همفکران
1401/09/30
15:36
وقایع نگاری بورس طی هفته چهارم آذرماه/ صعود شاخص‌ها ادامه یافت

طی هفته چهارم آذرماه، میانگین ارزش معاملات خرد با ۱۴درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۴،۸هزار میلیارد تومان رسید. این مبلغ برای سومین هفته متوالی است که افزایش می‌یابد.

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم آذر؛ تداوم روند صعودی ارزش معاملات خرد برای سومین هفته پیاپی، ادامه صعود شاخص ها


طی هفته چهارم آذر ماه میانگین ارزش معاملات خرد با ۱۴ درصد افزایش نسبت به هفته قبل به ۴،۸ هزار میلیارد تومان رسید. این مبلغ برای سومین هفته متوالی است که افزایش می یابد.


در هفته جاری نیز مانند هفته گذشته شاخص های کل و هموزن به روند صعودی خود ادامه دادند اما رشد کمتری را تجربه کردند. شاخص کل که طی هفته قبل ۵ درصد صعود داشت این هفته به افزایش ۱,۶ درصدی راضی شد. شاخص هموزن نیز در حالی ۲,۸ درصد رشد کرد که در هفته قبل ۴ درصد صعود را تجربه کرده بود.


طی هفته پایانی آذر ماه شاخص کل کانال ۱،۵ میلیونی را لمس کرد و شاخص هموزن نیز تا ارتفاع ۴۴۵ هزار واحد افزایش یافت.


از مجموع ۴۷ صنعت فعال در بازار ۴۰ صنعت با بازدهی مثبت همراه شدند که بیشترین بازدهی به ترتیب به صنایع استخراج زغالسنگ، ماشین آلات و تجهیزات و محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری تعلق داشت. صنایع فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، بیمه و بازنشستگی و فرآورده های نفتی با بیشترین افت ارزش بازار مواجه شدند.



در هفته ای که گذشت ۸۰ درصد از شرکتها به سهامداران خود بازده مثبت دادند. حآسا، خفنر، گدنا، وسدید، دسانکو، قمرو، زفکا و کپشیر پربازده ترین نمادها بودند. از بین ۱۳۳ شرکتی که در هفته جاری با افت قیمت مواجه شدند عمده ترین اصلاح قیمتها مربوط به بپاس، فن آوا، حپترو، استقلال، تپسی، ولملت، حبندر و کپارس بود. البته افت قیمتها چندان زیاد نبود و بیشترین ریزش قیمت ها به کمتر از ۱۱ درصد رسید.



طی هفته جاری شاهد رکوردشکنی های مکرر ارز و سکه بودیم. دلار در یک قدمی ۴۰ هزار تومانی شدن قرار گرفت. سکه نیز حدود ۱۹ میلیون تومان شد.


شنبه؛ رکوردشکنی مجدد دلار


امروز نمادهای کوچکتر بازار بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در نیمه دوم شاهد بهبود تقاضا و افزایش تعداد نمادهای مثبت بودیم. در پایان حدود ۷۰ درصد از نمادها سبزپوش شدند. تراز پول خرد مثبت ۲۸ میلارد تومان و ارزش معاملات خرد ۴,۲ همت بود. شاخص کل با افت ۲,۸۰۰ واحدی مواجه شد اما شاخص هموزن ۲,۷۰۰ واحد بالا رفت.


از ساعت ۷ صبح امروز نشستی با حضور منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، عبدالله توکلی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت و رضا محتشمی پور معاون معادن وزارت صمت و مدیران بورس کالای ایران در محل بورس کالا برگزار شد.


صالح آبادی تاکید کرد کنترل نقدینگی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و برای تحقق آن کاملا جدی هستیم. بانک مرکزی در راستای برنامه پولی ۱۴۰۱ حرکت می‌کند. رشد نقدینگی تا پایان سال به کمتر از ۳۰ درصد می‌رسد.


پایگاه ان.بی.سی‌نیوز اعلام کرد بایدن برای پر کردن ذخایر استراتژیک آمریکا ۳ میلیون بشکه نفت می‌خرد.


نرخ بهره بین بانکی به ۲۰،۹۹ درصد افزایش یافت. نرخ ریپو بعد از ۱۵ هفته متوالی از ۲۱ درصد پایینتر آمد و به ۲۰,۸ درصد رسید.


دلار در بازار آزاد از ۳۹ هزار تومان فراتر رفت و تا بالای ۳۹،۴۰۰ تومان هم پیش رفت.


