همفکران
1401/02/21
14:30
وقایع نگاری همفکران از هفته سوم اردیبهشت؛ بهبود معاملات بورس تهران نسبت به هفته قبل؛

رشد ۱۲٪ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه، کسب بازدهی مثبت توسط ۸۰ درصد از صنایع، زراعت، خرده فروشی و اطلاعات و ارتباطات پربازده ترین صنایع بازار شدند ...

رشد ۱۲٪ میانگین ارزش معاملات خرد روزانه، کسب بازدهی مثبت توسط ۸۰ درصد از صنایع، زراعت، خرده فروشی و اطلاعات و ارتباطات پربازده ترین صنایع بازار شدند


در هفته جاری بازار سرمایه نسبت به هفته قبل از شرایط مطلوبتری برخوردار بود. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با ۱۲ درصد رشد به ۶،۲ همت رسید. این در حالی است که در هفته قبل ارزش معاملات خرد روزانه به طور متوسط ۵،۶ همت بود. شاخص کل ۲ درصد و شاخص هموزن ۴ درصد افزایش را تجربه کردند. در حالی که در هفته دوم اردیبهشت رشد شاخص کل یک درصد و شاخص هموزن ۳ درصد بود.


طی هفته سوم اردیبهشت ۸۰ درصد از صنایع بازدهی مثبت کسب کردند. پربازده ترین صنایع زراعت و خدمات وابسته، خرده فروشی و اطلاعات و ارتباطات بودند و بیشترین افت ارزش نیز در صنایع استخراج سایر معادن، هتل و رستوران و فعالیت مهندسی،تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی رخ داد.



این هفته جمعا ۶۵۶ نماد در بازار معامله شدند که از این تعداد ۴۵۶ نماد با رشد قیمت همراه شدند، ۱۹۱ نماد متحمل افت قیمت شدند و ۹ نماد بدون بازدهی کار خود را به پایان رساندند. بیشترین بازدهی مثبت مربوط به زپارس، شپاکسا، شبریز، اسیاتک و سکرد بود. زپارس در معاملات روز سه شنبه ۲۰ اردیبهشت پس از حدود ۶ ماه توقف از مجمع افزایش سرمایه برگشت و با رشد قیمت مناسبی مورد بازگشایی قرار گرفت. رشد قیمت این ۵ سهم از حدود ۲۷ تا ۴۶ درصد بود.



بیشترین افت قیمت در سهام شرکتهای گکیش، دزهراوی، ثباغ، ثقزوی و وبهمن ب ثبت رسید. افت قیمت این سهم ها از ۸ تا ۱۰ درصد بود.


این هفته بهای دلار تحت تاثیر خبرهای نسبتا منفی که از مذاکرات منتشر شد حدود ۳ درصد نوسان مثبت کرد و به محدوده ۳۰ هزار تومان نزدیک شد. روند قیمتها در بازارهای جهانی منفی بود و عمده کامودیتی ها و ارزهای دیجیتالی نوسان منفی داشتند.


شنبه؛ شروع سبز بازار همزمان با افزایش مجدد نرخ دلار


داد و ستدهای نخستین روز معاملاتی از هفته سوم اردیبهشت به صورت متعادل و مثبت و با پیشتازی گروه پالایشی آغاز شد. نمادهای گروه شیمیایی عمدتا مثبت معامله شدند. در میانه بازار بود که موجی از تقاضا در گروه های خودرو و بانکی به وجود آمد و سهام این صنایع نیز رو به بالا داد و ستد شدند. فراکابی ها نیز با لیدری فرابورس، رشد قابل توجهی را تجربه کردند. در پایان، شاخص کل ۱۴،۰۷۸ واحد و شاخص هموزن ۳،۸۴۹ واحد دیگر به ارتفاع خود افزودند.


طی روزهای اخیر بهای جهانی نفت برنت تا محدوده ۱۱۳ دلار رشد کرد. قیمت طلای جهانی نیز به بالای ۱،۸۸۲ دلار در هر اونس رسید. اما قیمتهای روی، آلومینیوم و مس کاهشی شدند. قیمت روی به ۳،۷۹۴ دلار، آلومینیوم به ۲،۸۴۷ دلار و مس به ۹،۴۰۳ دلار کاهش قیمت داشتند.


