بااقتصاد
1401/04/06
14:16
رشد قیمت نفت خام، صنایع پالایشی و پتروشیمی بورس را سبزپوش کرد/ بازارهای مالی و موازی در انتظار نتیجه برجام

گزارش بازار/ دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ شاخص کل بورس تهران پس از یک اصلاح سنگین، امروز روند متعادل و نسبتا مثبت را در پیش گرفت و توانست ۲۷۴۱ واحد، خود را ارتقا دهد و از سقوط به کانال ۱.۴ میلیون واحدی نجات یابد. این صعود ناپلئونی شاخص کل در سایه رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و به مدد افزایش تقاضا برای خرید سهام برخی نمادهای پتروشیمی و پالایشی در بورس به دست آمد، درحالی‌که شاخص کل هم‌وزن که نشانگر مهمی در رویکرد سهامداران حقیقی و خرد بازار است، ۳۸۸ واحد ریزش کرد و شاخص کل آیفکس هم نتوانست بیش از ۲ واحد، ارتقا یابد.

تاثیر کاهش نرخ دلار بر معاملات پایانی سهام


به گزارش بااقتصاد، امروز دوشنبه ششم تیرماه، بازارهای مالی، سرمایه‌ای و موازی درحالی‌که زیر تاثیر جریانات سیاسی و نشست‌های اخیر در حاشیه مذاکرات برجام قرار دارند، در حالت انتظار و استندبای، به نتایج این گفت‌وگوها و همچنین توافق احتمالی برجام چشم دوخته‌اند. نرخ دلار از ظهر امروز به کانال ۳۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد که از دید معامله‌گران سهام دور نماند و در دقایق پایانی بازار، روی بخشی از معاملات تاثیر گذاشت.


نمادهای پالایشی و پتروشیمی صدرنشین جدول شاخص‌سازان بورس و فرابورس


پس از غیبت چند هفته‌ای نمادهای بزرگ بورسی در سمت سبزرنگ تابلو معاملات، امروز نمادهای پالایشی و پتروشیمی به صدر جدول شاخص‌سازان بورس بازگشتند. شپنا، نوری، بوعلی و شبندر در کنار حکشتی و وتجارت، بیش‌ترین تاثیرگذاری مثبت را روی شاخص کل اعمال کردند اما معاملات منفی پارس، مانع از رشد بیش‌تر شاخص شد. سآبیک همچنان رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را در اختیار دارد و شستا، خگستر و شپنا بیش‌ترین میزان تراکنش معاملاتی مثبت را برای بورس تهران به ثبت رساندند.


رشد ۲ واحدی شاخص کل فرابورس هم با بیش‌ترین تاثیرگذاری زاگرس به دست آمد و شگویا، دی و غصینو در رتبه‌های بعدی مثبت‌سازان شاخص کل آیفکس قرار گرفتند. کگهر، صبا و ومهان نیز مانع رشد بیش‌تر شاخص شدند. در این بازار، دی و ددانا، به ترتیب بالاترین حجم تراکنش مثبت و منفی را رقم زدند.


رشد بیش از ۳درصدی قیمت پایانی برای ۸۴ نماد شرکتی


به‌رغم رشد اندک شاخص کل بورس، امروز حدود ۵۵ درصد معاملات سهام در دامنه منفی و با کاهش قیمت پایانی همراه بود و از کل نمادهای معامله شده در بورس و فرابورس ، ۶۳ سهم به ارزش ۲۳۷ میلیارد تومان در صف خرید قرار گرفتند و برای ۷۰ سهم نیز صف فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی تشکیل شد. رشد بیش از ۳ درصدی برای ۸۴ نماد شرکتی و افت بیش از ۳ درصدی برای ۹۵ نماد شرکتی رقم خورد.


آیین نامه جدید سهام عدالت تا ۳ هفته دیگر تدوین خواهد شد


مهدی سعادتی، رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس، گفت: آیین‌نامه قبلی سهام عدالت که از سوی سازمان خصوصی‌سازی تهیه شده بود، با توجه به یک‌جانبه‌گری و عدم رعایت صرفه و صلاح سهامداران عدالت، لغو و قرار شد، ظرف یک ماه که هم‌اکنون یک هفته از آن گذشته است، آیین‌نامه جدید سهام عدالت تدوین شود.


