همفکران
1401/05/05
14:44
وقایع نگاری همفکران از هفته اول مرداد ماه؛ بازار خیال مثبت شدن ندارد؟

از یکم تا پنجم مرداد ماه میانگین ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به ۲،۳ همت رسید که در قیاس با هفته قبل ۵ صدم درصد بهبود داشت. اما این هفته اصلاح بازار عمیق تر شد. شاخص کل که در هفته قبل ۱،۲ درصد افت کرده بود این هفته ...


وقایع نگاری همفکران از هفته اول مرداد ماه؛ بازار خیال مثبت شدن ندارد؟ ارزش بیش از ۸۰ درصد از صنایع و شرکتها افت کرد و شیب اصلاح شاخص ها تندتر شد


از یکم تا پنجم مرداد ماه میانگین ارزش معاملات خرد در بازار سرمایه به ۲،۳ همت رسید که در قیاس با هفته قبل ۵ صدم درصد بهبود داشت. اما این هفته اصلاح بازار عمیق تر شد. شاخص کل که در هفته قبل ۱،۲ درصد افت کرده بود این هفته ۱،۹ درصد کاهش داشت. شاخص هموزن هم که در هفته گذشته کمتر از یک درصد کاهش داشت این هفته ۳ و نیم درصد اصلاح شد. طی هفته نخست مرداد ماه بازدهی ۸۳ درصد از صنایع بازار منفی بود. اما ۶ صنعت موفق به کسب بازدهی مثبت شدند. صنایعی که عمده ترین بازدهی منفی را متحمل شدند عبارتند از محصولات کامپیوتری با حدود ۱۰ درصد، استخراج سایر معادن با بیش از ۹ درصد و لاستیک و پلاستیک با ۸ درصد افت قیمت.



بیشترین رشد ارزش بازار در صنایع فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط با حدود ۸ درصد، وسایل ارتباطی با بیش از ۵ درصد و سایر واسطه گریهای مالی با ۲،۵ درصد رشد صورت گرفت.


این هفته در مجموع ۶۳۴ نماد در بازار سرمایه داد و ستد شدند که ۴۸۵ تای آنها با افت قیمت مواجه شدند. بازدهی ۹ سهم صفر بود اما ۱۴۰ نماد با رشد قیمت همراه بودند.


نمادهای پشاهن، دبالک، ثاباد، بمپنا، دجابر، فسپا، دماوند و کفپارس متحمل بیشترین افت قیمت شدند. بهای این سهم ها از ۱۵ تا بیش از ۲۲ درصد افت کرد. اما در همین شرایط ۲۲ درصد از شرکتهای بازار موفق شدند تا به سهامداران خود بازده مثبت دهند. غمینو و قلرست هر یک با بیش از ۱۶ درصد، غپینو با حدود ۱۶ درصد، قاسم، فافزا و غدشت نیز با حدود ۱۲ درصد بازدهی مثبت در صدر برترین نمادهای این هفته قرار گرفتند.



شنبه؛ تخت گاز نرخ بهره بین بانکی


بازار سرمایه شروع متعادل و نسبتا مثبتی داشت. اما همچنان توقف عمده نمادهای بزرگ بازار به دلیل برگزاری مجامع حجم معاملات را پایین نگه داشت. ارزش معاملات خرد در حدود ۲،۴ هزار میلیارد تومان و تراز پول خرد منفی ۶۱ میلیارد تومان بود. شاخص کل حدود ۱،۶۰۰ واحد و هموزن ۷۰۳ واحد رشد کردند.


نرخ بهره بین بانکی همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد. این هفته این نرخ به ۲۱،۳۱ درصد رسید. حداقل نرخ توافق بازخرید نیز ۲۱،۲۱ درصد اعلام شد. نرخ تورم ماهانه تیر به ۴.۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ مرغ دوباره افزایش یافت. قیمت کنونی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۳۸ هزار تومان و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری توسط گمرک ایران لغو شد. کاهش ۲۵ تا ۳۰ هزار تومانی قیمت برنج در مازندران اتفاق افتاد.


