همفکران
1400/07/14
15:43
گزارش بازار / دستآورد کوچک بازار

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۳۶۰۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد تمام کرد و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید. تمام این رشد در ۳۰ دقیقه اول بازار به دست آمد و بقیه زمان معاملات به تلاش برای حفظ این دست آورد کوچک گذشت هرچند در آخرین دقایق شاهد از دست رفتن بیش از هزار واحد بودیم. ولی شاخص هم وزن روندی با ثبات‌تر داشت و توانست ۰.۴۲ درصد معادل ۱۸۰۰ واحد افزایش پیدا کند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۰ را با رشد ۳۶۰۰ واحدی معادل ۰.۲۵ درصد تمام کرد و به یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید. تمام این رشد در ۳۰ دقیقه اول بازار به دست آمد و بقیه زمان معاملات به تلاش برای حفظ این دست آورد کوچک گذشت هرچند در آخرین دقایق شاهد از دست رفتن بیش از هزار واحد بودیم. ولی شاخص هم وزن روندی با ثبات‌تر داشت و توانست ۰.۴۲ درصد معادل ۱۸۰۰ واحد افزایش پیدا کند. شپنا، فارس و شپدیس بیشترین تاثیر مثبت و فولاد، فخوز و شستا بیشترین تاثیر منفی را داشتند، هرچند هیچکدام به صف نرسیدند.


در فرابورس اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس یک ساعت اول صعودی بود اما ناگهان تغییر جهت داد و با یک گام بلند به بازه منفی رفت و هفته را با افت ۰.۲ درصدی معادل ۴۰ واحد تمام کرد و به ۲۱ هزار ۳۳۱ واحد رسی. بپاس، هرمز و مادیرا بیشترین اثر منفی و آریا، زاگرس و شراز بیشترین اثر مثبت را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم و ارزش معاملات خرد نیز ۵۹۴۹ میلیارد تومان به ثبت رسید که ۶ درصد بیشتر از دوشنبه است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۱ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۶ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


به نظر می‌رسد مهمترین خبر امروز مربوط به انتخاب رئیس بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد بود. احسان خاندوزی طی حکمی علی صالح آبادی را به ریاست بانک مرکزی منصوب کرد. صالح آبادی یکی از مدیران سابق سازمان بورس بود انتخاب او می‌تواند سیگنال مثبتی به بازار بدهد و نشانه توجه ویژه سیاست گذاران اقتصاد به بورس باشد.


اولویت رئیس‌جمهور تغییر کرد. رئیسی گفت: پس از موفقیت اولیه در واکسیناسیون گسترده، اولویت بعدی تنظیم بازار است.


طرف‌های مذاکرات وین هم به آرامی خود را آماده شروع گفتگوها می‌کنند. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه به زودی به مذاکرات وین برمی گردیم گفت: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران هم اعلام کرده است: آماده‌ایم تا از طریق مذاکرات وین، به پایبندی دوجانبه به تعهدات برجامی بازگردیم. امیدواریم ایران نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد.


دیروز خبر خوب دیگری هم در حوزه وزارت امور خارجه منتشر شد. پایگاه خبری عربی پست بعد از تائید خبر برگزاری مذاکرات میان ایران و عربستان از سوی دو کشور به نقل از برخی منابع آگاه مدعی شد که تهران و ریاض بعد از چهار دور مذاکره به تفاهماتی رسیده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به توقف حمایت‌های عربستان از گروه‌های معارض ایرانی، سرمایه‌گذاری عربستان در عراق و سوریه، ایجاد جاده بین‌المللی میان مشهد-کربلا و مکه و همچنین بازگشایی سفارت‌های دو کشور اشاره کرد.


صندوق‌های دولتی


دارایکم امروز هم در جهتی متفاوت با ارزش ذاتی حرکت کرد. ارزش ذاتی صندوق کمی بالا رفت به ۱۷۱۵۷۷ ریال رسید اما قیمت پایانی ۱.۱۳ درصد افت کرد ۱۲۶۴۲۰ ریال شد. ۸ کد حقوقی ۸ درصد از فروش‌ها را برعهده گرفتند و حقیقی‌ها ۹۹ درصد در سمت خریدار مشارکت کردند در نتیجه شاهد ورود ۸.۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم.

پالایشی یکم هم رشد قیمت پایانی را تجربه کرد و هم رشد در ارزش ذاتی صندوق. قیمت پایانی با ۱.۰۳ درصد رشد ۸۰۷۶۰ ریال شد و ارزش ذاتی به ۱۰۵۸۹۹ ریال رسید. امروز حقوقی‌ها بیشتر فروشنده بودند آن‌ها ۱۵ درصد در سمت فروش و ۸ درصد در سمت خرید مشارکت کردند و در نتیجه ۲۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی ثبت شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، فراورده‌های نفتی و بانک­ها میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی امروز هم بیش از همه خودرو، خساپا و خبهمن دست به دست شدند.


