همفکران
1400/08/09
15:31
گزارش بازار / اخطار؛ به حمایت تخم مرغی نزدیک می شوید!

شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۵ هزار واحد معادل ۲.۵۷ درصد کاهش ارتفاع داشت و به یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید. امروز شاخص کل حمایت مهم ۱۳۵۰ هزار واحد را از دست داد. دی ماه سال قبل زمانی که شاخص به محدوده ۱۳۰۰ هزار واحد نزدیک شده بود تعدادی از فعالان نسبت به عملکرد سازمان اعتراض خود را با پرتاب تخم مرغ به ساختمان بورس نشان دادند.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران یکشنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۵ هزار واحد معادل ۲.۵۷ درصد کاهش ارتفاع داشت و به یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید. امروز شاخص کل حمایت مهم ۱۳۵۰ هزار واحد را از دست داد. دی ماه سال قبل زمانی که شاخص به محدوده ۱۳۰۰ هزار واحد نزدیک شده بود تعدادی از فعالان نسبت به عملکرد سازمان اعتراض خود را با پرتاب تخم مرغ به ساختمان بورس نشان دادند. فولاد، فملی و پارسان بیش از همه در افت بازار نقش داشتند، پارسان به صف فروش رفت اما کار دو نماد دیگر به صف نکشید. در آخرین لحظات سمت تقاضا تقویت شد و قیمت‌ها کمی بالا رفت. امروز فقط ۱۳ نماد مثبت بودند، اپال، امین و وکار بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، هر سه این نمادها به لطف حقوقی‌ها و با زحمت کمی بالاتر از صفر تابلو قرار نگه داشته شدند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس نیز حمایت مهم ۱۹۴۰۰ واحد را از دست داد و با کاهش ۳۷۷ واحد معادل ۱.۹۳ درصد به ۱۹ هزار و ۲۳۱ واحد رسید. به احتمال زیاد باید انتظار شاخص فرابورس را در کانال ۱۸ هزار واحد بکشیم. آریا، زاگرس و هرمز بیش از همه اثر منفی غصینو، ودی و حسیر بیش از همه تاثیر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۱۳۶۶ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها داشتیم، این بیشترین خروج پول حقیقی از ۲۲ شهریور تا کنون است. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۳۶۷۰ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۳ میلیارد دلار شد.


شاخص بورس


خبرهای موثر

بورس قتلگاه سرمایه مردم شده و وزارت اقتصاد منفعل است. همزمان با کاهش ادامه دار شاخص و شتاب گرفتن خروج نقدینگی واکنش نمایندگان مجلس به وضعیت بازار رسانه‌ای شده است. موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواهان توضیح خاندوزی شد و گفت: دولت و سازمان بورس در ماه‌های اخیر به مردم قول داده بودند که بازدهی در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت اما متاسفانه چنین وعده‌ای محقق نشده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: ذوب و تبخیر ثروت مردم در بورس غیرقابل تحمل است.


ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: بر اساس اطلاعات شاید با ضربه‌ای که دولت برای جبران کسری بودجه خودش به بورس زد و سرمایه‌های مردم در آنجا آسیب دید و باعث ایجاد یک جو بی اعتمادی به فضا‌های سرمایه‌گذاری شد .


خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن مخالفت با حذف ارز ۴۲۰۰ از دارو و نهاده‌های دامی خواهان حذف آن از صنعت روغن شد.


احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی دیشب اعلام کرد: وزارت اقتصاد برای فروش اموال مازاد دولتی راسا ورود می‌کند؛ اما نگفت فروش این دارایی‌ها از طریق بورس خواهد بود یا خیر.


ترین های معاملات بورس

فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و فراورده‌های نفتی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی‌ها، بانک‌ها و فراورده‌های نفتی میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


خودرو به دنبال پیدا کردن یک کف جدید است. قیمت هر سهم خودرو به خرداد ۹۹ رسیده است و با توجه به عبور از کف قبلی خود احتمالا روند کاهش قیمت فعلا ادامه داشته باشد. خودرو روز خود را ز نزدیکی صفر تابلو شروع کرد و بعد از یک ساعت به صف فروش رفت. در آخرین دقایق سفارش خرید ۱۰۰ میلیونی صف را جمع کرد و قیمت اندکی بالا رفت. از ۴۵۰ میلیون سهم معامله شده ۴۴ درصد توسط ۹ کد حقوقی خریداری و ۲۶ میلیارد تومان پول حقوقی وارد نماد شد. حقیقی‌ها نیز ۹۲ درصد در سمت عرضه مشارکت داشتند.


