همفکران
1400/10/25
16:32
گزارش بازار / سوختن تر و خشک باهم

شاخص کل بورس تهران در ۲۵امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۱۱.۵ هزار واحدی معادل ۰.۸۷ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی چهارمین هفته معاملاتی دی ماه را، از همان ابتدا در مدار منفی آغاز کرد و با برتری فروشندگان در عمده گروه ها امروز را به پایان برد. شاخص هموزن نیز به موجب جو منفی حاکم بر کلیت بازار، افت ۳۵۰۰ واحدی را رقم زد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در ۲۵امین روز از دی‌ماه ۱۴۰۰، با افت بیش از ۱۱.۵ هزار واحدی معادل ۰.۸۷ درصد تا سطح ۱ میلیون و ۳۲۲ هزار واحد عقب نشینی کرد. این شاخص بورسی چهارمین هفته معاملاتی دی ماه را، از همان ابتدا در مدار منفی آغاز کرد و با برتری فروشندگان در عمده گروه ها امروز را به پایان برد. شاخص هموزن نیز به موجب جو منفی حاکم بر کلیت بازار، افت ۳۵۰۰ واحدی را رقم زد.


شفن، فملی و بوعلی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. اگرچه صف خرید شفن در دقایق پایانی عرضه شد اما این نماد بیشتر روز را در صف و با برتری خریداران سپری کرد و در نهایت رشد حداکثری قیمت را تجربه کرد. دو نماد دیگر به نوسانات مثبت حوالی صفر تابلو بسنده کردند. خودرو، کگل و پارسان بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هر سه نماد پرعرضه دنبال شدند و شدت عرضه ها در آنها در ساعت پایانی به اوج رسید و نمادها را تا محدوده ۳- و ۴- پایین آورد، اما تنها خودرو بود که به صف فروش رسید و در کف قیمتی به خط آخر امروز رسید.


شاخص کل فرابورس تحت تاثیر افت قیمت نمادهای بپاس، فرابورس و زاگرس ۱۱۲ واحد افت کرد و در عدد ۱۷هزار و ۹۸۷ کار خود را به پایان رساند. غصینو، شراز، سمگا و بساما نیز نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص ثبت کرده و مانع افت بیشتر این متغیر شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۳۶۵ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۶ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

کاخ سفید: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است


سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه "پیشرفت هایی در مذاکرات وین حاصل شده است" تاکید کرد، همواره دیپلماسی را درقبال ایران ترجیح می دهیم.



خاندوزی: قراردادهای اجرایی توافق ۲۵ ساله با چین در ماه‌های آینده منعقد می‌شود


وزیر اقتصاد:



تفاهم نامه ۲۵ ساله ایران و چین باید در هر کدام از بخش‌ها به قرادادهای مشخصی برسد که در ماه‌های اخیر وزارتخانه‌های مختلف درگیر آن بودند و اکنون در حال نهایی‌شدن است.


با امضای این تفاهم‌نامه‌ها نشان می‌دهیم که تامین مالی پروژه‌های نفتی که از منابع خارجی دچار تنگنا شده بود، از منابع داخلی همچنان میسر است و با سرعت بیشتر انجام می‌شود.



رئیس کل باک مرکزی امشب مهمان برنامه «نگاه یک» است


دکتر علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی امشب (شنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۳ با حضور در برنامه نگاه یک از شبکه اول سیما به ارائه گزارشی در خصوص آخرین تحولات شبکه بانکی و بازار پول و ارز خواهد پرداخت.



ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، شیمیایی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و محصولات شیمیایی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز خبری از پول های خرد نبود و تنها لاستیکی ها توانستند از صدقه سر پسهند، مبلغ ناچیزی را از سوی سهامداران حقیقی جذب کنند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و خودرویی ها بود. در بین نمادها نیز شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فولاد و خودرو بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار سرمایه به دلیل سایه ابهامات چندوجهی همچنان از چشم‌انداز روشنی برخوردار نیست. با اینکه طی چندروز اخیر شاهد رگباری از خبر های خوب نظیر رشد نرخ های جهانی، کاهش نرخ بهره، ثبات دلار نیمایی، روند رو به پیشرفت مذاکرات، گزارشات مطلوب شرکت ها و... بودیم اما باز هم این بازار بورس تهران بود که با کج دهنی به این اخبار، در روند معاملاتش آب هم از آب تکان نخورد و منفی تر از همیشه چهارمین هفته دی ماه را آغاز کرد.


امروز شاهد بازاری متعادل ولی منفی در ساعت ابتدایی بودیم. از همان آغاز هم فزونی عرضه در خودرویی و بانکی ها بیش از همه صنایع بود و در مقابل نوسانات مثبت در صنایعی چون پالایشی و فلزی ها و ... مشاهده می شد. اما رفته رفته شدت عرضه ها بیشتر شد و هرچه به پایان روز نزدیکتر شدیم، فروشندگان نمادهای بیشتری را به مدار منفی کشاندند.


در یکساعت پایانی حتی با ذره بین هم میگشتی به زور رنگ سبز را مشاهده می کردی. واقعا این همه فروشنده از کجا می آید؟ انگار این حجم از فروش همچون چاهی است که ته ندارد و هیچوقت هم به آخر نمی رسد!


حجم و ارزش معاملات که دیگر هیچ جای حرفی ندارد. اگر برخی سهامداران دست یاری به سویش دراز نکنند، بعید است به ۱۰۰ میلیارد تومان هم برسد! چرا که همانطور که مشاهده کردید بیشتر از نیمی از بازار امروز گذشته بود و ارزش معاملات خرد ۱۳۰۰ میلیارد تومان هم تاچ نکرده بود...


امروز شدت عرضه در بانکی ها و خودرویی ها غوغا کرد و عمده لیدر های این دو صنعت به صف فروش رسیدند و در نهایت اگرچه برخی از آنها سعی کردند در واپسین لحظات صفوف فروش را جمع و جور کنند، اما همگی افت حداکثری را تجربه کردند.


در پالایشی ها شپنا و شتران با فروشندگان بیشتری مواجه بودند و در محدوده منفی ۴ درصدی به خط آخر رسیدند. اما شبندر و شبریز از تقاضای بهتری برخوردار بودند و با ایستادگی در مرز صفر معاملاتی، بدون تغییر محسوس قیمت امروز را به پایان رساندند.


اگرچه در پایان معاملات امروز نمادهای سبز پوشی هم به چشم میخورد (شفن، تلیسه، شراز، غصینو و...) اما در مجموع کوچک و بزرگ ، پا به پای هم سوختند و سرخ پوش به خط آخر رسیدند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای پسهند، سدبیر و شراز و در بازه ۳۰ روزه نمادهای سدبیر، واحیا و پسهند بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سدبیر که از اوایل آذر ماه با هجوم فروشندگان مواجه شده بود، امروز توانست به کمک حقیقی ها خود را به سقف قیمتی برساند و خریداران را صف نشین کند. گرچه در یکساعت پایانی صف خریدش عرضه و این امر سبب شد که تنها ۲ درصد رشد پایانی را رقم بزند، اما در نهایت باز هم خود را بالا کشید و تا یک قدمی صف خرید رفت. طی امروز حدود ۱۴ میلیون برگه سهم در این نماد جا به جا شد که بیشترین حجم در چندماه اخیر محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را کمنگنز با ۴.۲۶ درصد، پدرخش با ۲.۵۷ درصد و چکارن با ۲.۲۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وایران با ۵.۱۷ درصد، وسخراش با ۴.۹۷ درصد و وسفارس با ۴.۹۵ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز چهارشنبه کاهش ۲۰۰ تومانی داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۲.۲۶ درصد کاهش داشت و به ۱۲ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۸ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۸۱۸ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0