همفکران
1400/02/16
15:07
گزارش هفتگی بازار / بانکی ها ستاره بازار بودند

شاخص کل بورس تهران هفته را با سه روز کاهش ، یک روز تعطیلی و یک روز افزایش بی رمق به پایان رساند. در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران ۵ هزار و ۲۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد افزایش داشت و توانست با رسیدن به ارتفاع یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد بازدهی منفی ۳ درصدی را برای این هفته ثبت کند. روند شاخص هم وزن در تمام طول هفته نزولی بود. روز چهارشنبه تلاش زیادی کرد تا بر روند نزولی غلبه کند و برای دقایقی هم توانست رنگ سبز را به خود ببیند اما تمام تلاش ها شکست خورد و در آخرین روز هفته ۰.۰۴ درصد افت را تجربه کرد. هرچند سرعت کاهش شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل کمتر بود چرا که در این هفته بازدهی منفی ۱ درصدی داشت.

شاخص کل بورس تهران هفته را با سه روز کاهش ، یک روز تعطیلی و یک روز افزایش بی رمق به پایان رساند. در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران ۵ هزار و ۲۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد افزایش داشت و توانست با رسیدن به ارتفاع یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد بازدهی منفی ۳ درصدی را برای این هفته ثبت کند. روند شاخص هم وزن در تمام طول هفته نزولی بود. روز چهارشنبه تلاش زیادی کرد تا بر روند نزولی غلبه کند و برای دقایقی هم توانست رنگ سبز را به خود ببیند اما تمام تلاش ها شکست خورد و در آخرین روز هفته ۰.۰۴ درصد افت را تجربه کرد. هرچند سرعت کاهش شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل کمتر بود چرا که در این هفته بازدهی منفی ۱ درصدی داشت. نمادهای تاثیر گذار و مثبت روز چهارشنبه فملی ، وپاسار و فولاد بودند و نمادهای با تاثیر منفی شپنا ، رمپنا و شتران .


اوضاع در فرابورس هم شبیه شاخص کل بود هم شبیه شاخص هم وزن. شاخص کل فرابورس روز چهارشنبه و بعد از سه روز متوالی کاهش رنگ سبز به خود دید و توانست ۰.۰۵ درصد معادل ۸ واحد رشد کند و به ۱۷ هزار و ۴۲۵ واحد برسد. ولیّ بازدهی هفتگی آن منفی ۱.۳ درصد شد. شاخص کل فرابورس روز را با روند کاهشی شروع کرد اما تنها ده دقیقه بعد تغییر مسیر داد و توانست هفته را مثبت تمام کند. میدکو ، آریا و دماوند بشترین اثر مثبت را در این شاخص داشتند و در مقابل کگهر ، ذوب و ارفع بیشترین اثر منفی را باقی گذاشتند. آریا چند روز متوالی در دسته نمادهای با بیشترین تاثیر منفی بود و لی امروز سهامداران خود را خوشحال به تعطیلات آخر هفته فرستاد.


در معاملات روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد با رشد ۷۷ درصدی نسبت به روز دوشنبه، ۲۲۴۰ میلیارد تومان به ثبت رسید . ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز با کمی افزایش نسبت به دیروز به ۵۸،۷۰۰ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری آن تحت تاثیر قیمت دلار افزایش پیدا کرد و به ۲۸۴ میلیارد دلار رسید.


در این هفته اتفاقات زیادی روی داد ولی هیچکدام تاثیر زیادی روی بازار نگذاشتند تمام اهالی بازار فقط یه قیمت دلار نگاه می کردند. مهمترین اتفاقات این هفته تصمیم سران قوا برای حمایت از بازار و موافقت با پیشنهادات سازمان بورس بود. دیگر اتفاق مثبت تغییر نرخ تسعیر ارز بانک ها و افزایش تا ۱۵ هزار ۹۰۰ توامن برای هر دلار و البته تغییر نرخ فروش خودرو توسط شورای رقابت بود .


پر حجم ترین معاملات


در بین صنایع اول خودرویی ها و بعد بانکی ها بیشترین حجم معاملات روز چهارشنبه را به خود اختصاص دادند و بعد از این دو گروه فراورده های نفتی قرار گرفت. حضور خودرویی ها در این لیست می تواند اثر تغییرات قیمت خودرو باشد که در عصر روز دوشنبه توسط شورای رقابت اعلام شد.


