همفکران
1400/04/28
14:25
گزارش بازار / بورس به تعطیلات کرونایی رفت+ نمودار

شاخص کل بورس تهران امروز صعودی بود و توانست ۸۴۲۰ واحد معادل ۰.۶۵ درصد رشد کند. شاخص کل روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ به ارتفاع یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید و تمام افت دیروز را جبران کرد. بازار حدود ساعت ۱۱ به تعادل رسیده بود و تقریبا ۲۰۰ واحد هم از دست داد، اما آخرین دقایق دوباره جان گرفت و ۳۰۰ واحد دیگر بالا رفت. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۲۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۸ درصد رشد را تجربه کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران امروز صعودی بود و توانست ۸۴۲۰ واحد معادل ۰.۶۵ درصد رشد کند. شاخص کل روز دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ به ارتفاع یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید و تمام افت دیروز را جبران کرد. بازار حدود ساعت ۱۱ به تعادل رسیده بود و تقریبا ۲۰۰ واحد هم از دست داد، اما آخرین دقایق دوباره جان گرفت و ۳۰۰ واحد دیگر بالا رفت. شاخص هم وزن نیز روندی مشابه شاخص کل داشت و ۲۷۰۰ واحد معادل ۰.۶۸ درصد رشد را تجربه کرد. تاپیکو، رمپنا و فارس بیشترین تاثیر مثبت و وپارس، فایرا و وسگلستا بیشترین اثر منفی را بر بازار امروز داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس در ابتدای روز افت اندکی کرد اما خیلی زود به مسیر صعود برگشت. بعد از ساعت ۱۱ شاخص دوباره به بالا جهش کرد و در انتهای بازار به تعادل رسید. این شاخص روز را با رشد چشمگیر ۱.۰۸ درصدی معادل ۲۰۴ واحدی تمام کرد و در ۱۹ هزار و ۴۹ واحدی آرام گرفت. بپاس، آریا و زاگرس بیشترین تاثیر مثبت و وملل، دی و بنو بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد کمتر از روزهای گذشته و حدود ۵۰۷۷ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین امروز ۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۱ میلیارد دلار رسید تعطیلی ۶ روزه استان تهران و البرز باعث شد فعالان بازار نسبت به تعطیلی بانک ها و بورس ابهام داشته باشند. در نهایت اعلام شد هم بانک های و هم بورس در این مدت تعطیل خواهند بود و مجامع شرکتها در صورت تایید ستاد کرونا برگزار خواهند شد.



صندوق های دولتی


دارایکم با حمایت ۱۲ درصدی حقوقی ها در سمت خرید توانست در محدوده صفر تابلو باقی بماند. این در حالی است که ارزش ذاتی صندوق نسبت به دیروز افزایش کوچکی داشت و به ۱۸۵۴۱۶ ریال رسید.


پالایش هم در محدوده صفر تابلو حرکت کرد البته خرید و فروش حقوقی ها در این نماد تقریبا برابر بود و حدود ۳ درصد می شد. ارزش ذاتی صندوق پالایشی یکم نیز افزایش داشت و به ۸۰۴۸۸ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات


سرمایه گذاری ها، خودرویی ها و شیمیایی ها بیشترین حجم معاملات امروز را میزبانی می کردند. در بین نمادها نیز بیشترین حجم معاملات به خساپا، وسخوز و فاراکح اختصاص داشت.


خساپا با میزبانی معامله ۴۲۶ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات امروز را داشت. از این میزان حقوقی ها حدود ۴ درصد در هر دو سمت عرضه و تقاضا مشارکت داشتند و ۷۲۶ میلیون تومان پول وارد نماد کردند. در آغاز روز روند قیمت صعودی بود اما کمتر از ۲۰ دقیقه بعد تغییر روند داد و به بازه منفی وارد شد. در آخرین لحظات بازار شاهد افزایش تقاضا در نماد سایپا بودیم.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های هلدینگ، سرمایه گذاری و غذایی هدف خرید حقیقی ها بودند و سیمان، فلزات اساسی و بیمه مورد توجه حقوقی ها قرار گرفتند. نمادهای صباح، وصندوق و شستا بیشترین ورود پول حقیقی و برکت، پاکشو و ثبهساز بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.


