همفکران
1400/09/03
16:13
گزارش بازار / آتیش بازی خودرویی

شاخص کل بورس تهران در سومین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار واحد معادل ۰.۷۴ درصد افت کرد و کانال ۱.۴ میلیونی را از دست داد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۹۴ هزار واحد آرام گرفت. بازار از همان ابتدا کم حجم و با نوسانات منفی آغاز کرد و رفته رفته بر حجم عرضه ها اضافه شد. در نیمه دوم معاملات با افزایش تقاضا در گروه خودرو، کورسوی امیدی ایجاد شد،ولی...

به گزارش همفکران، شاخص کل بورس تهران در سومین روز از آذر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار واحد معادل ۰.۷۴ درصد افت کرد و کانال ۱.۴ میلیونی را از دست داد و در ارتفاع ۱ میلیون و ۳۹۴ هزار واحد آرام گرفت. بازار از همان ابتدا کم حجم و با نوسانات منفی آغاز کرد و رفته رفته بر حجم عرضه ها اضافه شد. در نیمه دوم معاملات با افزایش تقاضا در گروه خودرو، کورسوی امیدی ایجاد شد و در گروه هایی نظیر بانک و پالایش کمی رنج مثبت کشیدند ولی در نهایت این فروشندگان بودند که برنده میدان شدند و در نهایت گشایشی در معاملات امروز به چشم نخورد. این عقب نشینی خریداران در دیگر نماگر ها نیز مشهود بود به طوری که شاخص هم وزن هم روندی نزولی داشت و ۱۵۷۰ واحد افت را تجربه کرد. جم پیلن، خبهمن و خگستر بیش از همه در جهت سبزپوشی شاخص تلاش کردند، هر سه نماد در ساعات پایانی دنده معکوس کشیدند و در سقف قیمت روزانه تشکیل صف خرید دادند. فولاد، شستا و فارس بیشترین اثر منفی را برشاخص گذاشتند، هیچ کدام از نمادهای مذکور به صف فروش نرسیدند و معاملاتشان را متعادل و منفی پشت سر گذاشتند.


در فرابورس هم برتری فروشندگان را شاهد بودیم. شاخص کل این بازار ۱۸۲ واحد به عقب بازگشت و به ۱۹ هزار ۹۶۸ واحد رسید. بپاس، آریا و غصینو بیش از همه اثر منفی داشتند و هرمز، شراز و سمگا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز، در زیر سایه پذیره نویسی سهام تجلی، تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت و ۲۳۸ میلیارد تومان پول از سوی سهامداران خرد جذب بازار شد. ارزش معاملات خرد نیز کمی افزایش یافت و ۴.۷ هزار میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس حدود ۷۱ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۵۱ میلیارد دلار رسید.




خبرهای موثر

ورود نخستین استارتاپ به بورس

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: پس از سال‌ها، دولت سیزدهم به وعده ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه جامه عمل پوشاند و شرکت تپسی نخستین شرکتی خواهد بود که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش خواهد بست.

گروسی: دیدارهایم در ایران بسیار سازنده بود

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:دیدارهای انجام شده در ایران بسیار سازنده بودند. برخی مسائل مهمی وجود دارد که باید در سطح فنی درباره‌شان صحبت کنیم و مشغول آن‌ها بودیم. با وجود یک سری گزارش‌ها، دولت قبلی آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود. ایران هم تصمیم گرفت پایبندی به توافق را کاهش دهد که ما را در موقعیتی متفاوت با گذشته قرار می‌دهد.

ت رین های معاملات بورس

خودرو، شیمیایی ها و صنعت اداره بازارهای مالی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و خودرویی ها، بانک ها و سرمایه گذاری‌ها میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خبهمن، خگستر و وبملت نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.