امیرعبداللهیان در گفت و گوی تلفنی با دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا مسبب وضعیت فعلی در مذاکرات وین است. گوترش اما با اشاره به اهمیت ابتکارات سیاسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها، نسبت به تداوم مذاکرات و رسیدن به توافقی مطلوب ابراز امیدواری کرد.


رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد رمز پول ملی بانک مرکزی در ماه های آتی به صورت آزمایشی، عملیاتی می شود. خاندوزی وزیر اقتصاد گفت دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده که از این هفته دربرخی استان ها آغاز خواهد شد. در خبرها اعلام شد که امیر قطر در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی قرار است به ایران سفر کند. وزارت صنعت در ابلاغیه جدیدی به خودروسازان اعلام کرد که به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم و همچنین دستور وزیر صنعت جهت ایجاد سامانه یکپارچه، فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز که متعاقبا توسط وزارت صنعت معرفی می‌گردد انجام شود و هرگونه عرضه از طرق دیگر فورا متوقف گردد.


بیت کوین در محدوده ۳۵ هزار دلار داد و ستد شد.


قیمت دلار در روزهای پایانی هفته قبل با رشد همراه شد. نخستین داد و ستدهای دلار آزاد در روز شنبه محدوده ۲۸،۵۳۰ تومان بود که در ادامه روز ۲۸،۶۴۰ تومان پیش رفت. دلار صرافی ملی به محدوده ۲۵،۷۲۴ تومان رسید.


یکشنبه؛ تقاضای پالایشی ها فروکش کرد، سهام خودرویی و بانکی با اقبال بودند


معاملات با اقبال به دو گروه خودرویی و بانکی آغاز شد. در بین نمادها شستا نیز از توجه ویژه ای برخوردار بود. بازار با برتری نمادهای مثبت و صفوف خرید شروع به کار کرد. بعد از دقایقی شاهد رنج کشی مثبت در نماد فولاد بودیم. برخی از نمادهای گروه غذایی مانند غبشهر، غگل، غمارگ، غدام و ... با رشد قیمت همراه شدند. معاملات همچنان به صورت متعادل و با برتری خریداران در نمادهای بزرگ خودرویی و بانکی و فلزی و البته شستا دنبال شد. اما پالایشی ها نسبت به روز گذشته با افت تقاضا دنبال شدند. در انتها، شاخص کل ۹،۱۵۰ واحد و شاخص هموزن ۲،۶۹۲ واحد افزایش یافتند.


مدیر عامل اتحادیه دامداران اعلام کرد که معادل ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص ارز نهاده‌ها انجام شده است؛ ارز نهاده‌های دامی برای فروردین، اریبهشت و خرداد نیز با دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین شد.


احسان خاندوزی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت در توضیح اصلاح ارز ترجیحی در اقلام اساسی از جمله آرد و گندم گفت: یک پنجم مصرف کشور در بخش گندم فقط به صنف و صنعت اختصاص دارد و چهار پنجم یعنی بالای ۸۰ درصد مصرف در سامانه مد نظر دولت برای تضمین قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم در نظر گرفته شده است.


معاملات دلار از محدوده ۲۸،۴۰۰ تومان استارت خورد و در محدوده ۲۸،۴۴۰ تا ۲۸،۳۵۰ تومان نوسانات کمی داشت.


دوشنبه؛ عرضه ها افزایش یافت


معاملات امروز متعادل و البته همراه با نوسانات منفی آغاز شد. سهم های کوچک خوش اقبال تر هستند اما عمده بزرگان بازار در محدوده های منفی به صورت متعادل داد و ستد شدند. در این میان صف خرید شبریز خودنمایی می کرد. در مجموع شدت عرضه ها نسبت به روزهای قبل افزایش قابل توجهی داشت هر چند که در دقایق پایانی بازار وضعیت سرانه خرید بهتر شد. در پایان، شاخص کل با افت ۱۲،۹۰۱ واحد و شاخص هموزن با کاهش ۲،۲۱۰ واحد به کار خود خاتمه دادند.


