همفکران
1400/10/12
16:43
گزارش بازار / پول; سوزنی در انبار کاه

شاخص کل بورس تهران در دوازدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۰، با رشد ناچیز ۲۲۳ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۷۹ هزار واحدی متوقف شد. این شاخص بورسی توانست در ساعات میانی معاملات تا رقم یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد صعود کند. اما پس از آن روند نزولی به خود گرفت و تا یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد کاهش یافت. در نهایت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در دوازدهمین روز از دی ماه ۱۴۰۰، با رشد ناچیز ۲۲۳ واحدی معادل ۰.۰۲ درصد در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۷۹ هزار واحدی متوقف شد. این شاخص بورسی توانست در ساعات میانی معاملات تا رقم یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد صعود کند. اما پس از آن روند نزولی به خود گرفت و تا یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد کاهش یافت. در نهایت و در دقایق پایانی کمی صعودی شد و بالاخره توانست سبزپوش بماند و به یک میلیون و ۳۷۹ هزار واحد برسد.


امروز خریداران کوچک های بازار نیز ترجیح دادن عقب نشینی کنند و آن تعداد محدودی هم که در جبهه خرید فعال بودند، رشید ۵۳ واحدی را نصیب شاخص هموزن کردند.


فملی، فولاد و شبندر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام با صف خرید روز را به پایان نبردند و به رشد ۱ درصدی قیمت رضایت دادند. فخوز، شپدیس و پارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. فخوز پر عرضه تر از دو نماد دیگر بود و با افت ۲.۲ درصدی قیمت به خط پایان رسید ولی دو نماد شپدیس و پارس بدون تغییر بودند و سنگر صفر تابلو را دو دستی چسبیده بودند.


فرابورس اما علیرغم تمام تلاشش، سرخ پوش شد و با یشترین تاثیر پذیری منفی از شگویا و زاگرس و هرمز، ۲ واحد افت کرد و به ۱۸ هزار ۶۶۰ واحد رسید. در مقابل کگهر و شبصیر بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۲۰۱ میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی های بازار صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز هم نمادهای خودرو، خپارس و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز صندوق های قابل معامله با اختلاف پذیرای بیشترین نقدینگی از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از دو صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی بود. در بین نمادها نیز حآفرین بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و پالایش بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



استارت بازار امروز مثبت خورد اما پس از لحظاتی، در ادامه روند اصلاحی روز گذشته با گرایشات منفی مواجه شد و علاوه بر عمده نمادها، نماگر ها نیز سرخ پوش شدند و در مدار نزولی قرار گرفتند.


در ادامه با رنج کشی های مثبتی که در پالایشی ها و خودرویی ها و نمادهایی چون فملی صورت گرفت، شاخص کل کامبک زد و رو به بالا شد، به طوری که در یکساعت ابتدایی رشد بیش از هزار واحدی را تجربه کرد.


در نهایت با وجود فزونی عرضه ها، این شاخص توانست صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارد و به مدار منفی نرود.


جدال خریداران و فروشندگان موجب شد بازار امروز حال و هوایی نوسانی داشته باشد; به طوری که برای لحظاتی عنانش را دست خریداران می داد و لحظاتی بعد آن را به فروشندگان می سپرد.


خریداران در پالایشی ها توانستند نقش پررنگ تری ایفا کنند و عمده نمادهای این صنعت را به مدار مثبت بکشانند. شبندر در این میان از تقاضای بیشتری برخوردار بود و با رشد بیش از ۱ درصدی به قیمت ۶۵۸ تومان رسید.


فملی امروز هم پرتقاضا ترین نماد فلزات اساسی ها بود و برای سبزپوش کردن کل گروه سعی خود را کرد، ولی تنها فولاد،فایرا و فاسمین بودند که از مدار منفی وارد مدار مثبت شدند و رشد بالغ بر ۱ درصدی قیمت را تجربه کردند. در فملی ۵۵ میلیون سهم و در فولاد ۳۵ میلیون سهم برگه سهم جا به شد و به ترتیب در قیمت ۷۲۶ و ۱۰۶۸ تومان به خط آخر رسیدند.


خودرویی ها از جمله صنایعی بودند که بیشترین تقاضا را داشتند. خپارس و خزامیا یک تنه بار گروه را به دوش می کشیدند و پیشرویشان تا محدوده ۴+ درصد، تاثیر بسزایی در حال و هوای این صنعت گذاشت. خودرو، خگستر، خساپا و خبهمن تغییر قیمتی خاصی نداشتند و در محدوده صفر تابلو متوقف شدند. شاخص این صنعت در تایم فریم روزانه با رسیدن به ترند نزولی با افزایش عرضه مواجه شده است. به نظر احتمال شکست ترند نزولی و حرکت به سمت ۲۵۰۰۰۰ واحد زیاد باشد.


در کوچکترها نیز شرایط فرق چندانی نداشت، تنها صنایعی نظیر زراعتی ها، قندی ها و حمل و نقلی ها که چندروزیست پرطرفدار دنبال می شوند، امروز نیز با برتری خریداران همراه بودند و افزایش قیمت را تجربه کردند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ و ۳۰ روزه نماد های خبنیان، وصنا، شمواد و قپیرا بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


وصنا چندروزی است که با اقبال خریداران همراه شده، به طوری که بازدهی یکهفته اخیر آن حدود ۱۰ درصد گزارش شده است. نماد مذکور امروز را هم در سقف قیمت روزانه با صف خرید به پایان برد و حدود ۲۰ میلیون برگه سهم در آن جابه جا شد، که بیشترین حجم رقم خورده طی ۴-۳ ماه اخیر است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را قهکمت با ۴.۶۸ درصد، قلرست با ۴.۲۷ درصد و سرود با ۳.۹۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسخوز با ۹.۹۴ درصد، وسرضوی با ۹.۹۳ درصد و وسصفا با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته ۳۷۰ تومان کاهش داشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۹ هزار و ۴۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۱۹ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۵۴ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۳۰ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0