خودرو روز خود را از صفر تابلو شروع کرد و چند بار تلاش ناموفق برای صعود داشت. از ۳۲۶ میلیون سهم معامله شده ۱۶ درصد توسط ۱۰ کد حقوقی خریداری شد و حقیقی‌ها با فروش ۹۴ درصد از حجم معاملات ۶ میلیارد تومان پول از نماد خارج کردند.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده­های نفتی، دستگاه­های برقی و کانی­های غیرفلزی سه صنعتی بودند که بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فلزات اساسی، بانک­ها و محصولات شیمیایی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند. شپنا، بترانس و خراسان بیش از همه مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و فجهان، وپست و فسبزوار بیشترین حمایت را از حقوقی‌ها دریافت کردند.


شپنا روز را در بازه مثبت آغاز کرد و چند بار برای رسیدن به صف خرید تلاش کرد اما هر بار ناکام ماند کمی کوتاه آمد. از ۲۱۲ میلیون سهم معامله شده ۲۹ درصد توسط حقوقی‌ها عرضه و ۸۸ درصد توسط حقیقی‌ها خریداری شد تا ۵۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد داشته باشیم.


فجهان بعد از عرضه اولیه چند روز سبز پر رنگ بود اما بعد نزولی شد و در این چند روز ۱۳ درصد از اوج قیمتی خود افت کرده است. امروز حقوقی‌ها ۵۹ درصد از ۱۲۹ میلیون سهم معامله شده و تزریق ۴۹ میلیارد تومان پول به نماد سعی در حمایت از سهم داشتند و حقیقی‌ها با فروش ۹۹ درصدی با شتاب خارج می‌شدند.




نمادهای مشکوک


کباده، سکارون و ویسا نماد مشکوک در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز مشکوک‌ترین حجم معاملات به کباده، ویسا و وگردش رسید.


ویسا در همان لحظات اول بازار به صف خرید رفت. میانگین حجم ماهانه این نماد ۲۸۰ هزار سهم است اما امروز ۱۷ میلیون سهم دست به دست شد که حقوقی‌ها ۱۸ درصد را خریدند و حقیقی‌ها ۹۹ درصد را عرضه کردند در نتیجه ۱.۸ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شد. P/E ویسا ۸.۶۳ ثبت شده است که پایین‌تر ازمیانگین بازار به حساب می‌آید.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی با رشد خیره کننده ۱۳۲.۶۱ درصدی به کباده و سپس به توسن و بمیلا با رشد ۵ درصدی رسید. بدترین عملکرد را هم وگردش با ۱۷.۱۵ درصد، تایرا با ۴.۹۱ درصد و اتکای با ۴.۸ درصد داشتند.


کباده امروز دوبار بازگشایی شد بار اول معاملات توسط ناظر بازار ابطال شد در آخرین ساعت بازار دوباره بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. کباده به خاطر افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود، او در این اطلاعیه اعلام کرد نرخ فروش محصولات شرکت بین ۱۰ تا ۱۷ درصد رشد کرده است. این خبر خوب و فشار خرید روزهای قبل موجب شد در زمان بازگشایی شاهد جهش ۱۳۵.۵ درصدی قیمت باشیم. ۳ کد حقوقی بیش از ۵۸ درصد از ۹ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند و ۱۰۰ درصد آن توسط حقیقی‌ها خریداری شد و آن‌ها ۱۱ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. P/E کباده ۱۲.۵۷ ثبت شده است که کمی بالاتر از میانگین بازار است اما شاید بتواند با سود آوری بیشتر این نسبت را اصلاح کند.


وگردش هم از مجمع عمومی فوق‌العاده برمی‌گشت و افشا اطلاعات هم داشت اما به خوش اقبالی کباده نبود و با افت ۱۸.۴ درصد روبرو شد. دو کد حقوقی در قامت حامی سهم ظاهر شدند و ۴۶ درصد از ۳۵ میلیون سهم معامله شده را خریدند ولی حقیقی‌ها با عرضه ۹۲ درصدی ۱۶ میلیارد تومان پول از نماد خارج کردند. P/E این بانک ۲۳.۳۹ ثبت شده است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار زیر فشار فروش است و قیمت یکی دوبار به کانال ۲۷ هزار تومان سقوط کرده است. هم اکنون هر دلار آمریکا با افت ۰.۸ درصدی به قیمت ۲۷ هزار ۹۲۶ تومان رسیده است.


سکه طرح جدید از دو طرف تحت فشار است یکی کاهش ارزش دلار و دیگری افت قیمت انس در بازارهای جهانی. هم اکنون هر سکه با از دست دادن ۱.۰۹ درصد از ارز خود با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان معامله می‌شود.


انس طلا دو روز منفی را پشت سرگذاشته است و امروز با افت ۰.۴۳ درصدی به ۱۷۵۲ دلار رسید.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟





انتهای خبر

0
0