امشب قرار است رئیس جمهور در برنامه تلویزیونی حاضر شود.


رویترز اعلام کرد که امیر قطر با هدف تلاش برای احیای برجام و تامین انرژی با توجه به نبرد روسیه و اوکراین به تهران سفر می کند.


قیمتهای جهانی کامودیتی ها کاهشی شد. روی به ۳،۷۳۵ دلار، مس به ۹،۲۶۵ دلار رسید. نفت برنت در محدوده ۱۱۱،۵ دلار معامله شد و طلای جهانی تا حدود ۱،۸۷۱ دلار کاهش داشت. روند نزولی قیمت ها در بازار رمز ارزها نیز ادامه یافت. بیت کوین تا محدوده ۳۳ هزار دلار پایین رفت و قیمت اتریوم نیز به ۲ هزار و ۴۳۳ دلار رسید.


نخستین معاملات دلار از محدوده ۲۸،۵۸۰ تومان بود که در ادامه روز تا ۲۸،۶۵۰ تومان رشد کرد.


سه شنبه؛ کامبک ۵ هزار واحدی شاخص کل


بازار با ادامه عقب نشینی خریداران در نمادهای بزرگ بازار و توجه ویژه به تک سهم ها شروع به کار کرد. البته فشار فروش قابل توجهی در بازار وجود نداشت و سفارش های خرید پرحجم در بخش تقاضای اکثر صنایع بزرگ توانست فضا را متعادل و بدون فشار حفظ کند. رفته رفته تقاضا در نمادهای پالایشی بهبود یافت. در انتهای بازار شاخص کل بخش زیادی از افتی که طی یک ساعت ابتدایی بازار متحمل شده بود را جبران کرد و با کاهش ۵۷۱ واحدی نسبت به روز قبل به کار خود پایان داد. شاخص هموزن اما ۲،۰۷۶ واحد افزایش داشت.


سخنگوی صنعت برق با اعلام اینکه برای صنایع به خصوص صنایع فولادی قطعی برق نداریم، گفت تعرفه‌های بخش خانگی همان تعرفه‌های بهمن‌ماه پارسال است و هیچ تغییر جدیدی اعمال نشده است. رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ما همچنان امیدواریم که بر اساس یک جدول زمانی مناسب با ایران به توافق برسیم. ایران اطلاعاتی در مورد فعالیت های هسته‌ای خود ارائه نکرده و احتمال بسته شدن پنجره مذاکرات وجود دارد.


هفته قبل نشست FOMC برگزار شد و در پی آن نرخ بهره فدرال رزرو با نیم درصد افزایش به محدوده ۷۵ صدم تا یک درصد رسید.


روند قیمتها در بازار ارزهای دیجیتالی همچنان نزولی است. بیت کوین به محدوده ۳۰ هزار دلار رسید.


داد و ستدهای دلار در بازار آزاد از محدوده ۲۸،۶۷۰ تومان آغاز شد و با افزایش قیمت ۶۳۰ تومانی تا ۲۹،۳۰۰ تومان پیش رفت.


چهارشنبه؛ اقبال مجدد حقیقی ها به بازار و پایانی خوش برای هفته سوم از دومین ماه ۴۰۱


بازار با برتری خریداران شروع شد. جو عمومی بازار مثبت و رو به بالاست و در بین بزرگان بازار صنایع خودرو و پالایش از اقبال بیشتری برخوردار شدند. اپرداز صف خرید قابل توجهی دارد. در میانه بازار تقاضا در گروه خودرویی افزایش یافت.


عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد اکنون تمامی مسئولین اتفاق‌نظر دارند که افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نخواهیم داشت.


انریکه مورا با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت که در سفر به تهران با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران و همچنین سایر مقامات کشورمان در مورد مذاکرات وین و سایر مسائل دیدار خواهد کرد. کار برای رفع شکاف های باقی مانده در این مذاکره ادامه دارد.


نخستین داد و ستدهای دلار از قیمت ۲۹،۴۰۰ تومان بود که در ادامه تا ۲۹،۹۳۰ تومان معامله شد.


انتهای خبر

0
0