بااقتصاد
1401/03/21
15:00
پرداخت سود ۳۱ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سجام

جدیدترین آمارها حاکی از آن است که از ابتدای سال جاری، ۳۱ شرکت سود سهامداران خود را از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا روز ۱۰ خرداد ماه سود ۳۱ شرکت بورسی و فرابورسی از طریق سجام پرداخت شد.


اسامی ۳۱ شرکت پرداخت کننده سود با سجام در سال ۱۴۰۱


شرکت‌هایی که در سال جاری تا به امروز اقدام به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کرده‌اند شامل شرکت‌های «لیزینگ پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان کیش، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان شمال، صنایع کشاورزی و کود زنجان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، نئوپان ۲۲ بهمن، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه گذاری غدیر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پلیمر آریا ساسول، سیمان مازندران، سرمایه گذاری توسعه ملی، سیمان شرق، مجتمع سیمان غرب آسیا، عمران و توسعه شاهد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، مدیریت انرژی امید تابان هور، قند نیشابور، سرمایه گذاری خوارزمی، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند، سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری بازنشستگی کارکنان بانکها، سرمایه گذاری مسکن پردیس، تکادو، معدنی دماوند، خدمات انفورماتیک، بیمه اتکایی ایرانیان، پویا زرکان آقدره و شرکت پلی پروپیلن جم» هستند.



واریز سود سهام ۲۹۱ شرکت در سال ۱۴۰۰


شایان ذکر است، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سمات، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۹۱ شرکت سود صاحبان سهام خود را از طریق سامانه سجام واریز کردند.



الزام پرداخت سود از طریق سامانه سجام


لازم به ذکر است، در راستای رعایت قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام برای کلیه ناشران بازار سهام الزامی شده است. در این همین راستا، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به تمامی ناشران ثبت شده و موسسات حسابرسی معتمد این سازمان از الزامی شدن پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در سال جاری خبر داد.


بر اساس این نامه، تمامی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند.


براین اساس، مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت شش ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.



سامانه سجام چیست ؟


سجام یک سامانه زیر ساختی برای شناسایی مشتریان جهت ورود به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران است که تمام فعالان این بازار اعم از سرمایه‌گذاران، مشتریان و مدیران نهادها در این سامانه، فقط یک بار برای همیشه اطلاعات خود را در آن ثبت خواهند کرد و پس از احراز هویت حضوری و غیر حضوری قادر به دریافت خدمات مبتنی بر داده های تایید شده خواهند بود.


بر اساس این گزارش، از طریق این سامانه اطلاعات هویتی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دایمی فرد ثبت می‌شود و از آن به بعد هیچ نهاد مالی نیازی به دریافت مجدد اطلاعات آن سهامدار را ندارد.


سهامداران می‌توانند با مراجعه به سایت http://www.sejam.ir ثبت نام و احراز هویت سجام را به صورت الکترونیکی انجام دهند./سنا


انتهای خبر

0
0