بااقتصاد
1400/10/20
14:05
دست‌وپا زدن شاخص کل در کانال ۱.۳ میلیونی، شاخص آیفکس روی خط مرزی ۱۸ هزار واحدی/ مقاومت خودرویی‌ها و بانک‌ها در مقابل فشار فروش

گزارش بازار/ ‌دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ با فشار فروش سهام در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در بازارهای سهام تهران که از دقایق نخست معاملات امروز حاکم شده بود، گروه خودرویی و بانکی همچنان با افزایش تقاضا مواجه شدند و در مقابل عرضه‌های سنگین و منفی ۶۰ درصدی تابلو بورس مقاومت کردند. شاخص کل ۴۱۸۰ واحد دیگر فروریخت و روی رقم یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار واحد متوقف شد. شاخص کل بورس طی دو سه هفته اخیر در کف کانال ۱.۳ میلیون واحدی دست و پا می‌زند و به‌رغم وجود متغیرهای صعودی، توان عبور از این محدوده مقاومتی را ندارد.

شاخص کل فرابورس در آستانه سقوط به کانال ۱۷ هزار واحدی


به گزارش بااقتصاد، روند منفی از صبح امروز، دوشنبه ۲۰ دی‌ماه بر جریان معاملات بورس تهران و فرابورس تداوم یافت و شاخص کل هم‌وزن و فرابورس هم به تبعیت از شاخص کل، ریزش کردند. ۱۰۹۹ واحد منفی برای شاخص کل هم‌وزن در کانال ۳۵۲ هزار و ۱۰۳ واحدی رقم خورد و شاخص آیفکس هم با ۹۹ واحد ریزش، آماده سقوط از کانال ۱۸ هزار واحدی است.


خودرو و وبملت، بزرگان سبزپوش بورس


امروز بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی بر شاخص بورس تهران را نمادهای پارس، فملی، فارس، وصندوق و شپنا بر عهده گرفتند و خودرو و وبملت، دو نماد مثبت و پرتقاضای بورس تهران در یک روز کاملا منفی بودند. خودرو همچنین بالاترین حجم تراکنش معاملاتی مثبت بورس را به خود اختصاص داد و خساپا نیز در رتبه بعدی قرار گرفت. شپنا، انرژی۳ و شتران، نمادهای پرتراکنش منفی بودند.


۱۰۰ واحد ریزش شاخص آیفکس با منفی‌سازی پتروشیمی‌ها


برای شاخص آیفکس که با حدود ۱۰۰ واحد ریزش، در آستانه سقوط به کانال ۱۷ هزار واحدی قرار دارد، زاگرس، آریا، غصینو، سمگا، دماوند، شجم و هرمز، بیش‌ترین منفی‌سازی امروز را انجام دادند. در جدول پرتراکنش‌های این بازار، نماد فرابورس، توسن و چخزر در مدار مثبت و سمگا، حسیر و فجهان در جریان منفی ایستادند.


افزایش سود شرکت‌ها با همگرایی نرخ ارز آزاد و نیمایی در شرایط توافق برجام


رییس هیات مدیره شرکت بورس تهران معتقد است که توافق احتمالی برجام، مانع رشد بازار نیست و نکته مهم در این میان نرخ ارز حدود ۲۳ هزار تومانی در بودجه ۱۴۰۱ و افزایش نرخ نیما و حرکت به سمت نرخ آزاد است. به گفته امیر تقی‌خان تجریشی، با توجه به این‌که مبنای محاسبات در صورت‌های مالی شرکت‌ها، نرخ ارز نیمایی است، همگرایی بین نرخ آزاد و نیمایی می‌تواند موجب افزایش سود شرکت‌ها در سه ماهه پایانی سال و حتی در سال آینده شود.


اصلاحیه قانون بازار سرمایه در حد یک پیشنهاد و پیش‌نویس است!


عضو ناظر مجلس در بازار سرمایه، مجلس را مدافع حقوق فعالان بازار سرمایه دانست و گفت: طرح ۱۶ ماده‌ای پیش‌نویس اصلاحیه قانون بازار سرمایه برای شنیدن نظرات خارج از مجلس و در یک جلسه با حضور رییس کمیسیون اقتصادی مطرح شده بود که انتشار عمومی یافت. به گفته علیزاده، شبهه‌ای در مورد اضافه کردن پیشنهادات دیگر به مواد فوق از سوی نهادهای ناظر در بازار پیش آمده درحالی‌که این پیشنهادات فقط در حد یک پیش‌نویس است و هنوز مقدمات رسیدگی به آن در کمیته بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی فراهم نشده است.


وی همچنین تصریح کرد: همکاران، فعالان، مدرسان و دلسوزان بازار سرمایه اطلاع داشته باشند که این پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه صرفا در حد یک پیشنهاد است تا بتوانیم نظرهای بیرون از مجلس را بگیریم. به طور حتم اگر قرار شد این موضوع به عنوان یک قانون درآید، باید با حضور جمعی از فعالان و تشکل‌های بازار مورد بررسی قرار گیرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس، با حجم ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ۴۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از این میزان، حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان با حجم ۵۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به بورس تهران اختصاص یافت و ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۳۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به رقم اندک و ناچیز ۱۴۵۰ میلیارد تومان، منتهی شد.


روند کاهشی و منفی معاملات به ارزش کل معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس هم سرایت کرد. این رقم با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به معاملات خرد دیروز، روی عدد ۲۸۴۵ میلیارد تومان ثبت شد و ۲۷۵ میلیارد تومان انتقال خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها رخ داد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به سهام نمادهای وایرا، حتوکا و کفرآور اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های پارتا، فن‌آوا و وسپهر متمرکز کردند.


بیش‌ترین میزان ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۴۰ ، ۱۳۸ و ۱۴۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع از نظر حجم و ارزش معاملات در بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند. ارزش معاملات خودرو نسبت به دیروز بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش داشت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۲.۶۴۰.۶۸ (۴۱۸۰.۲۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۵۲.۱۰۳.۷۱ (۱۰۹۹.۱۷-)


ارزش معاملات: ۲.۹۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: پارس، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۰۱۸.۸۲ (۹۹.۰۳-)


ارزش معاملات: ۱.۴۵۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثرگذاری منفی: زاگرس،آریا و غصینو


گزارش: مولود غلامی





انتهای خبر

0
0