توافق روسیه و اوکراین قیمت جهانی گندم را ۴۷ دلار کاهش داد. در حالی که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را بالا می‌برد وام‌های مبتنی بر دلار بر دوش دولت‌ها در سراسر جهان سنگین و سنگین‌تر می‌شود. بانک مرکزی روسیه باز هم نرخ بهره را کاهش داد. رشد دسته جمعی قیمت کامودیتی ها در روز پایانی معاملات بازارهای جهانی اتفاق افتاد. در ساعات نخست معاملات روز شنبه بازار رمزارزها شاهد نوسانات جزئی بوده و کوین‌ها در محدوده سبز و قرمز قرار گرفتند. بیت کوین در محدوده ۲۲ هزار دلار قرار دارد.


وزارت امور خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد. سخنگوی وزارت برق عراق گفت به موجب توافقنامه انجام شده ایران به مدت پنج سال ۴۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می کند.


دلار آزاد در محدوده ۳۲ هزار تومان داد و ستد شد.


یکشنبه؛ بازار خیال سبز شدن ندارد


امروز نیز روند کاهشی قیمت سهام در بازار سرمایه ادامه داشت. انتشار گزارش های مطلوب از شرکتها نیز نتوانسته ترمز ریزش بورس را بکشد. در این بین افزایش نرخ بهره و رسیدن آن به بالای ۲۱ درصد بی تاثیر نبوده و به خروج نقدینگی از بازار سهام دامن زده است. در انتهای معاملات بازار سرمایه، شاخص کل با ۹،۷۰۰ واحد افت و شاخص هموزن با ۴،۴۴۹ واحد کاهش مواجه شدند. ارزش معاملات خرد به محدوده ۲،۶ همت رسید و تراز پول خرد بازار منفی ۳۸۰ میلیارد تومان شد.


وزارت دارایی دولت موقت طالبان امروز شنبه از امضای قرارداد خرید نفت از ایران خبر داد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت اصلاح قانون بانک مرکزی درنوبت دستور صحن علنی قرار دارد و در یک یا دو ماه آینده وارد دستور خواهد شد. بر اساس آمار بانک مرکزی تا کنون ۴ سند همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی و یک سند نیز بین دو وزارتخانه به امضا رسیده است. قرار است کالاهای ایرانی در سایت آمازون عرضه شود؛ این اتفاق مهمی است که سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است. رئیس سازمان امور مالیاتى کشور اعلام کرد امسال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.


بازار رمز ارزها همچنان نوسانات اندکی دارد. بیت کوین هم کانال ۲۲ هزار دلاری خود را حفظ کرده است.


دلار آزاد نیز همچنان در محدده ۳۲ هزار تومان دست به دست می شود.


دوشنبه؛ ریزش ۲۴ هزار واحدی شاخص کل


بخش عمده بازار منفی بود. تعداد نمادهای قرمزپوش به بیش از ۵۰۰ نماد رسید و تنها حدود ۵۰ نماد مثبت معامله شد. در انتها، شاخص کل ۲۴,۳۴۶ واحد و شاخص هموزن ۸,۹۰۲ واحد ریختند. ارزش معاملات خرد به ۲،۴ همت رسید و تراز پول خرد بازار منفی ۵۸۰ میلیارد تومان بود.


گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که خانوارها برای تامین کالا و خدمات مورد نظر خود به‌طور متوسط ۵۴ درصد در تیرماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته بیشتر هزینه کرده‌اند.


ایران و روسیه رکوردار کاهش تولید فولاد در میان تولیدکنندگان بزرگ دنیا شدند. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در سپتامبر با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۰۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید که چهارمین کاهش روزانه بود. به گفته دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور توافقاتی با کشور روسیه صورت گرفته تا در آینده منطقه آزاد مشترک را با کشور روسیه تاسیس کنیم. رشد دوازده ‌ماهه نقدینگی منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ (با پایه همگن) نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۹.۴ درصد)، معادل ۴.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. عرضه نخ، پنبه و منسوجات نبافته در بورس کالا الزامی شد


بازار کریپتو با افت قیمت مواجه شد. بیت کوین به کانال ۲۱ هزار دلاری رسید.


