همفکران
1400/11/11
16:23
گزارش بازار / تعویض لیدر; خریداران در جاده مخصوص

شاخص کل بورس تهران در یازدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با جهش بیش از ۱۰ هزار واحدی (معادل ۰.۷۸ درصد) به کارش پایان داد و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی در یکساعت ابتدایی روندی متعادل داشت و با سرعتی مجاز در مسیر صعودی حرکت می‌کرد. پس از یکساعت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در یازدهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با جهش بیش از ۱۰ هزار واحدی (معادل ۰.۷۸ درصد) به کارش پایان داد و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۹۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی در یکساعت ابتدایی روندی متعادل داشت و با سرعتی مجاز در مسیر صعودی حرکت می‌کرد. پس از یکساعت از ابتدای بازار، همزمان با تاخت و تاز صنعت خودرو، این شاخص سرعت گرفت و با شتابی تندتر در این مدار صعودی ادامه داد.


روند معاملات در عمده نمادهای کوچک بازار مثبت و متعادل بود. به این ترتیب شاخص هموزن نیز سبزپوش ماند و حدود ۳ هزار گام به جلو برداشت.


وبملت، فولاد و کگل بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در این میان تنها وبملت بود که با صف خرید به کارش پایان داد و دو نماد دیگر معاملاتی متعادل-مثبت داشتند و به رشد ۱ درصدی قیمت پایانی بسنده کردند. شپدیس، پارسان و غکورش بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرسیدند و متعادل و سرخپوش روز را به پایان بردند. البته شدت عرضه ها در غکورش بیشتر بود.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای زاگرس، شگویا و هرمز ۸۷ واحد رشد کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۶۱۸ کار خود را به پایان رساند. کوثر و آریا نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۲۱۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۵ میلیارد دلار رسید.



خبرهای موثر

ابلاغیه مهم سازمان بورس و اوراق بهادار: میزان دریافت اعتبار توسط سهامداران به اتکای پرتفوی آن‌ها در مرحله اول از ۶۰ به ۶۵ درصد افزایش می یابد.



توافق با صندوق توسعه ملی برای واریز ماهانه نقدینگی به صندوق تثبیت بازار سرمایه


رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه مسایل مطرح شده در مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت نشان‌دهنده اهمیت بازار سرمایه برای دولت سیزدهم است، گفت: طبق توافقات انجام شده با صندوق توسعه ملی قرار بر این است تا واریزی ثابتی به صورت ماهانه به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شود.



واگذاری بلوکی بخشی از سهام ایران خودرو و سایپا


حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه رد دیون‌ها را‌‌‌‌‌‌‌ در واگذاری‌ها دنبال می‌کنیم، گفت:


برنامه داریم ۵ درصد ایران‌خودرو، ۷ درصد صندوق بازنشستگی و ۱۷ درصد سایپا، یک بلوک شده و واگذار شود که قطعا بهره‌وری ایران‌خودرو و سایپا با این واگذاری بیشتر می‌شود.



امروز در هیات مدیره سازمان تصمیم گیری می‌شود:


ممنوعیت دریافت وجه حاصل از فروش سهامداران اعتباری برداشته می‌شود.


مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها می‌توانند با داشتن تضامین کافی، وجه حاصل از فروش خود را از کارگزاری دریافت نمایند.



خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:


در سه هفته گذشته پیشرفت‌هایی درمذاکرات شاهد بودیم، البته در برخی از موضوعات با کندی روبه رو هستیم.


اگر طرف‌های مذاکره به ویژه آمریکا وقتی به وین باز می‌گردند تصمیم‌های خود را گرفته باشند و بر مطالبات ایران صحه بگذارند مطمئن باشید که به سرعت به یک توافق قابل اتکا و پایدار خواهیم رسید.



کرونا کمیسیون‌های مجلس را تعطیل کرد


«موسوی» سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: با توجه به آغاز موج جدید کرونا، صحن علنی مجلس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تا ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.


