بااقتصاد
1400/04/23
14:41
پیروی حقوقی‌های بورس از حقیقی‌ها و بازگشت به سمت تقاضا در دقایق پایانی معاملات/ شاخص کل از سقوط دوباره به کانال ۱.۲ میلیونی جست

گزارش بازار/ روز چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ تقابل حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار سرمایه از ابتدای معاملات امروز در بازارهای سهام تهران مشهود بود و درحالی‌که سهامداران عمده فعالیت‌های معاملاتی امروز خود را معطوف به فروش سهام کرده بودند، حقیقی‌ها در صف خرید ایستادند. در جریان این روند منفی و مثبت، شاخص کل پس از یک حرکت رفت و برگشت، تا لبه پرتگاه سقوط به کانال ۱.۲ میلیونی رفت اما با همراهی حقوقی‌ها، با رشد ۱۶۰۰ واحدی به رقم یک‌میلیون و ۳۰۵ هزار واحد صعود کرد.

رشد دسته‌جمعی شاخص‌های بازارهای سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، بازارهای سهام تهران سومین هفته معاملاتی را در تابستان ۱۴۰۰ با سبزپوشی شاخص کل به پایان رساندند و شاخص هم‌وزن و فرابورس نیز رشد کردند. رقم مثبت ۱۲۷۸ واحد برای شاخص هم‌وزن و ۴۲ واحد سبز نیز برای شاخص کل فرابورس روی تابلو نقش بست. شاخص هم‌وزن به رقم ۴۰۱ هزار و ۶۲۰ واحدی رسید و شاخص فرابورس روی پله ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحد قرار گرفت و نتوانست امروز به کانال ۱۹ هزار واحدی برسد!


فارس و فولاد در صدر منفی‌سازان شاخص بورس


نمادهای فارس و فولاد، به‌عنوان پیشتازان بورس تهران، برخلاف روزهای گذشته امروز با کاهش قیمت مواجه شدند و وغدیر نیز سومین نماد منفی بورس تهران بود. درمقابل میدکو، پارس، رمپنا و نوری، بیش‌ترین تاثیر مثبت را در سبزپوشی دوباره شاخص طی بازار امروز گذاشتند. ومدیر، ولکار، شستا، برکت، غکورش، شپنا و خودرو نیز نمادهای بورسی پرتراکنش لقب گرفتند.


لطیف، پرتراکنش‌ترین نماد فرابورسی


نمادهای صبا، ودی، شاوان و بگیلان، پیشتازان اصلی فرابورس در جریان سبز معاملات بودند و مارون، زاگرس و غصینو، امروز در سمت قرمز تابلو قرار گرفتند و بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. پرتراکنش‌های این بازار نمادهای لطیف، دی، فگستر، فتوسا، گدنا، چخزر و کزغال لقب گرفتند.


رشد ارزش کل بازارهای سهام تهران به بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان


ارزش کل بازار بورس و فرابورس امروز بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان محاسبه شد و از این میزان، ۵۳۰۰ میلیارد تومان به بورس تهران و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به فرابورس اختصاص یافت. تعداد معاملات هم از رقم ۱۴۷۰۰ فراتر رفت.


تراکم صف‌های فروش حقیقی‌ها کاهش یافت


کاهش ارزش صف‌های فروش، یکی از مولفه‌های مثبت در معاملات امروز بازار سرمایه بود و ارزش صف‌های فروش با کاهش چشمگیر به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نشانه بسیار خوبی برای اعتماد دوباره حقیقی‌ها به بازار سرمایه است. در ازای معاملات امروز بازارهای سهام تهران، ۱۴۰ نماد بورسی و فرابورسی، رشد بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند و ۱۱۴ نماد هم با کاهش قیمت مواجه شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌شنبه‌‌ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰


با افزایش حجم معاملات در بورس و فرابورس که به حدود ۱۲۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم رسید، مجموع ازرش معاملات در این بازارها نیز به ۱۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. سهم ارزش معاملات بورس تهران با جابجایی بیش از ۷۶۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶۰۰۰ میلیارد تومان بود و برای فرابورس نیز ارزش معاملات ۹۰۰۰ میلیارد تومانی با نقل‌وانتقال ۵۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس که با حضور متراکم حقیقی‌ها در سمت خرید مشهود بود، بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید و بیش از ۲۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به نفع سهامداران خرد انجام شد. حقیقی‌ها طی معاملات امروز بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای پارس، نوری و آپ اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز سهام نمرینو، تاپیکو و فولاد را بیش از سایر سهم‌ها به سبد خریدشان افزودند.


در ثبت ارزش معاملات، گروه‌های محصولات شیمیایی، خودرو و بانک‌ها با ۴۹۰، ۴۸۲ و ۳۶۸ میلیارد تومان در جایگاه برتر ایستادند و بالاترین حجم معاملات را نیز به خود اختصاص دادند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۳۰۵,۴۹۲.۳۳ (۱۶۰۲.۴۸افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۱.۶۲۰.۲۰ (۱۲۷۸.۲۹افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۰۱۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۷.۶ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: میدکو، پارس و رمپنا


سه نماد با تاثیر منفی بیش‌تر: فولاد، فارس و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۹۹۰.۲۱ (۴۲.۰۸افزایش)


ارزش معاملات: ۹,۰۹۶میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۱ میلیارد تومان سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: صبا، ودی و شاوان


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: مارون، زاگرس و غصینو


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0