همفکران
1401/05/12
15:05
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم مرداد؛ ایجاد تعادل نسبی در بازار

این هفته میانگین ارزش معاملات خرد یک دهم درصد کمتر از هفته قبل بود و به ۲،۱ همت رسید اما به طور کلی بازار شرایط نسبتا متعادلتری را تجربه کرد. شاخص کل که در هفته قبل حدود ۲ درصد افت کرده بود این هفته ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته دوم مرداد؛ ایجاد تعادل نسبی در بازار، افت شاخص ها بسیار کمتر از هفته قبل بود


این هفته میانگین ارزش معاملات خرد یک دهم درصد کمتر از هفته قبل بود و به ۲،۱ همت رسید اما به طور کلی بازار شرایط نسبتا متعادلتری را تجربه کرد. شاخص کل که در هفته قبل حدود ۲ درصد افت کرده بود این هفته ۴ دهم درصد کاهش داشت. شاخص هموزن نیز در حالی این هفته ۱،۴ درصد اصلاح شد که در هفته گذشته ۳،۵ درصد افت را متحمل شده بود.


از هشتم تا دوازدهم مرداد ماه ۷۲ درصد از صنایع بازدهی منفی داشتند و بازده ۶۰ درصد از سهم ها نیز منفی بود. بیشترین افت ارزش بازار در صنایع وسایل ارتباطی، محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری و منسوجات رخ داد. اما در همین شرایط صنایع استخراج سایر معادن و فلزات اساسی با کسب به ترتیب ۶ و ۵،۵ درصد بازدهی توانستند عنوان پربازده ترین صنایع را به خود اختصاص دهند.



از بین شرکتها شفن، شکف، دروز، داوه، انرژی۳ و سلار بیشترین افت قیمت را داشتند. بازدهی این سهم ها از ۱۵ تا بیش از ۳۷ درصد منفی بود.


این هفته اما ۲۵۶ نماد موفق به کسب بازدهی مثبت شدند. صدرنشین آنها کورز، زنگان، اوان، فگستر و شراز بودند. نماد کورز از ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ تا هفته جاری هیچگونه معامله ای نداشت و نماد این شرکت روز یکشنبه نهم مرداد در حالی با قیمت حدود ۱۴ هزار تومان بازگشایی و معامله شد که آخرین قیمت معاملاتی آن کمتر از ۳،۷۰۰ تومان بود و در نتیجه بیش از ۳۰۵ درصد بازدهی به سهامداران خود داد.



در هفته جاری دلار آزاد اندکی نوسان منفی داشت و کانال ۳۲ هزار تومان را از دست داد. ارزهای دیجیتال نوسانات کمی داشتند. تورم در ترکیه رکورد زد. زمزمه هایی از رکود سنگین در اقتصاد امریکا شنیده شد. قیمت نفت کمی افزایش یافت. چین برای تایوان نقشه جنگ کشید و خبرهای مثبت و منفی از توافق هسته ای و گزارش آژانس از دستیابی ایران به سلاح هسته ای منتشر شد.


شنبه؛ بانک مرکزی ترمز رشد نرخ بهره بین بانکی را کشید


نیمه نخست معاملات جو عمومی بازار مثبت بود و تعداد نمادهای مثبت نسبت به منفی برتری آشکاری داشت. رشد قیمتهای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته موجب شد تا خریداران به نمادهای کالایی تمایل پیدا کنند. اما در نیمه دوم ورق برگشت و مجددا فشار عرضه ها در بازار قوت گرفت. شاخص کل که بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ واحد رشد کرده بود در مسیر کاهش قرار گرفت و در نتیجه تعداد نماهای منفی تا پایان روز تقریبا به سه برابر نمادهای مثبت رسید. در انتها شاخص کل ۲،۸۰۳ واحد و شاخص هموزن ۲،۲۵۰ واحد کاهش داشتند. ارزش معاملات خرد حدود ۲،۲ همت و میزان خروج پول خرد از بازار ۲۹۴ میلیارد تومان بود.


