همفکران
1400/03/22
14:44
گزارش بازار / شاخص در انتظار اخبار

امروز شاخص کل بورس تهران روند نزولی داشت. شاخص کل بورس با از دست دادن نزدیک به ۷ هزار واحد معادل ۰.۶۱ درصد به یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که شاخص روز را صعود شروع کرد و دو بار در برابر عرضه ها مقاومت کرد اما قبل از ساعت ۱۰ صبح تغییر روند داد و نزولی شد. شاخص هم وزن نیز روز را سبز آغاز کرد اما بیش از ۱۰ دقیقه نتوانست دوام آورد و خیلی زود تغییر روند داد. این شاخص ۲۳۰۰ واحد معادل ۰.۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. اغلب شاخص سازها امروز منفی بودند...

به گزارش همفکران امروز شاخص کل بورس تهران روند نزولی داشت. شاخص کل بورس با از دست دادن نزدیک به ۷ هزار واحد معادل ۰.۶۱ درصد به یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحد رسید. این در حالی است که شاخص روز را صعود شروع کرد و دو بار در برابر عرضه ها مقاومت کرد اما قبل از ساعت ۱۰ صبح تغییر روند داد و نزولی شد. شاخص هم وزن نیز روز را سبز آغاز کرد اما بیش از ۱۰ دقیقه نتوانست دوام آورد و خیلی زود تغییر روند داد. این شاخص ۲۳۰۰ واحد معادل ۰.۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. اغلب شاخص سازها امروز منفی بودند. فارس، شستا و وبملت بیش از دیگران در افت شاخص نقش داشتند و در عوض شتران، کگل و سپ بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند.


در فرابورس اوضاع عجیب بود. شاخص کل فرابورس ۲۴ واحد معادل ۰.۱ درصد کاهش داشت و روز پرهیجانی ا تجربه کرد. چند دقیقه ابتدایی معاملات شاخص فرابورس نزولی بود ولی کمی بعد صعودی شد هرچند این روند چند دقیقه بیشتر دوام نداشت. حدود ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه دوباره روند تغییر کرد و شاخص توانست قسمتی از ضررها را جبران کند. در بن نمادهای فرابورسی بپاس، غصینو و دماوند بیش از دیگران اثر مثبت باقی گذاشتند و کگهر، آریا و سمگا بیشترین تاثیر منفی را داشتند


ارزش معاملات خرد ۲۸۴۴ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۱۳ درصد کمتر از روز چهارشنبه است و ۴۵۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس به ۵۷ هزار میلیارد ریال رسید و ارزش دلار بازار به ۲۴۱میلیارد دلار شد.


در این هفته دو متغیر مهم بازار تعیین تکلیف می شوند. یکی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دیگری مذاکرات برجام. خبر خروج چند شخص حقیقی و حقوقی از لیست تحریم های آمریکا تاثیر زیادی باقی نگذاشته است ولی باید ببینیم خبر بازگشت آمریکا به برجام با بازار چه خواهد کرد



پر حجم ترین معاملات


در بین گروه ها خودرویی ها، بانکی و سرمایه گذاری ها در صدر بیشترین حجم معاملات روزانه ایستادند. در بین نمادها نیز تنها اعضای گروه خودرویی حضور داشتند. خپارس، خساپا و خودرو بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص داشتند.


خپارس امروز از مجمع افزایش سرمایه برگشت. شاید خیلی ها توقع استقبال گرمی از این نماد داشتند اما فروشندگان قیمت را تا زیر قیمت اسمی هم پایین کشیدند. همزمان با جذاب شدن قیمت، خریداران وارد میدان شدند و شروع به جمع کردن عرضه ها کردند و قیمت را چند درصدی بالا بردند. از ۵۴۰ میلیون سهم معامله شده سهم حقوقی ها از خرید ۳ درصد و از فروش ۱ درصد بود و ۱۰ میلیارد ریال پول حقوقی وارد نماد شد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه دباغی تنها صنعت جذاب برای حقیقی ها بود. آنها به دیگر گروه ها پولی وارد نکردند اما از بانک ها، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی پول خارج کردند. در بین نمادها غکوروش، کلر و شتران مورد توجه حقیقی ها بودند و حقوقی ها فولاد، شپنا و وپاسار خریدند.


کلر یک روز دیگر را در صف فروش تمام کرد. امروز حقیقی ها تصمیم گرفتند خریدار باشند و در سمت تقاضا حضور ۹۱ درصدی داشتند؛ اما حقوقی ها با عرضه ۴۸ درصد از معاملات بیشتر به فکر خروج بودند. این روند موجب ورود ۸۲ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شد.


