۲۹ هزار واحد به یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در ابتدای روز نزولی بود اما بعد از چند دقیقه و به لطف تحرکات شستا و بعد فولاد به تعادل رسید و کم‌کم تلاش کرد تا رشد کند، ولی این دو نماد بزرگ بازار هم نتوانستند تاثیر دلخواه را بگذارند و افت شاخص شروع شد. شاخص کل هم وزن نیز همین روند را داشت و ۸۹۰۰ واحد معادل ۲.۰۳ درصد کاهش پیدا کرد. فارس، فولاد و فملی سه نماد با بیشترین اثر در بازار امروز بودند هرچند هیچکدام به صف فروش نرفتند. فسبزوار، دسبحا و البرز بیش از همه اثر مثبت داشتند. هر سه نمادها صف خرید را تجربه کردند اما البرز نتوانست روز را در صف تمام کند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس بعد از دست دادن ۳۲۱ واحد معادل ۱.۵ درصد به ۲۱ هزار ۱۴۶ واحد رسید. آریا بپاس و هرمز بیش از همه در اثر منفی و فجهان، اتکای و صبا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حقیقی ها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند، ارزش معاملات خرد نیز ۵۵۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود ۷ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار شد.





پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، سرمایه گذاری ها و بانک ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. خساپا، خودرو و وسکرمان نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


خساپا تلاش داشت در بازار امروز نقش مثبتی ایفا کند. این نماد روز را صعودی شروع کرد و بسیاری را امیدوار کرد اما بعد از چند دقیقه تغییر جهت داد و نزولی شد و حتی به صف فروش هم رفت. ولی باز سمت تقاضا صف فروش را جمع کرد و نماد به تعادل رسید. از ۴۵۸ میلیون سهم معامله شده ۹ درصد سهم از خرید ها سهم حقوقی ها بود و حقیقی ها تقریبا ۱۰۰ درصد از عرضه ها را بر عهده داشتند. خساپا به حمایت جدیدی رسیده است و در صورتی که به آن واکنش نشان ندهد احتمالا تا ۱۷۰۰ ریال افت می کند.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق ها قابل معامله تنها گروهی بودند که ورود پول حقیقی داشتند. در مقابل گروه فلزات اساسی، بانک ها و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها اتکای، فن آوا و سباقر بیش از همه مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند و شپنا، فولاد و شبندر بیشترین حمایت حقوقی ها را دریافت کردند.


اتکای روز را در صف خرید شروع کرد. ده دقیقه از شروع معاملات نگذشته بود که قیمت به خاطر عرضه ۴۰ میلیون سهمی کمی افت کرد ولی خیلی زود صف خرید تشکیل شد و تا پایان بازار پا بر جا ماند. ۵ کد حقوقی ۶۲ درصد از کل عرضه های امروز را بر عهده گرفتند و حقیقی ها ۷۴ درصد از ۸۱ میلیون سهم معامله شده را خریداری کردند. در نتیجه ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد وارد شد. P/E این نماد ۱۳.۵۱ است که تقریبا نصف میانگین گروه بیمه است.


شپنا بازهم در بالای لیست خرید حقوقی ها قرار گرفت. از ۷۵ میلیون سهم معامله شده ۳۶ درصد را حقوقی ها خریدند و ۹۸ درصد را حقیقی ها عرضه کردند. امروز هم حمایت ها از این نماد ادامه داشت و تلاش شد تا حجم عرضه ها سهم را به صف فروش نبرد. این روند معاملات موجب ورود ۳۱ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد. P/E این نماد ۶.۲۳ ثبت شده است که کمتر از هم گروهی ها و البته بسیار پایین تر از کل بازار است. شپنا به محدوده حمایتی ۱۲۰۰۰ ریال نزدیک می شود و انتظار می رود واکنش مثبتی به آن نشان دهد.




نمادهای مشکوک


بایکا، سباقر و ثنظام سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک ترین حجم معاملات به سباقر، ثنظام و کماسه رسید.


سباقر روز را از صفر تابلو آغاز کرد و بعد از چند دقیقه به صف خرید رفت. این صف بادوام نبود و چند بار عرضه شد اما تا پایان روز پا برجا بود. حقوقی ها با مشارکت ۲۴ درصدی در فروش و ۲ درصدی در خرید موجب ورود ۸ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را فجهان، بکاب و خلنت با ۵ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد هم به اپال با ۵.۵۱ درصد و کدما، غمینو و حسیر با ۵ درصد افت اختصاص یافت.


بکاب تمام روز در صف خرید بود. ۱۰۰ درصد خریدها توسط ۷ کد حقیقی انجام شد و تمام فروش ها بر عهده ۱۷۱ کد حقیقی بود. حقوقی ها امروز تنها تماشاچی بودند و دخالتی در معاملات نداشتند. P/E نماد به ۲۱۱.۸۹ رسیده است این در حالی است که میانگین گروه ماشین آلات ۱۴.۵۲ است. بکاب روند صعودی خود را از تیرماه از سر گرفته است و هم اکنون در سقف تاریخی خود به سر می برد. این نماد از ریزش مرداد ۹۹ هم تاثیر چندانی نگرفت و در زمانی که بازار منفی بود توانست رشدهای خیره کننده ای را ثبت کند.


اپال به خاطر عرضه اولیه فسبزوار متوقف شده بود. امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و به دلیل حجم بالای عرضه ها تا ۹ درصد افت کرد. بعد از این کاهش قیمت سمت تقاضا تقویت شد و قیمت شروع به رشد کرد تا اینکه در یک ساعت پایانی بازار به تعادل رسید. از ۹ میلیون سهم معامله شده ۶۸ درصد توسط دو کد حقوقی خریداری و ۹۶ درصد توسط حقیقی ها عرضه شد، در نتیجه شاهد ورود ۱۳ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم بودیم.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار روز را با کاهش ارزش شروع کرد اما بعد کمی تقویت شد و هم اکنون با ۰.۰۴ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۲۷ هزار ۳۸۱ تومان خرید و فروش می شود.


سکه طرح جدید امروز ۰.۴۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۱۱ میلیون و ۷۷۴ هزار تومان رسید. در صورت ادامه این روند ۱۱۶۰۰ اولین حمایت مهم پیش روی سکه خواهد بود.


انس طلا در محدوده ۱۷۵۳ دلار متوقف مانده است و منتظر بازگشایی بازارهای جهانی است.



به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟

انتهای خبر

0
0