جلسات کمیسیون‌های تخصصی نیز در هفته جاری برگزار نمی‌شود و تنها جلسات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ به علت کمی تعداد نمایندگان برگزار می‌شود.


ترین های معاملات بورس

نفتی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، شتران و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز خودرویی ها پرچمدار جذب بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز وبملت و پالایش بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و شبندر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار امروز با عقب نشینی خریداران، متعادل آغاز بکار کرد. در دقایق ابتدایی صنعت خودرو جز پرعرضه ترین صنایع بود، به طوری که خودرو و خساپا و خگستر افت بالغ بر ۳ درصدی را رقم زدند.


اما تنها پس از یکساعت از شروع معاملات، ستاره اقبال به سوی خودرویی ها رفت و این صنعت را یکدست سبز پوش کرد و خریدارانش را که تعداد کمی هم نداشتند به صف نشاند.


خبر واگذاری بلوک شرکت های خودرو و خساپا خوش موقع به داد این صنعت رسید. البته ناگفته نماند که بانکی ها نیز دست کمی از خودرویی ها نداشتند و این دو صنعت به گونه ای در مسیر صعودی تاخت و تاز کردند که انگار خبری از حصول توافق به گوش بازار رسیده بود!


امواج تقاضایی که صنعت خودرو در بازار به راه انداخت، به حدی قوی بود که به کلیت بازار، به ویژه بزرگان، سرایت کرد.


در صنعت فلزات اساسی نمادهای فولاد و فملی با حمایت خوبی که از سوی حقوقی ها داشتند، در مرز صفر معاملاتی باقی ماندند و سبز پوش امروز را به پایان رساندند.


در صنعت خودرو تنها صفوف خرید بود که به چشم می آمد. خودرو از مرز ۲۰۰ تومان گذشت و به ۲۰۹ تومان رسید. خساپا در قیمت ۱۶۴ تومان متوقف شد. دیگر نمادهای این صنعت نیز رشد حداکثری قیمت را تجربه کردند.


وبصادر با صف خریدی که در قیمت ۱۹۸ تومان تشکیل داده بود به استقبال دو همگروهیش رفت (وبملت و وتجارت). دو غول دیگر بانکی نیز نیومده خریدارانشان را صف نشین کردند. وتجارت که ۱ میلیارد حجم صف خریدش بود به ۱۷۱ تومان رسید و وبملت در قیمت ۲۸۸ تومان از حرکت باز ایستاد.


پالایشی ها هم روزی متعادل و مثبت را پشت سر گذاشتند، اگرچه در دقایق ابتدایی برخی از آنها به مدار منفی رفتند اما در نهایت همگی سبز پوش روز را به پایان بردند. در این میان شتران از تقاضای بیشتری برخوردار بود و در آخرین لحظات تا یک قدمی سقف قیمتی هم بالا آمد.


در مجموع، علی رغم اینکه امروز بازار میخواست کمی استراحت کند و با گرایشات اصلاحی روز را سپری کند، خودرویی ها پرچم لیدری را به دست گرفتند تا برای چهارمین روز متوالی، روزی مثبت و پرتقاضا در بازار بورس تهران رقم بخورد. امروز نیز این شیرینی بیشتر به کام بزرگان و شاخص سازان بود.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای جهرم و سفاسی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


پتروشیمی جهرم در طول سال جاری دارای محدود روزهای مثبت بوده، و تقریبا تمام این مدت را با برتری فروشندگان پشت سر گذاشته است. نماد مذکور در حالی امروز را هم در صف فروش گذراند که حجم خوبی خورد و بیش از ۹۵ میلیون برگه سهم جا به جا شد که به نسبت چندماه اخیر رقم قابل توجهی محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را چافست با ۴.۲۹ درصد، وتوکا با ۴.۰۹ درصد و وصندوق با ۳.۹۱ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۷ درصد، غدشت با ۴.۹۵ درصد و وسفارس با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۲۴۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۸۲ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان رسید.


انس طلا تغییر محسوسی نداشت و در محدوده ۱۷۹۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0