بااقتصاد
1401/04/15
14:18
بورس تهران با اضطراب از دست دادن کانال مقاومتی ۱.۵ میلیون واحدی در نیمه دوم تیرماه/ حقیقی‌ها در صف متراکم فروش سهام

گزارش بازار/ چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱ هفته دوم تیرماه هم با ریزش شاخص کل بورس تهران به پایان رسید و بازار سهام در اضطراب از دست دادن محدوده مقاومتی ۱.۵ میلیون واحدی، به استقبال نیمه دوم تیرماه می‌رود. کاهش حجم معاملات و روند منفی تراز دادوستدهای سهام در بخش حقیقی‌ها که این‌روزها برای خروج از بورس به صف شده‌اند، نگرانی اهالی بازار سرمایه را در فصل مجامع با گزارش‌های نسبتا خوب شرکت‌ها، بیش‌تر می‌کند.

سقوط شاخص‌های بورس و فرابورس در آخرین روز معاملاتی هفته



به گزارش بااقتصاد، معاملات بورس و فرابورس امروز، چهارشنبه ۱۵ تیرماه، با ریزش دسته‌جمعی تمامی شاخص‌ها همراه شد. شاخص کل بورس تهران در دقایق پایانی وقت بازار با ۸۴۷۷ واحد افت به ارتفاع یک‌میلیون و ۵۰۲ هزار واحدی عقب نشست، شاخص کل هم‌وزن با ۲۴۳۶ واحد منفی، به کانال ۴۱۸ هزار واحدی سقوط کرد و برای شاخص کل آیفکس هم ۸۴ واحد منفی در نقطه ۲۰ هزار و ۱۳۶ واحدی ثبت شد.



جدال نابرابر حقیقی‌ها و ربات‌های گروهی در معاملات سهام


یکی از چالش‌های این‌روزهای بازار سهام که انتقادات شدید فعالان بورس را هم درپی داشته، معاملات ربات‌ها و جدال حقیقی‌ها با گروهی از ربات‌های معامله‌گر است. بر همین اساس، برخی فعالان قدیمی بازار سهام خواستار تفکیک سفارشات بازارگردان‌ها و بازارسازها شده‌اند تا از وضعیت عمومی فعالیت و سرمایه‌گذاری خود اطلاع داشته باشند.


نمادهای بزرگ بورس، منفی‌سازان اصلی شاخص کل


به‌هرروی، دادوستدهای سهام در بورس تهران امروز با صدرنشینی نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز در سمت قرمز تابلو رقم خورد و فملی، فارس، بفجر، شپدیس، وبملت و شپنا بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند. فولاد، تک نماد بزرگ و مثبت در میان سرخپوشان بزرگ بورس بود. شپنا، شستا و فملی نیز بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به خود اختصاص دادند.


شاوان، تک‌نماد سبزپوش فرابورس در جدول شاخص‌سازان


افت ۸۴ واحدی شاخص کل آیفکس هم با بیش‌ترین تاثیرگذاری منفی از سوی نمادهای آریا، غصینو، هرمز، فغدیر و سمگا رقم خورد و معاملات مثبت شاوان و بساما، مانع از ریزش بیش‌تر این شاخص شد. در این بازار، دی و شاوان، بالاترین حجم تراکنش مثبت را به خود اختصاص دادند، درحالی‌که ددنا و فرابورس، در صدر جدول پرتراکنش‌های منفی فرابورس ایستادند.


کاهش قیمت پایانی برای ۴۴۴ نماد شرکتی


کاهش تعداد و ارزش صف‌های خرید سهام، مهم‌ترین مولفه منفی در معاملات امروز بورس و فرابورس بود. معامله‌گران این بازارها، برای ۴۴ سهم به ارزش ۱۳۹ میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند اما ۶۳ سهم را به ارزش ۲۱۶ میلیارد تومان در صف فروش گذاشتند. تعداد مجموع نمادهای مثبت در این بازارها به ۱۹۰ سهم، معادل ۳۰ درصد از کل نمادهای معامله شده رسید و ۴۴۴ نماد، معادل ۷۰ درصد، در مدار منفی دادوستد شدند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


ابلاغ بخش‌نامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی به زودی از سوی بورس کالا


جواد فلاح، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران، اعلام کرد: پیش نویس مربوط به رفع ابهام مالیاتی گواهی سپرده کالایی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ در سازمان امور مالیاتی تهیه و به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و قرار است به زودی بخش‌نامه آن ابلاغ شود.


به گفته فلاح، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به محض ابلاغ این بخش‌نامه، بورس کالا بزودی شاهد ورود دارایی‌های جدید و معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی محصولات خواهد بود.


پرداخت ۸ هزار میلیارد ریال سود سنواتی سهامداران از طریق سجام


محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از پرداخت ۸ هزار میلیارد ریال سود سنواتی سهامداران در سامانه سجام خبر داد و گفت: ۲۱ شرکت در ۱۰ روز نخست تیرماه امسال سود سنواتی خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام به سهامداران خود واریز کردند تا پرداخت این سودها به رقم ۶۵ شرکت برسد.


وی افزود: تاکنون حدود ۸ هزار میلیارد ریال سود سنواتی و حق تقدم استفاده نشده برای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهامدار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب سهامداران واریز شده است.


به گفته باغستانی، ۱۲ شرکت (سرمایه‌گذاری پردیس، صندوق بازنشستگی کشوری، داروسازی فارابی، تامین سرمایه بانک ملت، غلتک‌سازان سپاهان، لیزینگ ایران و شرق، بانک پارسیان، کویرتایر، سرمایه‌گذاری پارس آریان، پتروشیمی فن‌آوران، بانک خاورمیانه، پرداخت الکترونیک سامان کیش و سرمایه‌گذاری امید) نیز حق تقدم استفاده نشده خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران واریز کرده‌اند.


تلاش دولت برای توقف نرخ رشد تورم و نقدینگی


محسن زنگنه، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: دولت سیزدهم با شناسایی منابع جدید مانند شناسایی منابع مالیاتی جدید، افزایش فروش نفت و دیگر منابع صادراتی برای توقف نرخ رشد تورم و نقدینگی تلاش می‌کند.


کاهش ۵۰ درصدی مالیات علی‌الحساب واردات


احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد: در راستای کاهش نیاز به سرمایه در گردش تولیدکنندگان، از فردا (روز مالیات) تا پایان سال ۱۴۰۱ مالیات علی‌الحساب واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید، به نصف (از ۴ به ۲ درصد) کاهش می‌یابد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم و ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس با محاسبه فروش اوراق بدهی دولتی، به‌ترتیب رقم ۹۴۰۰ و ۲۰۲۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد. از این میزان ۳۲۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس در ادامه روند کاهشی اخیر، امروز به ۳۳۲۷ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۳۸۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای خچرخش، سهرمز و دانا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، شستا و فولادمتمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فراروده‌های نفتی به ترتیب با ۲۸۳ ، ۲۷۳ و ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۲.۵۹۹.۲۹ (۸۴۷۵.۶۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۸.۵۱۹.۸۹ (۲۴۵۶.۴۰-)


ارزش معاملات: ۳.۲۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، فارس و بفجر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۲۴۰.۴۳ (۴۴.۷۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱۶.۹۱۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، غصینو و هرمز


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0