همفکران
1400/09/06
16:19
گزارش بازار / بورس در کما

شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۹۷ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۹ هزار واحد عقب نشست. این سومین شنبه متوالی ریزشی بورس بود، که سهامداران از همان ابتدای روز با در دست گرفتن پرچم های سرخ به میدان آمدند. بنابر این نماگرها از لحظه آغاز تخت گاز در مسیر نزولی حرکت کردند به طوری که...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ششمین روز از آذر ماه ۱۴۰۰، بیش از ۲۷ هزار واحد معادل ۱.۹۷ درصد افت کرد و تا سطح ۱ میلیون و ۳۶۹ هزار واحد عقب نشست. این سومین شنبه متوالی ریزشی بورس بود، که سهامداران بازار سرمایه از همان ابتدای روز با در دست گرفتن پرچم های سرخ به میدان آمدند. بنابر این نماگرها از لحظه آغاز تخت گاز در مسیر نزولی حرکت کردند به طوری که به مثابه شاخص کل، شاخص هم وزن هم وضعیت مطلوبی نداشت و ۶۵۰۰ واحد افت را تجربه کرد. بورس، انرژی۳ و کالا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. کالا با رشد ۳ درصدی در قیمت پایانیش امروز را به اتمام رساند و دو نماد دیگر با صف خرید بستند. فولاد، فارس و شستا بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فارس تا مرز صف فروش رفت ولی دو نماد دیگر در دل صف فروش رفتند و با افت حداکثری قیمت، معاملاتشان را پشت سر گذاشتند.


در فرابورس هم برتری فروشندگان را شاهد بودیم. شاخص کل این بازار ۳۴۲ واحد به عقب بازگشت و به ۱۹ هزار ۶۲۶ واحد رسید. بپاس، آریا و زاگرس بیش از همه اثر منفی داشتند و فرابورس و توسن بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۵۲۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز به زور توانست خود را به ۳.۵ هزار میلیارد تومان برساند. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۰ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۶ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

آمریکا خواستار گفتگوی رو در رو با ایران شد

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران: تمرکز ما روی دیپلماسی است، اینکه ببینیم می توانیم به توافق بازگردیم یا نه و سپس آن را مبنا قرار دهیم. اما اگر این اتفاق نیفتد و انتخاب ایران این باشد که به توافق بازنگردد واضح است که ما به سمت دیگر روش های دیپلماتیک یا غیره خواهیم رفت تا به برنامه هسته ای ایران رسیدگی کنیم. ما در یک هتل اقامت خواهیم داشت و باید صبر کنیم ببینیم دیگران که با ایران بر سر میز (مذاکره) صحبت می کنند چه چیزی (به ما) گزارش می دهند. البته نباید این گونه باشد زیرا ما بارها به ایران گفته ایم که اگر خواهان حصول نتیجه و رسیدن هرچه سریعتر به نتیجه هستید بهتر است که رو در روی ما بنشینید.

«باقری» وارد وین شد


مذاکره کننده ارشد کشورمان امروز در راس هیاتی برای شرکت در دور آتی نشست کمیسیون مشترک برجام وارد وین، پایتخت اتریش شد.


نرخ سود بین بانکی به ۲۱.۰۹ درصد رسید


امروز نرخ سود بین بانکی به ۲۱.۰۹ افزایش یافت و در مقایسه با روز‌های گذشته روند صعودی خود را همچنان حفظ کرده است.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، صنعت اداره بازارهای مالی و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی ها، سرمایه گذاری‌ها و بانک ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، خگستر و پترول نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرویی ها در غیاب دو لیدر این صنعت، منفی بودند و با برتری فروشندگان دنبال شدند. البته در نیمه دوم رنج کشی های مثبتی در این گروه به چشم خورد تا جایی که خگستر و خبهمن سبزپوش شدند اما این افزایش تقاضا پایدار نماند و به جز سه نماد خزامیا، خلنت و خمحور باقی نمادها نزولی بودند و افت حداکثری قیمت را تجربه کردند.


ورود و خروج پول حقیقی



فراکاب ها امروز با اختلاف بیشترین نقدینگی را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. این صنعت تنها صنعت مورد توجه بازار بودند که همگی با برتری خریداران معاملاتشان را به پایان بردند. در مقابل محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و نفتی ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز بورس، انرژی۳ و فولاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شستا، فسبزوار و سمگا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


در مجموع در بازار امروز خبری جز افت قیمت ها و صف فروش نبود و تحرکی هم از سوی حقوقی ها مشاهده نشد. در این میان ارزش و حجم معاملات هم سیگنالی جز کمای معاملاتی صادر نکرد. حال باید ببینیم چه تلنگری سبب می شود که سهامداران از این خواب زمستانی بیدار می شوند!


علیرغم رشد چندروز اخیر دلار، تا محدوده بالای ۲۹ هزار تومان، حتی در سهم های دلاری محور هم کورسوی امیدی به چشم نمی خورد. البته که دلار تنها نکته مثبت بازار این روزهاست و بقیه موارد از جمله قیمت های جهانی، اخبار تاثیر گذار و نرخ سود بین بانکی همگی دست به دست هم دادند تا سومین شنبه ریزشی بورس رقم بخورد.




نمادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه گپارس، پارتا و ثقزوی مشکوک‌ترین نمادها بودند. وفتخار، پارتا و آرمان نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


پارتا پس از چند هفته معامله شدن در کف قیمتی روزانه با حجم های بسیار پایین، بالاخره امروز با استقبال خریداران همراه شد و در سقف قیمت روزانه تشکیل صف خرید داد. در حالی در این نماد بیش از ۲ میلیون برگه سهم جا به جا شد، که طی هفته های اخیر بیشترین حجم معاملاتش ۷۰۰ هزار سهم بوده است. حقوقی ها امروز ۴۱ درصد از نماد مذکور را فروختند و حقیقی ها خریدار ۱۰۰ درصدی این سهم بودند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را غسالم با ۳.۸ درصد، شلعاب با ۳.۶ درصد و غنوش با ۳.۵۸ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسخوز با ۴.۸۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز کاهشی بود و ۲.۱۱ درصد افت داشت. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۲۱۲ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۰.۲۱ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۵۹۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز کار خود را شروع نکرده است در همان محدوده ۱۷۸۸ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0