همفکران
1400/07/04
15:07
گزارش بازار / صندوق سرمایه گذاری، پناهگاه حقیقی ها

شاخص کل بورس تهران یک‌شنبه چهارم مهر ماه ۱۴۰۰ را با امید شروع کرد و در یک ساعت اول بازار هفت هزار واحد رشد داشت، ولی بعد از آن روند تغییر کرد و قسمت زیادی از رشد خود را پس داد، در یک ساعت پایانی بازار، فشار فروش کاهش پیدا کرد و شاخص به تعادل رسید. در نهایت شاخص کل با رشد ۲۶۰۰ واحدی معادل ۰.۱۸ درصدی خود را به ارتفاع یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد رساند؛ اما شاخص هم وزن شرایط بدی داشت. این شاخص فقط ده دقیقه صعودی بود و بعد دچار افت شد و ۱۹۸۸ واحد معادل ۰.۴۷ درصد از ارزش آن از دست رفت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یک‌شنبه چهارم مهر ماه ۱۴۰۰ را با امید شروع کرد و در یک ساعت اول بازار هفت هزار واحد رشد داشت، ولی بعد از آن روند تغییر کرد و قسمت زیادی از رشد خود را پس داد، در یک ساعت پایانی بازار، فشار فروش کاهش پیدا کرد و شاخص به تعادل رسید. در نهایت شاخص کل با رشد ۲۶۰۰ واحدی معادل ۰.۱۸ درصدی خود را به ارتفاع یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد رساند؛ اما شاخص هم وزن شرایط بدی داشت. این شاخص فقط ده دقیقه صعودی بود و بعد دچار افت شد و ۱۹۸۸ واحد معادل ۰.۴۷ درصد از ارزش آن از دست رفت. پارسان، فملی و وغدیر بیشترین اثر مثبت را داشتند، وغدیر و پارسان به صف خرید رفتند و فملی متعادل باقی ماند. شستا، اخابر و فولاد بیشترین تاثیر منفی را داشتند، اخابر در آستانه صف فروش روز را به پایان رساند اما دو نماد دیگر روندی متعادل داشتند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس ۵۱ واحد معادل ۰.۲ را از دست داد و به ۲۰ هزار و ۸۰۶ واحد رسید. فرابورس دو بار تلاش کرد تا مثبت شود، ولی هر بار شکست خورد و به رنگ قرمز درآمد. زاگرس، شگویا و آریا بیش از دیگر نمادها تاثیر مثبت و غصینو، بپاس و فجهان بیش از همه تاثیر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در پایان بازار امروز شاهد خروج ۴۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم و ارزش معاملات خرد نیز ۵۱۵۴ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۲۰ درصد کمتر از دیروز است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۹ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


در حالی که رویترز اعلام کرده آمریکا باز هم ایران و ونزوئلا را تحریم کرده است امیر عبدالهیان در نیویورک با وزیر خارجه عراق دیدار و درباره آزاد سازی منابع ارزی ایران گفتگو کرد. وزارت نفت نیز خبر از ارائه پیشنهاد تهاتر نفت در قراردادهای خود با سرمایه‌گذاران خارجی داد.


خبر تائید مصوبه جنجالی قیر رایگان توسط شورای نگهبان نیز دیگر خبر مهم امروز بود.


پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و فراورده‌های نفتی امروز بیشترین حجم معاملات را میزبانی می‌کردند. شبندر، خساپا و وسکرمان نیز بیش از دیگر نمادهای بورس خرید و فروش شدند.


شبندر تمام روز در بازه مثبت بود. یک‌بار قیمت افت زیادی کرد، اما به محض رسیدن به صفر تابلو خریداران دست به کار شدند و اجازه قرمز شدن نماد را ندادند. خرید و فروش حقوقی‌ها تقریبا برابر بود. ۲۵ کد حقوقی ۱۶ درصد از ۲۸۲ میلیون سهم معامله‌شده را خریداری کردند و ۲۴ کد حقوقی هم ۱۶ درصد از عرضه‌ها را بر عهده گرفتند، با این حال باز هم یک میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد داشتیم.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اختلاف بیشترین پول حقیقی را جذب کردند و بعد از آن‌ها گروه فنی مهندسی و فراورده‌های نفتی در این کار موفق بودند. حقوقی‌ها نیز توجه ویژه‌ای به گروه فلزات اساسی نشان دادند، بانک‌ها و دارویی‌ها دو گروه دیگر با بیشترین خروج پول حقیقی بودند. در بین نمادها رمپنا، شپنا و پارسان بیش از همه توجه حقیقی‌ها را جلب کردند و فجهان، فسبزوار و کیمیاتک بیش از همه حمایت حقوقی‌ها را با خود داشتند.