وصندوق از قبل از عید نوروز توسط برخی تحلیلگران سیگنال خرید شده بود؛ اما در این مدت یا صف فروش بود و یا روند نزولی داشت. حدود یک ماه است که این نماد به تعادل رسیده است و کمی رشد کرده. از ۲۳ میلیون سهم معامله شده امروز، سهم حقوقی ها در سمت فروش ۸۰ درصد بود که توسط ۵ کد عرضه شد. در سمت تقاضا نیز ۷ کد ۲۵ درصد از معاملات را خریداری کردند. این روند موجب ورود ۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد.


برکت که نامش با واکسن کرونا گره خورده است امروز حمایت حقوقی ها را داشت و در محدوده صفر تابلو باقی ماند. از ۴۲ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۱۰ درصد را خریداری کردند و کمتر از یک درصد را فروختند. در نتیجه ۱۷ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد.




نمادهای مشکوک


قجام، شزنگ و تابا هم در بازه ۷ روزه و هم در بازه ۳۰ بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


قجام یکی از معدود نمادهایی است که از دی ماه ۹۹ در صف فروش قفل شده است طوریکه میانگین حجم ماهانه آن به ۱۱۹ هزار سهم رسیده است. امروز ۲۹ میلیون سهم در این نماد معامله شد که ۱۳ درصد را حقوقی ها خریداری و یک درصد را عرضه کردند؛ که موجب ورود ۲.۵ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد. با اینکه در دقایق ابتدایی روز صف فروش جمع شد و قیمت کمی رشد کرد اما فروشندگان دوباره با عرضه های سنگین وارد شدند و صف تشکیل شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به شصدف، وبرق، شپاس و وآذر با رشد ۵ درصدی رسید. بدترین عملکرد هم غگز با ۶.۶۶ درصد، وسگلستا و وپترو با ۴.۹۹ درصد افت داشتند.


شصدف یکی از عرضه اولیه های سال ۹۹ است و به جز یک دوره یک ماه و نیمه همیشه سبز بوده است. امروز در این نماد یک میلیون ۲۰۰ هزار سهم معامله شد و کنترل کامل نماد هم در سمت عرضه و هم در سمت تقاضا در دستان حقیقی ها بود.


غگز از آبان ماه در گره معاملاتی است و یا معاملات آن باطل می شود و یا در صف فروش قفل شده است. امروز ۱۰۰ هزار سهم توسط یک کد حقیقی عرضه شد که ۱۰ درصد را یک کد حقوقی و ۹۰ هزار سهم دیگر را هم یک کد حقیقی خریداری کرد. غگز با p/e منفی ۲۸ در گروه خود یکی از بدترین عملکردها را دارد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار برای سومین روز متوالی به روند نزولی خود ادامه داد و با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۲۴ هزار ۴۳۰ تومان رسید. به نظر می رسد دلار قصد دارد از حمایت پیش روی خود عبور کند و مقصد بعدی آن ۲۴۲۰۰ و یا ۲۴۰۰۰ تومان باشد.


سکه طرح جدید تحت تاثیر افت دلار و انس کمی کاهش قیمت دارد. هر سکه با افت ۰.۱ درصدی به ۱۰ میلیون و ۴۴۳ هزار تومان رسیده است. به نظر ۱۰۳۰۰ هزار تومان اولین حمایت پیش روی سکه است.


انس طلا هفته را با کاهش قیمت آغاز کرده است و در آستان از دست دادن کانال ۱۸۰۰ دلار قرار گرفته است. هم اکنون هر انس طلا با ۰.۳۵ درصد افت نسبت به آخرین روز کاری با قیم ۱۸۰۴ دلار معامله می شود.






انتهای خبر

0
0