دلار آزاد به محدوده ۳۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.


سه شنبه؛ نرخ سود بین بانکی کاهش می یابد ؟


آغاز بازار مثبت بود اما این شرایط دوام چندانی نداشت و رفته رفته فشار فروش در جو عمومی بازار پدیدار شد. بیش از ۴۳۰ نماد منفی داد و ستد شدند. در انتها، شاخص کل کل مسیر سبزی که رفته بود را برگشت و ۹۷۲ واحد منفی خورد. شاخص هموزن هم ۲،۸۴۱ واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد ۲،۴ همت و تراز پول خرد منفی ۳۶۹ میلیارد تومان بود.


مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت در پی دستور وزیر جهاد کشاورزی بسته حمایتی صنعت دام و طیور برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت در ۵ بند با آنالیز قیمتی به هیات دولت ارایه شده است. رئیس جمهور لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده را ارسال کرد. زیر اقتصاد درباره شایعه استعفای رئیس کل بانک مرکزی ناشی از فشارها برای کاهش نرخ سود بین بانکی گفت لطفا به این شایعات دامن زده نشود. این شایعات بی‌پایه هستند. استعفایی در کار نبوده است. صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی گفت اختلاف نرخ نیما و بازار آزاد به مرور کاهش خواهد یافت. مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد بازار سرمایه دغدغه بانک مرکزی است و نرخ بهره بین بانکی کنترل می‌شود. صالح آبادی هم تاکید کرد نرخ بهره بین بانکی با تصمیماتی که اتخاذ شده، کنترل خواهد شد.


اردوغان اعلام کرد واردات نفت و گاز از ایران را افزایش می دهیم.


عمده رمز ارزها امروز هم افت قیمت داشتند. اکثر کوین ها در محدوده قرمز معامله می شوند. بیت کوین همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری است. کامودیتی ها امروز مثبت بودند. قیمت مس در محدوده ۷،۶۴۰ دلار، روی حدود ۳،۰۲۵ دلار، آلومینیوم ۲،۴۳۷ دلار و طلا در حدود ۱،۷۲۲ دلار بود. نفت برنت محدوده ۱۰۱ دلار و ۹۵ سنت را تجربه کرد.


دلار آزاد نوسانات اندکی را در محدوده ۳۱،۸۸۰ تا ۳۱،۹۹۰ تجربه کرد.


چهارشنبه؛ یک گام تا مذاکرات


بازار سرمایه شروع مثبتی داشت و بهبود تقاضا در عمده نمادها دیده می شد. اما به طور کلی معاملات از رونق بسیار کمی برخوردار بود. در انتها، شاخص کل ۵،۲۶۴ واحد و شاخص هموزن ۱،۱۷۱ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد به ۲ همت هم نرسید. تراز پول خرد بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان منفی بود.


آمریکا اعلام کرد در حال بررسی پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام هستیم. خاندوزی گفت حذف دلار در معاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایران و روسیه قطعی شد. سخنگوی اقتصادی دولت گفت وصول حاصل از فروش نفت و میعانات و درآمد حاصل از مالیات در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۵۸۰ و ۲۰۰ درصد رشد داشته است. مبادلات تجاری این کشور با ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار رسیده است. شرکت ایران خودرو یکبار دیگر با انتشار فراخوانی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی جهت خرید سهام شرکت های گروه صنعتی ایران خودرو دعوت کرد. خودروسازان طبق ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی و برنامه پنجم توسعه خواستار پرداخت خسارت قیمت گذاری دستوری از سوی دولت شدند.


انریکه مورا اعلام کرد بهترین توافق ممکن روی میز است، همه طرف‌ها گام نهایی را بردارند.


نوسانات بازار رمز ارزها همچنان جزئی است و بیت در محدوده ۲۱ هزار دلار خود را حفظ کرده است.


دلار آزاد همچنان در نزدیکی ۳۲ هزار تومان داد و ستد می شود.

انتهای خبر

0
0