یکشنبه؛ دستیابی دوباره شاخص به کانال ۱,۵ میلیونی


خریداران دست برتر را داشتند. نمادهای اخابر و فارس صفوف خرید سنگینی را تجربه کردند. شرکتهای بزرگ نیز همپای کوچکترها رشد داشتند. در انتها، ارزش معاملات خرد به حدود ۵,۶ همت و تراز پول خرد به مثبت ۱۷۵ میلیارد تومان رسید. شاخص کل با رشد بیش از ۳۰ هزار واحدی به ارتفاع ۱,۵ میلیون واحد دست یافت. شاخص هموزن نیز بیش از ۷,۵۰۰ واحد صعود داشت.


علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی در نشست مطبوعاتی گفت کنترل نقدینگی و پایه پولی و تورم از اولویت‌های بانک مرکزی است. پایه پولی در پایان آبان‌ماه گذشته ۲۰.۵ درصد بوده است. روند نقدینگی منفی بوده است. در ابتدای دولت رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد بود الان به ۳۴.۳ درصد رسیده است. برنامه داریم رشد نقدینگی تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد برسد. بازار غیر رسمی بازار محدود و غیرشفاف است و بازار نیما و متشکل است که به صورت شفاف نیاز ارزی کشور را تامین می‌کند، بنابراین باید هنگام تحلیل بازار مد نظر داشته باشیم که کدام بازار را تحلیل می‌کنیم. در بیش از ۹۰ کشور دنیا طی ماه های گذشته اصلاح نرخ سود بانکی انجام شد؛ روسیه نرخ بهره را یک شبه دوبرابر کرد و به ۲۰ درصد رساند. در آمریکا هم نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسید. در ایران به این مقوله به عنوان ابزار سیاست پولی نگاه نشده و باید اصلاح شود؛ از سال ۹۹ دیگر اصلاحاتی در خصوص نرخ سود انجام نشده. باید حتما از این ابزار استفاده کنیم که منوط به تایید شورای پول و اعتبار است که در حال پیگیری و بررسی آن هستیم.


سخنگوی گمرک اعلام کرد تا به این لحظه هیچ مشخصاتی اعم از اظهارنامه، مدارک واردات و اطلاعات مربوط به ثبت سفارش خودرو‌های وارداتی به گمرک اظهار نشده است. محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت گویا تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ در هیئت دولت به اتمام رسیده است، دولت می‌تواند هفته آینده تبصره‌ها را به مجلس ارسال کند تا مجلس بررسی بودجه را آغاز کند.


رویترز اعلام کرد ایران گفته به همکاری با آژانس ادامه می‌دهیم و به تیم فنی آن اجازه داده شده است تا از تاسیسات در تهران بازدید کنند زیرا ما به دنبال شفاف سازی مسائل باقی مانده هستیم.


دلار در محدوده ۳۹،۲۰۰ تا ۳۹،۴۰۰ تومان داد و ستد شد. سکه در میانه کانال ۱۸،۵ میلیون واحد معامله شد.


دوشنبه؛ شیطنت های خبری خودرویی ها را صف فروش کرد


بازار مثبت و با برتری خریداران آغاز شد اما در نیمه دوم تحت تاثیر اخبار منفی گروه خودرویی قرار گرفت و با توجه به تشکیل صف فروش عمده خودرویی ها از جمله خودرو و خساپا، جو عمومی بازار نیز منفی شد. در انتها ارزش معاملات خرد به ۵,۹ همت رسید و تراز پول خرد برابر با منفی ۱۳۷ میلیارد تومان شد. شاخص کل ۶۷۵ واحد رشد داشت.


فولاد خوزستان قرار است ۲۹ آذر ۱۰ هزار تن شمش بلوم خود را در تالار صادراتی بورس کالا به قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه کند. صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد فعلا هیچ نرخ مشخص جدیدی برای سود سپرده تعیین نشده است؛ بر این اساس فعلا نمی‌توان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش ۵ درصدی سود بانکی را تایید کرد. او افزود در خصوص افزایش سود سپرده و تسهیلات بایستی در شورای پول و اعتبار تصمیم گیری شود و اعداد مطرح شده در رسانه‌ها صرفا در حد شایعه است.


زیر امورخارجه در نشست خبری اعلام کرد بورل و مورا قرار است به اردن سفر کنند. خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی برگردد.


