همفکران
1400/10/01
16:14
گزارش بازار / آغاز خوش زمستانی

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی زمستان ۱۴۰۰، با جهش بیش از ۴۰ هزار واحدی معادل ۳.۰۸ درصدی تا سطح ۱ میلیون و ۳۵۹ هزار واحد پیشروی کرد. بالاخره بعد از مدت ها شاخص ها یک رشد تمام و کمال داشتند. شاخص کل برای سومین روز متوالی از همان لحظه آغاز سبز پوش به میدان آمد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز معاملاتی زمستان ۱۴۰۰، با جهش بیش از ۴۰ هزار واحدی معادل ۳.۰۸ درصدی تا سطح ۱ میلیون و ۳۵۹ هزار واحد پیشروی کرد. بالاخره بعد از مدت ها شاخص ها یک رشد تمام و کمال داشتند. شاخص کل برای سومین روز متوالی از همان لحظه آغاز سبز پوش به میدان آمد و تماما در مسیر صعودی به حرکتش ادامه داد، به طوری که این شاخص بورسی توانست تنها در سه روز اخیر رشد ۵ درصدی را به ثبت برساند.


امروز کوچکتر ها هم پا به پای بزرگان در مدار صعودی حرکت کردند، به همین ترتیب شاخص هموزن نیز توانست با رشد قابل توجه ۹۵۰۰ واحدی خود را به بالای سطح ۳۵۷ هزار واحد برساند. فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هرسه این نماد ها با صف خرید، در سقف قیمتی، روزشان را به پایان رساندند. امید، نمرینو و ثاباد بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و به افت ۱ درصدی قیمت پایانی اکتفا کردند.


فرابورس هم سبزپوش به استقبال تعطیلات رفت و با رشد بیش از ۱ درصدی به ۱۸ هزار ۷۸۴ واحد رسید. بپاس بیش از همه اثر منفی داشت و آریا، زاگرس و کگهر بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه بعد از حدود یکماه، در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۱۷۵ میلیارد تومان جذب بازار سرمایه شد. ارزش معاملات خرد نیز افزایش یافت و به ۳.۲ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۲ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

به گفته وزیر صمت قرعه کشی عرضه خودرو از سال آینده حذف می شود


وزیر صمت علت این اتفاق را اینطور بیان کرد : تقریبا تقاضای خودرو در ایران یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید خواهد شد یک میلیون دستگاه است و در این صورت ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت.


این کمبود در سال آینده جبران خواهد شد و برنامه افزایش تولیدی که طراحی شده و متناسب با تقاضا آن عرضه وجود خواهد داشت و قرعه کشی حذف می شود.


قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود


براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود.


مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.


یارانه ها حذف نمی شوند؛ هدفمند می‌شوند


فاطمی امین وزیر صمت: برنامه دولت حذف یارانه‌ها نیست. یارانه‌ای قطع نخواهد شد. قرار است یارانه هدفمند توزیع شود.


ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز هم نمادهای خودرو، خساپا و فاذر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



شیمیایی ها و انبوه سازی ها پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی ها بودند. ولی در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از صندوق های قابل معامله بوده است. در بین نمادها نیز ثشاهد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و تپکو و وبصادر بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



زمستان ۱۴۰۰ با حال و هوای بهاری در بورس تهران آغاز شد. از همان ابتدای وقت تا چشم می دید تنها رنگ سبز بود که توجه ها را جلب می کرد. از ۳۴۶ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۳۳ سهم (۹۶ درصد) مثبت بود و در مقابل تنها ۵ سهم (یک درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. به این ترتیب امروز خریداران دست رد به سینه هیچکس نزدند، نه بزرگ و نه کوچک. تا جایی که بعد از مدت ها شاهد ورود نقدینگی از سوی سهامداران خرد بودیم.


شستا از همان لحظه پیگشایش خریدرانش را صف نشین کرد و در نهایت در قیمت ۱۰۵۷ تومان، حداکثر رشد قیمتی را تجربه کرد.


فارس نیز از بزرگانی بود که در دقایق ابتدایی به سوی سقف قیمتی خیز برداشت و خود را به صف خرید رساند.


شبندر امروز به مدار معاملات بازگشت و به موجب فزونی تقاضا در صنعت پالایش، این نماد هم مورد اقبال خریداران قرار گرفت و با صف خرید سنگین روز را به پایان رساند. ناگفته نماند که شپنا نخستین چراغ سبز را در جهت تشکیل صف خرید در این گروه روشن کرد.


غول های بانکی نیز از نماد های پرتقاضای امروز بودند که همگی با صف خرید به خط پایان رسیدند.


خودرو و خساپا که تا حدودی نقش دست انداز را در گروهشان دارند، کمی دیرتر از بقیه خود را جمع و جور کردند اما در نهایت خریدارانشان رضایت دادند و این دو لیدر را به قله قیمتی هدایت کردند. صف خرید شدن این دو نماد، سبب شد سد سر راه باقی همگروهی ها نیز برداشته شود و آنها هم بتوانند به حرکت صعودیشان ادامه دهند.


در مجموع آخر هفته خوبی بود. پس از ارائه تصمیمات ۱۰ بندی جدید دولت و کاهش نگرانی ها تمایل خریداران در بازار بیشتر شد، با اینکه هنوز ارزش و حجم معاملات به سطح ایده ال نرسیده است، اما حال و هوای مثبت دو روز اخیر توانسته مجدد کورسوی امیدی را در دل سهامداران ایجاد کند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه گکیش، سلار و سمایه و در بازه ۳۰ روزه نمادهای کمرجان، کپارس و کبورس بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


سمایه که از اواسط آذر ماه در بند فروشندگان به سر می برد، علیرغم فزونی تقاضا در صنعت بانکی طی روز جاری، باز هم نتوانست خود را به محدوده مثبت برساند و حوالی کف قیمت روزانه به خط پایان رسید. گفتنی است که امروز بیش از ۳۹ میلیون برگه سهم در این نماد جابه جا شد که طی چندماه اخیر بیشترین حجم برای آن محسوب می شود. عمده خریدار این سهم نیز حقیقی ها بودند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را زمگسا با ۴.۱۵ درصد، کفرا با ۳.۹۳ درصد و ولصنم با ۳.۹۲ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، وسفارس با ۴.۹۵ درصد و وسصفا با ۴.۹۴ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته تغییر قابل توجهی نداشت و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۳۰ هزارو ۲۰۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۱۸ درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۱ درصد افزایش ارزش داشت و به ۱۷۹۱ دلار رسید.


انتهای خبر

0
0