فولاد یکی از نمادهای مهم امروز بود. با اینکه فشار فروش در سهم بالا بود اما حقوقی ها با خرید ۵۷ درصد از ۷۸ میلیون سهم معامله شده از سهم حمایت کردند و اجازه ندادند خیلی کاهش قیمت داشته باشد. در مجموع حقوقی ها ۴۱۵ میلیارد ریل پول وارد نماد کردند.




ن مادهای مشکوک


در بازه ۷ خشرق، وآفری و غفارس مشکوک ترین نمادها بودند. خشرق در بازه ۳۰ روزه هم مشکوک ترین حجم را به نام خود ثبت کرد، پس از او غفارس و چافست در رتبه های بعدی قرار گرفتند.


خشرق یکبار چهارشنبه به خاطر برگشت از مجمع بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد اما ناظر معاملاتش را باطل کرد. امروز دوباره بازگشایی شد و حجم عرضه ارزش سهم را تا ۲۶ درصد کاهش داد. همزمان با کاهش قیمت خریداران وارد معامله شدند و چند درصد وضعیت نماد بهبود پیدا کرد... امروز حقوقی ها با خرید ۱ درصد از عرضه ها موجب ورود ۲ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد شدند.


چافست از ابتدای اسفند ماه صف فروش سنگین دارد. این نماد امروز افشا اطلاعات داشت در نتیجه کمی دیرتر از دیگر نمادها باز شد. در لحظات اول یک کد حقوقی با خرید یک میلیون سهم حجم مبنا را پر کرد و سهم به کف روزانه رسید. حقیقی ها هم با خرید ۳۴ هزار سهم مشارکت ۳ درصدی داشتند. باید منتظر ماند و دید این تک نماد گروه انتشار و تکثیر چه زمانی به تعادل می رسد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


محصولات چرمی با ۴.۳۴ درصد، غذایی با ۱.۶۸ درصد و سایر واسطه گری مالی با ۰.۹۳ درصد رشد در صدر جدول بازدهی صناع بودند. در طرف دیگر جدول چاپ با ۴.۹۶ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۴.۴۰ درصد و استخراج سایر معادن با ۴.۳۷ درصد بیش از همه افت قیمت داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به غفارس با ۲۱.۹۹ درصد رشد تعلق گرفت. بعد از او ساراب و بهپاک با بازدهی ۴.۹۵ و ۴.۸۸ درصد قرار داشتند. بدترین عملکرد نیز به خشرق با ۲۳.۱۴ درصد، خپارس با ۸.۹۳ درصد و قشکر با ۸.۷۸ درصد رسید


غفارس شگفتی آفرید. این نماد از ابتدای سال در صف فروش بود و توجه کسی را جلب نمی کرد. ۱۷ خرداد برای مجمع متوقف شده بود و امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. ناگهان نمادی که کسی برای خریدش دست به جیب نمی شد جذاب ترین نماد بازار شد و ۲۱.۹۹ درصد بالا پرید. همه خریداران حقیقی بودند و در سمت عرضه حقوقی ها ۲۶ درصد از ۵ میلیون سهم معامله شده را فروختند در نتیجه ۲۹ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد.


قشکر از ابتدای اسفند ماه درگیر گره معاملاتی شده بود و با اینکه چند بار از طرف ناظر بازار مشمول رفع گره معاملات شد اما مشکلش حل نشده باقی ماند. امروز بار دیگر ناظر بازار به این نماد توجه کرد و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. فروشندگان که مدتها در صف فروش صبر کرده بودند موفق شدند بیش از ۳ میلیون سهم بفروشند. ولی باز هم صف فروش ۱۴ میلیونی باقی ماند حقیقی ها کل عرضه ها را بر عهده داشتند و حقوقی ها با خرید ۵۶ درصد از معاملات موجب ورود ۶.۷ میلیارد یال پول حقوقی به نماد شدند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار که با زحمت زیاد و بعد از دو ماه خود را به کانال ۲۴ هزار تومان رسانده بود پنجشنبه و امروز کاهش قیمت داشت و دوباره به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشت. امروز دلار با ۰.۶۶ درصد افت نسبت به پنجشنبه به قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید نسبت به دلار کاهش بیشتری داشت. هر سکه با افت ۱.۱۶ درصدی با قیمت ۱۰ میلیون ۵۴۲ هزار تومان در حال معامله است


انس طلا کمی نسبت به روز قبل بهتر شد و کنون با ۰.۰۵ درصد رشد به قیمت ۱۸۷۷ دلار رسیده است.



انتهای خبر

0
0