همفکران
1400/04/26
14:52
گزارش بازار / بازار گاوی نشد! + نمودار

شاخص کل بورس تهران روز را با رشد ارزش شروع کرد و صعود خوبی هم داشت؛ اما یک ساعت بعد تغییر روند داد و بخشی از رشد خود را از دست داد. شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل با ۵۷۰۰ واحد معادل ۰.۴۴ درصد رشد به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید. از ابتدای خرداد که شاخص کف یک میلیون و ۹۰ هزار واحدی را دید تا امروز رشد نزدیک به ۲۰ درصدی داشت اما هنوز وارد فاز گاوی نشده است. پالایشگاه ها با انتشار اخبار مثبت مهمترین نقطه اتکا امروز بازار بودند. شاخص هم وزن ۹۷۲ واحد معادل ۰.۲۴ درصد رشد کرد.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران روز را با رشد ارزش شروع کرد و صعود خوبی هم داشت؛ اما یک ساعت بعد تغییر روند داد و بخشی از رشد خود را از دست داد. شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ شاخص کل با ۵۷۰۰ واحد معادل ۰.۴۴ درصد رشد به یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد رسید. از ابتدای خرداد که شاخص کف یک میلیون و ۹۰ هزار واحدی را دید تا امروز رشد نزدیک به ۲۰ درصدی داشت اما هنوز وارد فاز گاوی نشده است. پالایشگاه ها با انتشار اخبار مثبت مهمترین نقطه اتکا امروز بازار بودند. شاخص هم وزن ۹۷۲ واحد معادل ۰.۲۴ درصد رشدکرد . میدکو، شپنا و پارسن بیشترین تاثیر مثبت و کچاد، شپدیس و فخوز بیشترین اثر منفی را در بازار امروز داشتند.


در فرابورس اوضاع خوب نبود. شاخص کل فرابورس روز را صعودی آغاز کرد اما بعد از ۳۰ دقیقه تغییر جهت داد و در پایان با افت ۳ واحدی روز را تمام کرد. مقاومت ۱۹ هزار واحدی جلوی رشد امروز فرابورس ایستاد. غصینو، آریا و زاگرس بیشترین اث منفی و صبا، دی و شراز بیشترین تاثیر مثبت را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه رکورد ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۰ شکسته شد و به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین امروز ۱۳۸ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۸ میلیارد دلار رسید. امروز ۸۵ نماد در صف خرید و ۱۱۲ نماد در صف فروش بودند.



صندوق های دولتی


دارایکم با اینکه امروز افت در ارزش ذاتی خود داشت اما قیمت پایانی آن رشد کرد. ارزش ذاتی هر واحد صندوق به ۱۸۵۲۷۰ ریال رسید و قیمت پایانی ۱۲۳۶۴۰ ریال شد. حقوقی ها تنها یک درصد در سمت خریداران مشارک کردند و تاثیر چندانی در روند معاملات نداشتند.


پالایش بعد از مدتها در جا زدن امروز در جدول بیشترین بازدهی روزانه جایگاه دوم را به دست آورد. این صندوق روز را با استقبال خریداران شروع کرد اما رفته رفته افت قیمت داشت و پایین آمد. حقوقی ها در سمت خرید ۴ درصد و در سمت فروش ۲ درصد مشارکت داشتند که منجر به ورود ۸ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد. ارزش ذاتی صندوق نیز متاثر از رشد نمادهای پالایشگاهی افزایش یافت و به ۸۰۸۵۷ ریال رسید.


پر حجم ترین معاملات


سه گروه خودرویی ها، بانکی ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. در بین نمادها خبهمن، خودرو و خساپا بیش از دیگر نمادها معامله شدند.


خبهمن سه بار به صف خرید رفت ولی دوام نیاورد و عرضه شد. از ۹۲۹ میلیون سهم معامله شده ۴۱ درصد را حقوقی ها عرضه و ۱۱ درصد را هم خریداری کردند که موجب ورود ۴۳ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد. خبهمن با نسبت p/e ۱۲ یکی از خودروسازهای سودده بازار است.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده های نفتی با اختلاف بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و پس از آن خودرو و محصولات کاغذی بودند. بانکی ها ، فلزات اساسی و انبوه سازان نیز بیش از دیگر گروه ها مورد حمایت حقوقی ها قرار گرفتند. حقیقی ها از بین نمادها بیشتر شپنا، شبریز و خبهمن را خریداری و حقوقی ها به وبملت، برکت و فزرین پول تزریق کردند.


شپنا تا چند وز پیش مورد حمایت حقوقی ها بود آنها تلاش میکردند نماد را در صفر تابلو نگه دارند. اما امروز ورق برگشت و حقیقی ها به سمت شپنا جذب شدند. از ۳۴۱ میلیون سهم معامله شده ۱۰ درصد حقوقی ها خریدند و ۲۵ درصد را عرضه کردند و ۷۳ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق شد.


وبملت از حمایت خوب حقوقی ها برخوردار بود طوریکه اجازه ندادند قیمت پایانی فاصله چندانی از صفر تابلو بگیرد. از ۲۹۸ میلیون سهم معامله شده ۵۰ درصد را حقوقی ها خریدند و و ۱۶ درصد را هم عرضه کردند. که موجب ورود ۴۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم شد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه حآسا، تابا و بسوئیچ بیشترین حجم مشکوک و حآسا، بسوئیچ و کفرآور مشکوک ترین نمادهای بازار امروز بودند.


حآسا یکی دیگر از نمادهایی بود که از اسفند پارسال در صف فروش قفل شده بود. این نماد امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد و حتی بعد از افت ۱۰ درصدی و مبادله ۳۴ میلیون سهم باز هم به صف فروش رفت.حقوقی ها از فرصت پیش آمده استفاده کردند و ۷ درصد از عرضه ها را انجام دادند اما در سمت تقاضا فعالیت خاصی نداشتند و در نتیجه ۷ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی به ثروت با ۱۰ درصد، پالایش با ۵.۹۷ درصد و شاوان، خاذین، شراز، بالاس و شصدف با ۵ درصد رشد رسید. در مقابل تابا با ۴۰ درصد، حآسا با ۹.۳۲ درصد و وسگلستا با ۴.۹۴ درصد بیشترین افت را به نام خود ثبت کردند.


ثروت با معامله تنها ۱۰۰۰ سهم ۱۰ درصد رشد کرد. این معامله بین یک کد حقیقی و با یک کد حقیقی دیگر بود در نتیجه تغییر مالکیت بین حقیقی و حقوقی رخ نداد.


تابا که معاملات روز کاری قبلش ابطال شده بود امروز دوباره بازگشایی شد و دوباره افت قیمتی داشت. با معامله ۳۹۲ هزار سهم این نماد افت ۴۰ درصدی در قیمت داشت اما صف فروش پا برجا باقی ماند.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار با رشد ۰.۲۴ ذدرصدی به ۲۴ هزار ۷۵۹ تومان رسیده است. به نظر می رسد فعلا قصد ندارد حمایت خود را ترک کند.


سکه طرح جدید ۰.۴۳ درصد افت قیمت داشت و اکنون ۱۰ میلیون و ۵۵۱ هزار تومان مبادله می شود.


انس طلا دیروز بعد از اینکه یک درصد افت کرد و به ۱۸۱۰ دلار رسید به تعطیلا ت آخر هفته رفت.



انتهای خبر

0
0