نرخ بهره بین بانکی با ۰،۱۸ درصد کاهش به ۲۱،۱۳ درصد رسید. صالح‌آبادی گفت آرامش در نظام پولی برقرار می‌شود. قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی که همزمان با بحران اوکراین بالا گرفته حالا رو به کاهش گذاشته و تاثیر این کاهش در بازار کشورهای واردکننده این کالاها در حال نمایان شدن است. تولیدکنندگان روغن اما برای کاهش قیمت شرط گذاشتند تا کالاهای فروش‌رفته در فروشگاه‌های سراسر کشور با قیمت‌های مصرف‌کننده مصوب قبلی، قیمت کالاهای ساخته‌شده موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، عمده‌فروشی‌ها و کارخانجات تولیدی و موجودی روغن خام کارخانجات تولیدی با قیمت‌های قبل تعیین تکلیف شده و قیمت‌های پایه ارزی روغن خام وارداتی توسط وزارت جهاد کشاورزی منطقی سازی شود. بین سازمان بورس و وزارت صمت بر سر میزان عرضه خودرو اختلاف نظر به وجود آمد.


احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا تا ۳.۵ درصد و در راه بودن رکود سنگین اقتصادی وجود دارد.


رمز ارزها با افت جزئی قیمت مواجه شدند. بیت کوین در کانال ۲۳ هزار دلاری قرار گرفت.


دلار آزاد همچنان در نزدیکی کانال ۳۲ هزار تومان خود را حفظ کرده است.


یکشنبه؛ خروج پول خرد بازار همچنان ادامه دارد


عمده نمادها سرخ پوش شدند. جو عمومی بازار منفی بود و بیشتر سهم ها با افت قیمت معامله شدند. صف فروش ایران خودرو چندبار جمع آوری شد. طی نیم ساعت پایانی بخشی از فشار فروش بازار کاهش یافت. فولاد و فملی مثبت شدند و برخی دیگر از بزرگان بازار نیز به محدوده صفر تابلو رسیدند. در انتها، شاخص کل ۱۷،۳۵۳ واحد و شاخص هموزن ۷،۲۴۱ واحد افول کردند. ارزش معاملات خرد ۲،۷ همت و تراز پول خرد منفی ۵۴۴ میلیارد تومان شد.


بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع مسکن شهر تهران در تیر ماه را ۴۱۷ میلیون ریال اعلام کرد که از افزایش ۵.۸ درصدی نسبت به ماه قبل خبر می دهد. بعد از اصلاح نظام یارانه ای قیمت لبنیات ۱۰۰ درصد گران شد. رضا محتشمی پور معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صمت اعلام کرد برنامه ای برای انتقال بورس کالا به وزارت صمت نداریم. هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر واگذار شد.


تورم در ترکیه به ۸۱ درصد رسید. عراق در ماه ژوئن به بالاترین درآمد نفتی در تولید و صادرات دست یافت که حدود ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلاری بود و این رقم برای عراق بی‌سابقه است.


در بازار رمز ارزها رشد جزئی اتفاق افتاد. بیت کوین خود را به کانال ۲۴ هزار دلاری نزدیکتر کرد.


دلار آزاد در محدوده ۳۱ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۳۲ تومان معامله شد.


دوشنبه؛ اعلام آمادگی ایران برای جمع بندی مذاکرات


معاملات کم حجم اما نسبتا مثبت آغاز شد اما در نیمه دوم تقاضاها اندکی کاهش یافت. پالایشی ها متعادل و مثبت دنبال شدند. در گروه شیمیایی سفن صف فروش اما زاگرس صف خرید بود. در انتها، شاخص کل ۴،۱۱۲ واحد و شاخص هموزن ۳۸۶ واحد افزایش داشتند. ارزش معاملات خرد ۱،۷ همت و تراز پول خرد منفی ۲۹۲ میلیارد تومان بود.


صادرات دام آزاد شد. افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تایید شد. وزارت صمت برای کاهش قیمت روغن اولتیماتوم داد. نرخ ریپو (توافق بازخرید) در عملیات بازار باز امروز به ۲۰ درصد کاهش یافت. عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت به زودی دور جدید مذاکرات در وین برگزار می شود. رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران اعلام کرد ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایران در ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به ماه قبل ۱۲.۲۰ درصد افزایش یافته است.