رمپنا دقایق ابتدای روز را در صف خرید بود، اما کمی بعد صف عرضه شد و قیمت پایین آمد. رمپنا در طول روز چند بار برای تشکیل صف خرید خیز برداشت اما هر بار ناکام ماند. از ۲۹ میلیون سهم معامله‌شده ۵۲ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۹۱ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد و شاهد ورود ۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم بودیم.


فجهان امروز هم روز خوبی نداشت. این نماد روز را در بازه صفر شروع کرد و همان اول تلاش داشت تا از صفر تابلو رد شود، اما ناکام ماند و تا صف فروش افت کرد، هم‌زمان حقوقی‌ها شروع به حمایت کردند و صف فروش را جمع کردند و با بهبود سمت تقاضا قیمت دوباره شروع به رشد کرد و وضع کمی بهتر شد. از ۳۴۸ میلیون سهم معامله‌شده ۴۷ درصد توسط حقوقی‌ها خریداری و ۹۷ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد و در نهایت برای دومین روز پیاپی میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی رخ داد.




نمادهای مشکوک


کباده، شکف و تپکو سه نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به تپکو، وسزنجان و تابا رسید.


تپکو در لحظات اول تلاش کرد روند نزولی خود را تغییر دهد و به سمت محدوده مثبت حمله کند، ولی فقط چند لحظه بعد فشار فروش موجب تشکیل صف شد. این صف چند بار جمع شد اما باز هم نماد روز را در صف فروش ۱۸ میلیونی تمام کرد. میانگین حجم ماهانه تپکو ۸ میلیون سهم است، اما چند روزی است حجم معاملات تغییرات چشمگیری کرده، امروز هم با ۲۷۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را از تیر ماه ۹۹ تاکنون تجربه کرد. حقوقی‌ها ۱۱ درصد در سمت خریدار مشارکت داشتند و ۴ درصد در سمت فروشنده درنتیجه ۴ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد داشتیم.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را توسن و کاسپین با درصد رشد به دست آوردند و ثامان با ۴.۹۶ درصد و قشیر با ۴.۹ درصد در رتبه‌ای بعدی قرار گرفتند. در طرف دیگر جدول لپارس، وملی و کدما با ۵ درصد افت عنوان بدترین عملکرد روزانه را از آن خود کردند.


توسن و یک روز دیگر صف خرید سنگین. امروز ۵ میلیون سهم برای فروش عرضه شد که ۲۹ درصد آن را حقوقی برای معامله آورده بودند. حقیقی‌ها هم تقریبا ۱۰۰ درصد از عرضه‌ها را خریدند و یک و نیم میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد کردند.


لپارس بعد از یک رالی صعودی و جهش ۱۸۳ درصدی ظرف ۲۷ روز کاری، چند روزی است در حال استراحت و اصلاح است. امروز نماد صف فروش سه میلیونی داشت و در آخرین دقایق بازار ۲ میلیون سهم خریداری شد، در کل ۲.۶۶ میلیون سهم معامله‌شده که تقریبا تمام آن توسط حقیقی‌ها عرضه و خریده شد و حقوقی‌ها مشارکت چندانی نداشتند ولی باز هم ۴۵۸ میلیون تومان ورود پول حقوقی به سهم اتفاق افتاد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار ۰.۳۴ درصد رشد کرده و در همان محدوده سابق باقی مانده است. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۷ هزار ۶۵۳ تومان د حال معامله است.


سکه طرح جدید برخلاف دلار، افت ۱.۱۲ درصدی دارد و به ۱۱ میلیون و ۷۲۹ هزار تومان رسیده است. در صورت ادامه این روند ۱۱۶۰۰ هزار تومان می‌تواند اولین حمایت سکه باشد.


انس طلا هنوز از تعطیلات آخر هفته برنگشته است و فعلا در قیمت ۱۷۴۹ دلار قرار دارد.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟




انتهای خبر

0
0