همفکران
1400/05/31
15:53
گزارش بازار / سبقت هم وزن ها

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ با رشد ۱۵ هزار واحد معادل ۱.۰۴ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. نیمه اول روز بازار صعودی بود و شاخص بیش از ۱۸ هزار واحد رشد داشت، اما نیمه دوم سه هزار واحد از دست رفت. شاخص هم وزن روز بهتری داشت و توانست ۷۷۰۰ واحد معادل ۱.۸۰ درصد بالا برود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ با رشد ۱۵ هزار واحد معادل ۱.۰۴ درصد به یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. نیمه اول روز بازار صعودی بود و شاخص بیش از ۱۸ هزار واحد رشد داشت، اما نیمه دوم سه هزار واحد از دست رفت. شاخص هم وزن روز بهتری داشت و توانست ۷۷۰۰ واحد معادل ۱.۸۰ درصد بالا برود. نوری، شتران و شپدیس بیشترین اثر مثبت را در بازار امروز داشتند. هر سه نمادها در طول روز صف خرید را تجربه کردند اما فقط شتران در صف خرید روز را تمام کرد. با اتفاقاتی که روز گذشته برای تغییر مدیرعامل شستا افتاد حضور این نماد در صدر لیست بیشترین تاثیر منفی عجیب نیست. میدکو و وسرضوی نیز دو نماد دیگر با بیشترین تاثیر منفی بودند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس با قدرت از سقف تاریخی خود عبور کرد و با رشد ۳۱۹ واحدی معادل ۱.۴۸ درصد به ۲۱ هزار ۸۷۶ واحد رسید. این شاخص در مردادماه تنها دو روز منفی داشت و تمام مدت در حال صعود بود. مارون، آریا و زاگرس بیش از دیگر نمادها اثر مثبت و بپاس، کگهر و ذوب بیش از دیگران اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد ۹۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که بیشترین سطح از بهمن ماه سال گذشته است. بازار امروز با خروج ۱۸۸ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۲ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۵ میلیارد دلار رسید.




صندوق های دولتی


دارایکم بعد از ماه ها به صف خرید رسید. در ابتدای روز معاملت در تعادل بود ولی کم کم سمت تقاضا تقویت شد و قیمت بالا رفت تا جایی که در آخرین دقایق نماد با رشد ۱۰ درصدی به صف خرید رفت. ارزش ذاتی صندوق رشد خوبی داشت و ۱۹۶۰۱۹ ریال شد. قیمت پایانی هم ۷.۱۹ درصد رشد کرد که به معنی فاصله ۳۲ درصدی بین این دو عدد است. حقوقی ها مشارکت ۸ درصدی در سمت خرید داشتند و ۲۵ میلیارد تومان پول به سهم تزریق کردند.


پالایش نیز در آخرین لحظات به صف خرید رفت. ارزش ذاتی این صندوق نیز به ۹۰۲۷۱ ریال رسید و قیمت پایانی ۷.۸۶ درصد رشد کرد. فاصله بین این دو عدد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. انتظار می رود با بازگشایی شبندر این فاصله افزایش قابل توجهی داشته باشد. در معاملات امروز خرید و فروش حقوقی ها تقریبا یک اندازه بود و ۷ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم وارد شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


سه گروه خودرویی ها، فراورده های نفتی و فلزات اساسی بیش از دیگر صنایع معامله شدند و نمادهای خساپا، خودرو و کمند بیشترین حجم معاملات روزانه را در بورس داشتند


خساپا در دقایق آغازین معاملات افت قیمت داشت و تا صفر تابلو هم پایین رفت اما ۵ دقیقه بعد به صف خرید نشست. این صف با دوام نبود و در طول روز چند بار عرضه شد و در پایان نماد بدون صف ولی در سقف روزانه به کار خود پایان داد. از یک میلیارد و ۳۵۳ میلیون سهم معامله شده، حقوقی ها ۲۳ درصد را عرضه و تنها ۷ درصد را خریداری کردند. این روند موجب ورود ۴۶ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


بیشترین ورود و خروج پول



حقیقی ها بیش از همه به گروه خودرویی، فراورده های نفتی و مخابرات پول وارد کردند و در عوض از فلزات اساسی، هتل و رستوران و زراعت پول خارج کردند. نمادهای شتران، خسپا و خودرو مورد نیز بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و سمگا، فولاد و سپید بیشترین حمایت حقوقی ها را به دست آوردند.


