همفکران
1400/09/13
16:36
گزارش بازار / اعتمادی که رفت و باز نگشت!

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز از سومین هفته معاملاتی آذر ماه، بیش از ۵۳۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد عقبگرد داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد تنزل یافت. این شاخص بورسی که در ابتدا سبزپوش به میدان آمد و تا یکساعت ابتدایی توانست بیش از ۲ هزار واحد رشد را تجربه کند، با هجوم فروشندگان در مسیر نزولی قرار گرفت...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در نخستین روز از سومین هفته معاملاتی آذر ماه، بیش از ۵۳۰۰ واحد معادل ۰.۴ درصد عقبگرد داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۳۴ هزار واحد تنزل یافت. این شاخص بورسی که در ابتدا سبزپوش به میدان آمد و تا یکساعت ابتدایی توانست بیش از ۲ هزار واحد رشد را تجربه کند، با هجوم فروشندگان در مسیر نزولی قرار گرفت و تخت گاز به زیر ۱.۳۴ میلیون واحد سقوط کرد. عرضه های امروز همچون قارچی سمی در کلیت بازار ریشه دواند و دیگر نماگرها را هم سرخ پوش کرد به طور که شاخص هموزن هم با کاهش ۴.۶ هزار واحدی روزش را به پایان رساند. شبندر، شپنا و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هر سه نماد در دقایق پایانی کامبک زدند و با رنج کشی های مثبت خود را بالا کشیدند. شبندر و شپنا تا صف خرید پیشرفتند و نماد دیگر تا محدوده مثبت ۳.۲ درصد بالا آمد. وبملت، وتجارت و اخابر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هر سه نماد عمدتا حوالی کف قیمت روزانه معامله شدند و تنها در دقایق پایانی تحرکات مثبتی در آنها مشاهده شد.


فرابورس هم با برتری فروشندگان دنبال شد به طوری که شاخص کل این بازار بیش از ۱۰۰ واحد عقب نشینی داشت و به ۱۹ هزار ۱۳۵ واحد رسید. کگهر، فرابورس و ذوب بیش از همه اثر منفی داشتند و زاگرس و دماوند بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز هم تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود و ۳۷۳ میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۲.۶ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۴ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس

شیمیایی ها، خودرویی ها و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت بانک، خودرو و محصولات شیمیایی به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، پترول و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


ورود و خروج پول حقیقی



امروز خبری از جذب یا گردش پول های خرد در بازار نبود و تا جایی که چشم می دید تنها خروج پول بود که جلب توجه می کرد. در این میان تنها صنعت نرم افزار توانست شاهد ورود ناچیز نقدینگی حقیقی باشد. در مقابل صندوق های قابل معامله، فلزات اساسی و بیمه ای ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز شفا، توسن و شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و بپاس، فسبزوار و شستا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


بازار بورس تهران امروز را متعادل و با نوسانات مثبت آغاز کرد، ولی بسیار کم حجم. اگرچه همچنان نتیجه مذاکرات برجامی در سایه ای از ابهامات به سر می برد، اما به موجب تداوم بهبود نرخ های جهانی در اخر هفته و همچنین ورود نرخ دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی و همچنین کاهش بسیار اندک نرخ بهره بازار بین بانکی، انتظار معاملاتی تماما مثبت را داشتیم! ولی خب باز هم همه چی برخلاف انتظارات بود و فزونی فروشندگان و بی رمقی و رخوت دیگر به اوج خود رسید. به طوری که همزمان با ورود به نیمه دوم معاملات، ارزش معاملات خرد هنوز به ۱.۵ هزار میلیارد تومان هم نرسیده بود و سرخی بازار چشم ها را می زد.


بالاخره رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد که او هم معتقد است در دو سال اخیر تامین مالی زیادی به شکل انتشار اوراق، فروش سهام و دیگر موارد در این بازار صورت گرفته و این در حالی است که بازار توان پاسخگویی به سهامداران را نداشته و این امر منجر به بی اعتمادی بین سهامداران شده است...


جالب است که به همه مشکلات سر راه بازار واقفند ولی تدبیری هم نمی اندیشند!


طی روز جاری بانکی ها بیشترین سرعت را در به کف قیمت رسیدن داشتند و شیمیایی ها از محدود صنایعی بودند که نوسانات مثبت خود را از لحظه آغاز تا به پایان حفظ کردند.


البته در کمال ناباوری در دقایق پایانی چراغ سبز پالایشی ها روشن شد و یکی پس از دیگری به سوی سقف قیمتی روزانه به حرکت درآمدند، تا جایی که شبندر تشکیل صف خرید داد و شپنا نیز به مرز صف نشینی رسید.


حال انتظار ها برای فرارسیدن معاملات روز آینده بیشتر شده، چرا که تحرکات مثبت لحظه آخری خریداران، کورسوی امیدی ایجاد کرد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای کباده، شفا و سپیدار بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


شفا که در اواخر آبان به دلیل برگزاری مجمع تصویب افزایش سرمایه بسته شده بود، سه شنبه هفته گذشته به مدار معاملات بازگشت و از همان روز باز گشایی با اقبال سهامداران همراه شده است. امروز سومین روز پیاپی بود که این سهم با صف خرید در سقف قیمت روزانه به میدان آمد، اما پس از دقایقی صف خریدش عرضه شد و به رشد ۲.۸ درصد قیمت پایانیش اکتفا کرد. نماد مذکور که در این مدت بیشترین حجم معاملاتش حدود ۷ میلیون سهم بوده، طی روز جاری بیش از ۱۴ میلیون سهم در آن جا به جا شد.



بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را بموتو با ۳.۶۳ درصد، فسپا با ۳.۶۲ درصد و خموتور با ۳.۵۵ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسخوز با ۴.۸۸ درصد افت خورد.



در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز افزایشی بود و با ۶۸۰ تومان رشد، هم اکنون در کانال ۳۰ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۲.۹۷ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۰۶ کاهش ارزش داشت و ۱۷۸۳ دلار گزارش شده است.


انتهای خبر

0
0