بیشترین ورود و خروج پول

ورود و خروج پول

صندوق‌های قابل معامله تنها گروه موفق در جذب پول حقیقی بودند، برآیند ورود پول در دیگر گروه‌ها یا صفر بود و یا منفی. فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی نیز بیشترین خروج پول را داشتند. کامیاب، حسیر و همای سه نمادی بودند که بیش از همه مورد توجه حقیقی‌ها قرار گرفتند و اتکای، فملی و شپنا بیشترین حمایت حقوقی‌ها را با خود داشتند.


حسیر در شهریور ماه سقف قیمتی جدیدی برای خود پیدا کرد و بعد از آن ۲۵ درصد اصلاح داشت. این نماد امروز یک ساعت در صف خرید بود و بعد صف عرضه شد ولی قیمت در بازه سبز باقی ماند. حقیقی‌ها با خرید تمام ۳.۵ میلیون سهم معامله شده ۲ میلیارد تومان پول به نماد تزریق کردند. در سمت عرضه یک کد حقوقی ۱۵ درصد از حجم معاملات را بفروش رساند. P/E حسیر منفی ۹۱۴ است در حالی که P/E گروه حمل و نقل ۱۲ است.


اتکای با رنگ سبز روز را شروع کرد اما خیلی زود و با سرعت به صف فروش رفت. این صف در طول روز چند بار جمع شد ولی دوباره تشکیل می شد. حقوقی‌ها با خرید ۸۱ درصد از ۷۰ میلیون سهم معامله شده ۵۳ میلیارد تومان پول وارد نماد کردند و حقیقی‌ها با عرضه ۹۸ درصد از معاملات در تلاش برای خروج بودند. P/E اتکای ۱۲.۳ اعلام شده است که کمتر از نصف میانگین گروه بیمه و بالاتر از میانگین کل بازار است.


ورود و خروج پول حقیقی به صنایع
ورود و خروج پول حقیقی به نمادها

نمادهای مشکوک

حشکوه، سایرا و ولیز بیشترین حجم مشکوک را در بازه ۷ روزه داشتند، مشکوک‌ترین نمادها در بازه ۳۰ روزه هم سایرا، خاهن و حشکوه بودند.


حشکوه از صف خرید به صف فروش رفت. این نماد روز را در سقف قیمتی آغاز کرد اما چند دقیقه بعد حجم عرضه‌ها کار دستش داد و نماد را به صف فروش برد. حقوقی‌ها با خرید ۲۴ درصد از ۵۰ میلیون سهم معامله شده برای حمایت از نماد تلاش کردند و ۱.۷ میلیارد تومان پول به آن تزریق کردند اما حقیقی‌ها با مشارکت ۸۷ درصدی در سمت عرضه صف را تقویت کردند. P/E حشکوه ۶۰.۶ است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را ولیز با ۴.۹۷ درصد، غالبر با ۴.۶۷ درصد و وثخوز با ۴.۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد امروز نیز به فروس با ۵.۵۲ درصد، کساپا با ۵.۰۴ درصد و تاپکیش و فافزا با ۵ درصد افت رسید.


ولیز از صبح در صف خرید بود و معامله ۷ میلیون سهم نیز نتوانست خریداران را متزلزل کند. حقیقی‌ها ۱۰۰ درصد عرضه‌ها را بر عهده داشتند و حقوقی‌ها با خرید ۶ درصد از معاملات ۱۰۴ میلیون تومان وارد نماد کردند. P/E ولیز منفی ۱۲.۹۳ است ولی میانگین گروه واسطه گری مالی ۱۰ است.


فروس برای افشا اطلاعات با اهمیت متوقف شده بود. این شرکت در اطلاعیه خود اعلام کرد که نرخ فروش محصولات خود را افزایش داده است. در ابتدا روز روند قیمت کاهشی بود اما بعد تغییر روند داد و قیمت بالا آمد، هرچند که به بازه مثبت نرسید. از ۱۳ میلیون سهم معامله شده ۱۳ درصد توسط ۵ کد حقوقی خریداری و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی‌ها عرضه شد تا شاهد ورود ۱.۳ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد باشیم. P/E این نماد ۹.۲۵ است که هم از میانگین بازار بالاتر است و هم از میانگین گروه فلزات اساسی.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز هم کاهش قیمت داشت و با افت ۰.۲۹ درصدی به ۲۷ هزار و ۵۳۵ تومان رسید.


سکه طرح جدید نیز افت قیمت داشت و با از دست دادن ۰.۷۴ درصد از ارزش خود با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان در حال معامله است.


انس طلا هنوز هفته خود را شروع نکرده است و در همان محدوده ۱۷۸۲ دلار باقی مانده است.


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟

انتهای خبر

0
0