به گفته سعادتی، قرار است در این زمینه کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود و موضوع زیان ۱۲ هزار میلیارد تومانی سهامداران عدالت را پیگیری کند.


توسعه بازارهای فرابورس نیازمند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران، در نشست مشترک کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار و فرابورس، توسعه بازارهای فرابورس را نیازمند سرمایه‌گذاران حرفه‌ای دانست و به رشد ۱۵۲ درصدی ارزش معاملات فرابورس در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد. به گفته وی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز طی این مدت، رشد ۱۰۸ درصدی را در ارزش معاملات نسبت به سه‌ماهه نخست امسال ثبت کردند.


حمله سایبری به فولاد خوزستان و تعطیلی خط تولید


فولاد خوزستان با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این شرکت اعلام کرد: به‌دنبال تهاجمات سایبری علیه شرکت فولاد خوزستان و بنابر ارزیابی کارشناسان ذ‌ی‌ربط، شرکت فولاد خوزستان به دلایل معضلات فنی قادر به ادامه فعالیت نبوده و تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.


گفتنی است؛ وب‌سایت اینترنتی شرکت فولاد خوزستان طی ساعاتی از دسترس خارج و پیامی با عنوان "تعطیلی صنعت فولاد کشور به دلیل تهاجمات سایبری به گروه فولاد خوزستان" از طریق سامانه پیامکی شرکت برای کارکنان در ارسال شد.


افزایش ۵ درصدی تولید فولاد ایران در ۲ ماهه نخست امسال


انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در ۲ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در ۲ ماهه نخست امسال، ۵ میلیون و ۸۸۵ هزار تن بود که رشد ۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.


همچنین، در ۲ ماهه نخست سال جاری، تولید کل محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶ درصدی و تولید آهن اسفنجی رشد ۱۱ درصدی داشته است. در ۲ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تولید بیلت و بلوم در ایران با رشد ۲ درصدی به ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار تن بود. تولید اسلب نیز در ۲ ماهه نخست سال جاری با افزایش ۹ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲ میلیون و ۴۷۲ هزار تن رسید.


موافقت دولت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی


بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود نوشت: دولت امروز با طرح تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کرد. از جمله دلایل اعلام موافقت، تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، کنترل موثرتر قیمت‌ها، تسهیل تجارت و رونق تجارت خارجی، سیاست‌گذاری واحد و چابکی در امور بازرگانی و حمایت جدی‌تر از مصرف‌کننده بود.


وزیر صنعت انکار کرد!/ هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای من نیامده است


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت پس از نشست بررسی استیضاحش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای من نیامده است و این ادعا را صراحتا تکذیب می‌کنم. هر کس چنین حرفی را مطرح کرده باید خودش پاسخگو باشد. تعداد معدودی درباره انتصابات، به من فشار آوردند و پافشاری می‌کنند. اگر کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود، آنجا اسامی را خواهم گفت. شفاف می گویم کسانی که پافشاری بر انتصابات کرده‌اند، اسامی‌شان در بین امضاکنندگان استیضاح نیست!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز هم کمی بهبود یافت و با ثبت ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به رقم ۵۲۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته از نظر ارزش معاملات، کاهش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد. از این میزان، ۴۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هم به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسید، گرچه نسبت به معاملات دیروز کمی افزایش نشان داد اما همچنان در کانال ۳۰۰۰ میلیارد تومانی قرار دارد. طی این جابجایی‌ها، ۳۷۳ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای غبشهر، ختراک و شاراک اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های بپاس، فولاد و پارس متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۴۳۷ ، ۳۰۷ و ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار نسبتا مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۴.۰۸۱.۸۸ (۲۷۴۱.۴۵افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۷.۲۹۵.۵۴ (۳۸۸.۰۳-)


ارزش معاملات: ۴.۰۴۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شپنا، نوری و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۵۰.۴۸ (۲.۸۹افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۲۴۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۶ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، شگویا و دی


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0