قیمت پروپیلن CFR چین در هفته گذشته با ۲۵ دلار کاهش به ۸۹۱ دلار به ازای هر تن رسید. روسیه نرخ بهره بانکی را ۸ درصد کمتر از تورم تعیین کرد.


بازار رمز ارزها با اصلاح قیمت مواجه شد. بیت کوین با ۲ درصد افت به ۲۳ هزار و ۳۶۶ دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۴ سنت معادل ۰.۷۱ درصد کاهش به ۱۰۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.


بهای دلار در بازار آزاد به محدوده ۳۱،۷۰۰ تومان رسید.


سه شنبه؛ متعادل اما کم حجم


امروز هم مانند روز گذشته بازار متعادل و کم حجم بود. در دقایق ابتدایی بهبود تقاضا دیده شد اما کم کم عرضه ها در برخی از صنایع مانند خودرویی افزایش یافت. در مقابل در گروه های انبوه سازی، سیمانی و شیمیایی تحرکات مثبت به چشم می خورد. در دقایق پایانی اما خودرویی ها به نوبت سبزپوش شدند و خود را بالا کشیدند. در انتهای بازار شاخص کل ۲،۴۱۲ واحد و هموزن ۲۲۵ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد ۱،۹ همت و تراز پول خرد حدود منفی ۲۰۲ میلیارد تومان بود.


درآمدهای نفتی عربستان در ماه مه به ۳۱ میلیارد دلار رسید. اقتصاد عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی حدود ۱۲ درصد رشد کرد که بالاترین سرعت رشد از سال ۲۰۱۱ بوده است. گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی نشان داد که پیش‌بینی می‌شود که تقاضای ذغال سنگ در جهان به رکورد بالایی برسد.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که برای حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، لازم است با این کشور همکاری داشته باشیم.


بازار کریپتو با اصلاح قیمت مواجه شد. بیت کوین با افت بیش از ۲ درصد به محدوده ۲۲ هزار دلار برگشت.


دلار آزاد در محدوده ۳۱،۷۵۰ تا ۳۱،۶۹۰ نوسان اندکی را تجربه کرد.


چهارشنبه؛ خودرویی ها بازار را پیش بردند


در نیمه نخست بازار خریداران برتری داشتند. بیش از ۴۲۰ نماد مثبت و حدود ۱۸۰ نماد منفی داد و ستد شدند. خودرویی ها لیدر امروز بازار بودند. به طوری که عمده بزرگان این صنعت در سقف قیمت روزانه خود داد و ستد شدند. پس از آن، صنایع شیمیایی، غذایی، سیمانی و کاغذی ها از جمله صنایع مورد توجه بازار به شمار می رفتند. در انتها شاخص کل ۷،۳۳۸ واحد و هموزن ۳،۴۶۶ واحد افزایش را تجربه کردند. ارزش معاملات خرد ۲ همت و تراز پول خرد منفی ۸۹ میلیارد تومان بود.


سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد با عملیات نظامی سفر پلوسی را پاسخ می‌دهیم. آمریکا گفت بایدن حاضر نیست سپاه را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کند. امیرعبداللهیان گفت آمریکا نمی‌تواند با تحریم در میز مذاکره امتیاز بگیرد. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت برنامه هسته‌ای ایران به‌سرعت در حال پیشروی است و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید توسط ما مورد بازرسی قرار گیرند. در چهار ماهه نخست امسال تجارت بین ایران و عمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۸۰ درصدی داشته است. سود سهام عدالت نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد کرد.


قیمت نفت در معاملات امروز در آستانه نشست اوپک پلاس که احتمالا به افزایش تولید بیشتر منجر نخواهد شد، افزایش یافت. رمز ارزها نوسانات جزءی را تجربه می کنند. بیت کوین همچنان در کانال ۲۲ هزار واحدی قرار دارد.


امروز در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان و با حجم پنج هزار معامله شد. دلار آزاد به محدوده ۳۱،۴۰۰ تومان رسید.



انتهای خبر

0
0