همفکران
1400/05/24
15:01
گزارش بازار / شاخص کل به کانال جدید سرک کشید

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ را با ۱۹ هزار واحد معادل ۱.۳۰ درصد رشد کرد و با جبران ضررهای دیروز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید. شاخص آخرین بار هشت ماه قبل در این محدوده قرار داشت ولی ۷ روز بیشتر نتوانست دوام بیاورد و فروریخت. شاخص هم وزن نیز صعودی بود و توانست ۱.۳۳ درصد معادل ۵۶۰۰ واحد رشد کند.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ را با ۱۹ هزار واحد معادل ۱.۳۰ درصد رشد کرد و با جبران ضررهای دیروز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید. شاخص آخرین بار هشت ماه قبل در این محدوده قرار داشت ولی ۷ روز بیشتر نتوانست دوام بیاورد و فروریخت. شاخص هم وزن نیز صعودی بود و توانست ۱.۳۳ درصد معادل ۵۶۰۰ واحد رشد کند. شستا، فارس و شپنا بیشترین تاثیر مثبت را داشتند ولی فقط شپنا به صف خرید رفت و دیگر نمادها متعادل بودند. پارس، وسرضوی و برکت نیز بیشترین اثر منفی را داشتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس توانست با رشد ۱.۲ درصدی معادل ۲۵۰ واحد به قله تاریخی خود برسد و بازدهی ۵.۱۶ درصدی را برای یک سال اخیر کسب کند. کگهر، آریا و هرمز بیشترین تاثیر مثبت و دماوند، دی و مارون بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بازار امروز با خروج ۸۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. ارزش معاملات خرد ۷۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۲۳ درصد کمتر از روز گذشته است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۷۰ میلیارد دلار رسید.




صندوق های دولتی


دارایکم روز کسل کننده ای داشت. هم تغییرات قیمت کم بود و هم ارزش ذاتی صندوق تغییر چندانی نکرد. ارزش ذاتی هر واحد دارایکم ۱۸۹۶۱۵ ریال شد و قیمت پایانی .۰۴ درصد افت کرد. حقوقی ها بیشتر فروشنده بودند و با عرضه ۱۰ درصد از معاملات ۶ میلیارد تومان پول از سهم خارج کردند.


پالایش روز خوبی را پشت سر گذاشت. ارزش ذاتی صندوق به ۸۸۶۶۳ ریال رسید و قیمت پایانی ۳ درصد رشد داشت. حقوقی ها با حضور ۶ درصدی در سمت تقاضا ۲۹ میلیارد تومان پول به سهم وارد کردند و پالایش توانست دومین نماد با بیشترین ورود پول حقوقی نام بگیرد.


پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، بانک ها و فراورده های نفتی سه گروه پر معامله بورس بودند. نمادهای خساپا، خودرو و کمند نیز بیشترین حجم معاملات را بین نمادهای بورسی داشتند.


خساپا تلاش کرد وارد کانال ۲۰۰۰ ریالی شود اما ناکام ماند. هرچند که روز را با رنگ سبز تمام کرد. از ۸۴۷ میلیون سهم معامله شده ۸ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۲ درصد توسط آنها عرضه شد که موجب ورود ۹ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده های نفتی، محصولات شیمیایی و زراعت بیشترین ورود پول حقیقی و فلزات اساسی، بانک ها و خودرویی ها بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در بین نمادها شتران، شاراک و نوری بیش از دیگر نمادها مورد توجه حقیقی ها قرار گرفتند و فولاد، پالایش و خودرو بیش از همه حمایت حقوقی ها را داشتد.


شتران روز را از نزدیکی صفر تابلو آغاز کرد و کمتر از یک ساعت به صف خرید سنگین رسید. حقوقی ها ۴۴ درصد از ۲۰۰ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و حقیقی ها ۸۷ درصد از معاملات را خریداری کردند در نتیجه ۶۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم. شتران یکی از نمادهای با اهمیت در صندوق پالایشی یکم است. به نظر می رسد آن نماد تا ۱۲۰۰۰ ریال مقاومت خاصی در پیش نداشته باشد.


فولاد امروز هم حمایت حقوقی ها را با خود داشت. حقوقی ها با خرید ۴۲ درصد از ۱۵۶ میلیون سهم معامله شده اجازه ندادند قیمت پایانی به محدوده قرمز وارد شود. حقیقی ها نیز با عرضه ۷۳ درصد از معاملات ۳۰ میلیارد تومان پول از سهم خارج کردند.




نمادهای مشکوک


نتوس، ثاباد و وسیزد مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز وسیزد، نتوس و ولراز بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


وسیزد از آبان ۹۹ قفل در صف فروش است. اما امروز ۲.۴ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۱۰۰ درصد توسط دو کد حقیقی خریداری و ۳ درصد توسط یک کد حقوقی عرضه شد. نیمی از این معاملات در آخرین دقایق بازار اتفاق افتاد که می تواند نشانه ای از توجه خاص به نماد باشد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را خزر با ۸.۳۵ درصد، تاصیکو با ۵.۲۹ درصد و شاروم، لپارس، فرابورس و اپرداز با ۵ درصد رشد به دست آوردند. در مقابل نتوس با ۲۹.۲۵ درصد بدترین عملکرد را داشت و بعد از او کتوکا، وسکرشا و کدما با ۵ درصد قرار دارند.


خزر به دلیل افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. خریداران به استقبال این نماد رفتند و حتی ۱۲ درصد بالاتر از قیمت دیروز آن را خریدند در نتیجه قیمت پایانی ۸.۳۵ درصد رشد کرد. دو کد حقوقی ۸ درصد از عرضه ها را خریداری کردد و حقیقی ها ۹۵ درصد از ۱۸ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و ۱.۳ میلیارد تومان پول حقیقی از نماد خارج شد.


نتوس از اسفند ۹۹ در صف فروش قفل است و میانگین حجم معاملات آن به ۴۶ سهم کاهش پیدا کرده است. امروز بیش از ۷ میلیون سهم در این نماد معامله شد و این نماد را بین نمادهای مشکوک قرار داد. دلیل این حجم از معاملات بازگشایی نتوس بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و در نتیجه افت ۳۰ درصدی قیمت بود. در پایان روز قیمت پایانی ۲۹.۲۵ درصد کاهش پیدا کرد و طرف تقاضا کمی تقویت شد. ۱۰۰ درصد معاملات امروز توسط حقیقی ها انجام شد و حقوقی ها حتی یک برگ سهم عرضه یا خرید نکردند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار دیروز ناکام ماند و نتوانست صعود کند اما امروز دوباره گارد صعودی به خود گرفته است و ۱.۲۵ درصد رشد کرده و به ۲۶ هزار و ۶۵۱ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید امروز هم به رد خود ادامه داد و با ۰.۸۱ درصد افزایش به ۱۱ میلیون ۸۲۳ هزار تومان رسید. سکه نزدیک محدوده مقاومتی مهمی شده است. در صورتی که بتواند وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شود و خود را تثبیت کند۱۲۸۰۰ هزار تومان می تواند هدف بعدی آن باشد.


انس طلا در تعطیلات است و قیمت آن در ۱۷۷۹ دلار ثابت باقی مانده است.



انتهای خبر

0
0