در پی اخبار متناقضی که پیرامون عرضه خودرو در بورس کالا منتشر شد سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با سنا مطرح کرد که نمایندگان مجلس مخالفتی با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا ندارند. دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی در نامه‌ای به رئیس جمهور از تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به سامانه «نیما» خبر داد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت لایحه بودجه ۱۴۰۲ هفته آینده به مجلس می‌رسد. رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد سازمان بورس اعلام کرد ساختار کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های بازار سرمایه اصلاح شد.


بهای نفت تا حدود ۸۰ دلار رشد کرد. طلای جهانی نیز به ۱,۸۰۳ دلار رسید.


نرخ دلار در بازار آزاد به ۳۹,۹۰۰ تومان رسید.


سه شنبه؛ منفی به مثبت خودرویی ها


بازار متعادل تر از دیروز اما منفی شروع شد. خودرویی ها دیگر با فشار عرضه ها مواجه نبودند اما روند منفی بازار تقریبا تا پایان ادامه داشت. در نیم ساعت پایانی خریداران در گروه خودرو و قطعه ساز فعال شدند و عمده نمادهای این گروه با رشد قیمت همراه شدند. در انتها شاخص کل ۸,۸ هزار واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد به ۴,۸ همت کاهش یافت و ۱۰۵ میلیارد تومان خروج پول خرد از بازار صورت گرفت.


سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران شد. بیانیه تروئیکا در نشست شورای امنیت: اقدامات ایران تنها به انزوای بیشتر این کشور در جامعه جهانی منجر می‌شود. برنامه اتمی تهران هیچ گاه به این اندازه جلو نرفته بود. از ایران می‌خواهیم تمامی فعالیت‌های خود که در تناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است را متوقف کند. ما با شرکای خود در حال بررسی گام‌های بعدی هستیم.


مدیر نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد عاملین انتشار اخبار کذب توقف عرضه خودرو در بورس کالا، به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. در راستای بسته تحولی سازمان بورس در خصوص بازارگردانی، در گام نخست با مصوبه هیئت مدیره سازمان، بازارگردانی اجباری برای ناشران بازارپایه فرابورس لغو شد.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در منطقه بحرالمیت اردن دیدار کرد. در این دیدار علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۴+۱ نیز حضور داشتند. بعد از این دیدار بورل نوشت توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم.


فردا اولین مرحله واریز سود سهام عدالت پرداخت می شود. خاندوزی اعلام کرد برای اولین بار طی دو سال متوالی نرخ مالیات تولید ۷ درصد کاهش می‌یابد. بالاخره کنسرسیومی از بخش خصوصی برای خرید سهام تو دلی دو خودروساز تشکیل شده است. تا روز گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به خزانه دولت واریز شده است.


دلار نیمایی رقابتی امر‌وز به یک قدمی ۳۰.۳۰۰ تومان رسید. بهای دلار آزاد با افت قابل توجهی مواجه شد و به کانال ۳۸ هزار تومانی برگشت. سکه به کمتر از ۱۸ میلیون تومان رسید.


چهارشنبه؛ صف خرید بانکی ها


بازار متعادلتر و مثبت تر از دیروز دنبال شد. بخش عمده ای از نمادها مثبت بودند. نمادهای بانکی پس از مدتها دوباره مورد اقبال قرار گرفتند و بخش زیادی از آنها صف خرید شدند. در پایان، ارزش معاملات خرد با کاهش نسبت به دیروز به محدوده ۴،۲ همت رسید. تراز پول خرد نیز حدود منفی ۱۰ میلیارد تومان شد.


سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد فعلا قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود. وزیر نفت اعلام کرد تولید نفت روزانه به ۳ میلیون بشکه رسیده است.


امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشت من در کنفرانس «بغداد-۲» برای تاکید مجدد بر حمایت خود از عراق شرکت کردم. در حاشیه این نشست فرصتی برای دیدار با برخی از همتایانم از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، عراق، کویت و عربستان سعودی فراهم شد. اولیانوف گفت تصمیم آمریکا برای توقف مذاکرات با ایران غیرمسئولانه است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، تصمیم آمریکا برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران را غیرمسئولانه خواند. زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه در سفری غیرمنتظره به ایالات متحده آمریکا رفت. «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهور سابق این کشور نیز به پکن سفر و با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین دیدار کرد.


نخستین معاملات دلار آزاد از محدوده ۳۹,۰۲۰ تومان بود که در ادامه تا ۳۹،۶۴۰ تومان افزایش یافت.


انتهای خبر

0
0