شتران برای دومین روز متوالی مورد توجه حقیقی ها قرار گرفته است. حقوقی ها ۳۲ درصد در سمت فروش و ۱۵ درصد در سمت تقاضا مشارکت داشتند و با توجه به معامله ۳۱۶ میلیون سهم، شاهد ورود ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم بودیم. چند دقیقه بعد از شروع معاملات نماد به صف خرید رفت اما در نیمه دوم بازار صف عرضه شد. خریداران دوباره برای حمایت از سهم تلاش کردند و در آخرین دقایق مجددا به صف خرید برگشتند.


سمگا مورد حمایت حقوقی ها بود. آنها اجازه افت قیمت نمی دادند و سعی داشتند روز را با رنگ سبز تمام کنند اما در دقایق آخر حجم عرضه افزایش یافت قیمت کمی از صفر تابلو پایین تر آمد. از ۵۸ میلیون سهم معامله شد ۶۷ درصد را حقوقی ها خریداری کردند و حقیقی ها با عرضه ۹۶ درصدی توانستند ۱۱۴ میلیارد تومان پول خارج کنند.




نمادهای مشکوک


کتوکا، لیپام و وملت مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز کتوکا، وملت و بکاب بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


کتوکا رکورد حجم معاملات خود را شکاند و عنوان مشکوک ترین نماد را به دست آورد. این نماد مدت ها در گره معاملاتی بود. هفته قبل مشمول رفع گره معاملاتی شد و امروز با اینکه تمام مدت در بازه منفی معامله می شد اما به صف فروش نرفت و بدون حمایت حقوقی ها بیش از ۴۶ میلیون حجم معاملاتی داشت.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به چکارن با ۱۰ درصد، پالایش با ۷.۸۶ درصد و دارایکم با ۷.۱۹ درصد رسید. در مقابل شصدف، غگلپا و وثخوز با ۵ درصد افت بدترین عملکرد را به نام خود ثبت کردند.


چکارن بعد از برگزاری مجمع عادی سالانه بازگشایی شد و خریداران به استقبالش آمدند. از ۲۶ میلیون سهم معامله شده ۱۰۰ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۱۳ درصد توسط دو کد حقوقی عرضه شد که موجب ورود ۹۷۱ میلیون تومان پول حقیقی به سهم شد. این سهم بیش از ۷۰ درصد افت از سقف تاریخی داشته است و چند وقتی است که به تعادل رسیده.


شصدف یکی از عرضه اولیه های سال ۹۸ است و بیش از یک سال در صف خرید بود؛ اما بالاخره امروز صف فروش را تجربه کرد. کنترل کامل این نماد در دستان حقیقی ها قرار داشت و ۱۰۰ درصد معاملات در هر دو طرف توسط آنها انجام شد و صف فروش ۵ میلیونی ماند برای فردا. این سهم با P/E ۲۶.۱۹ یکی از بالاترین نسبت ها را بین هم گروه های خود دارد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از ۹ ماه وارد کانال ۲۷ هزار تومانی شد. ارزش هر دلار آمریکا با ۱.۹۳ درصد افزایش به ۲۷ هزار و ۴۲۲ تومان رسیده است و در صورت تثبیت در این کانال ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی بسیار محتمل است.


سکه طرح جدید نیز ۱.۷۷ درصد بالا رفته است و به ۱۲ میلیون و ۲۶ هزار تومان رسیده. با عبور از این مقاومت مهم مقصد بعدی سکه ۱۲۸۰۰ هزار تومان پیش بینی می شود.


انس طلا در آخرین روز معاملاتی ۰.۰۵ درصد رشد داشت و به ۱۷۸۰ دلار رسید. فردا اولین روز معاملاتی انس در بازارهای جهانی در هفته جاری خواهد بود.



انتهای خبر

0
0