تغییر نرخ خودرو و نرخ تسعیر ارز اثر خود را روی معاملات نمادها هم گذاشت. طوریکه خودرو ، وبملت و خساپا بیشترین حجم معاملات روز چهارشنبه را به نام خود ثبت کردند.


بیشترین ورود و خروج پول


وبصادر ، جم پیلن و واحیا بیشترین ورود پول حقیقی را در روز چهارشنبه به نام خود ثبت کردند و در مقابل شپنا ، وبملت و وسپهر بیشترین خروج را داشتند. وسپهر چندمین روز متوالی است که در این لیست حضور دارد. بسیاری منتظرند حقوقی آن چقدر توان حمایت از سهم را دارد؟


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


در بین صنایع بیشترین بازدهی هفتگی به بانکی ها تعلق گرفت آنها توانستند ۲.۹ بازدهی به سهامداران خود بدهند. پس از آنها مالی ها قرار گرفتند که بازدهی هفتگی ۰.۹ داشتند. اغلب صنایع در هفته گذشته قرمز بودند و تعداد کمی در بازه صف قرار داشتند. گروه های فراورده های نفتی با منفی ۵.۷ ، کانه های فلزی با منفی ۴.۶ و فلزات اساسی با منفی ۴.۵ درصد بازدهی بدترین بازدهی را به سهامداران دادند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه متعلق به وپاسار با ۵.۸ درصد، فایرا با ۵.۵ و دعبید با ۵.۳ درصد بود و در مقابل گشان با ۴ درصد ، شتران با ۳ درصد و شیران با ۲.۹ درصد بیشترین افت قیمتی را داشتند.


در بازه هفتگی وبملت با ۱۲.۹ درصد ، قیستو با ۱۲.۸ درصد و وپاسار با ۱۰.۶ درصد پیشتاز بیشترین بازدهی بودند و در روبرو قجام با ۵۲ درصد ، کدما با ۳۴ درصد و کفپارس با ۲۹ درصد بیشترین ضرر را به سهامداران خود وارد کردند. اگر گزارش روز دوشنبه را خوانده باشید می دانید که چرا این سه نماد بیش از بقیه افت داشتند.


حتما موافقید که در هفته گذشته دو نماد وبملت و وپاسار طلایی ترین نمادها بازار بودند. رشد خوب این دو تحت تاثیر خبر افزایش نرخ تسعیر دلار به ۱۵ هزار ۹۰۰ تومان بود. در گروه بانکی ها به جز ونوین ، وکار و با کمی اغماض وبصادر دیگر نمادها بازدهی منفی برای خود ثبت کردند و نتوانستند از این خبر بهره خوبی ببرند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار در هفته ای که گذشت کاهش ۱۱ درصدی را تجربه کرد و با سقوط سه کانالی از ۲۳ هزار تومان به ۲۰ هزار ۶۰۰ تومان رسیده است.. به عقیده کارشناسان دلار بعد از چند روزی ثبات در این محدوده برای ریزش یا رشد تصمیم می گیرد


سکه طرح جدید بعد از چند روز کاهش قیمت روز پنجشنبه مثبت شد و توانست ۲.۲ درصد رشد کند. در هفته ای که گذشت سکه بازدهی منفی ۴.۵ درصدی داشت و اکنون با قیمت ۹میلیون ۴۹۰ هزار تومان در حال معامله است. احتمالا برای پیش بینی آینده سکه باید منتظر حرکت دلار باشیم هرچند دیدن سکه تمام طرح جدید در کانال ۸ میلیون تومان خیلی هم بعید به نظر نمی رسد.


انس طلا خود را به ۱۷۹۲ دلار رسانده است و آماده ورود مجدد به کانال ۱۸۰۰ دلار می شود. بسیاری رمز ارزها را رقیب اصلی انس می دانند و منتظر حرکت سرمایه ها از این بازار نوظهور به سمت طلا هستند تا انس هم حرکت خود را شروع کند. بازدهی انس طلا در هفته گذشته ۱.۱ درصد بود.





انتهای خبر

0
0