امروز صنعت خودرو با بی اعتنایی خریداران معاملاتش را آغاز کرد و نماد های پرطرفداری چون خگستر و خبهمن نیز خریداری نداشتند، به طوری که خگستر تا نزدیکی کف قیمتی روزانه هم عقب نشینی کرد. اما در ساعات پایانی سهامداران در جبهه خرید این صنعت به گرد و خاک پرداختند تا جایی که عمده نمادهای گروه خودرو و قطعات به سقف قیمت روزانه رسیدند وتشکیل صف خرید دادند.


همانطور که می دانید جلسه تنظیم بازار در رابطه با تصمیم گیری قیمت خودرو و فروش آن امروز برگزار خواهد شد.


شنیده های غیر رسمی حاکی از آن است که، قیمت خودرو به همان میزانی که توسط رئیس جمهور در هفته های گذشته لغو شده بود خواهد رسید و فروش فوق العاده با تحویل کمتر از ۳ ماه، برقرار خواهد ماند!


البته با تقاضایی که به یکباره در خودرویی ها شکل گرفت، رسیدن خبرهایی خوش از این جلسه برای سهامداران این صنعت دور از انتظار نیست.


ورود و خروج پول حقیقی



پذیره نویسی سهام تجلی موجب شد که امروز صنعت کانی های فلزی با اختلاف بیشترین نقدینگی را از سوی سهامداران خرد جذب کنند. در مجموع اگر امروز پذیره نویسی تجلی نبود نه تنها ورود پولی نداشتیم بلکه باز هم شاهد تخت گاز پول های خرد در مسیر خروج بودیم. در مقابل فلزات اساسی ها، صندوق های قابل معامله و هلدینگ ها بیش از همه خروج پول حقیقی را تجربه کردند. در بین نمادها نیز تجلیح، جم پیلن و شفن بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و شستا، فسبزوار و زاگرس بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


امروز هم در بازار خبری جز برتری فروشندگان و نظاره گر بودن سهامداران نبود. به طوری اگر افزایش تقاضای لحظه آخری خودرویی ها و پذیره نویسی تجلی اتفاق نمی افتاد، بازار را میتوانستیم بازار ارواح بنامیم. چرا که نه پولی به بازار می آمد و نه تحرک سهامداران در حدی بود که ارزش معاملات خرد بتواند به بالای ۳ هزار میلیاردتومان برسد!




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه لخانه، جم پیلن و اتکام مشکوک‌ترین نمادها بودند. اتکام، نتوس و جم پیلن نیز بیشترین حجم مشکوک در بازه ۳۰ روزه را داشتند.


اتکام بیش از یکماه است که با افزایش تقاضا از سوی سهامداران مواجه شده و در این مدت خیلی منفی قابل توجهی در کارنامه قیمتیش نداشته، به طوری که طی یکماه گذشته حدود ۲۴ درصد بازدهی به ثبت رسانده است. این نماد بیمه ای که طی ماه های اخیر بیشترین حجمی که خورده ۱۲ میلیون سهم بوده، طی امروز بیش از ۴۲ میلیون برگه سهم در آن جا به جا شده است.


لخانه امروز، پس از چند هفته صف فروش نشینی، تلاشش را کرد تا بتواند این گره کور را باز کند. در نیمه اول موفق عمل کرد ولی در ادامه نتوانست دوام بیاورد و به آغوش فروشندگان در صف فروش بازگشت. این سهم طی یکماه اخیر حدود ۸ درصد کاهش قیمت داشته که البته این افت کم به دلیل حجم بسیار پایین معاملاتش است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را انرژی۳ با ۴.۱۸ درصد، خلنت با ۴.۰۵ درصد و بورس با ۳.۸۳ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسخوز با ۴.۸۷ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار امروز رشد قابل توجهی داشت و ۱.۵۹ درصد خود را بالا کشید. هم اکنون هر دلار با قیمت ۲۹ هزار و ۵۷ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید حدود ۱.۵ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۲۳ درصد کاهش ارزش داشت و ۱۷۸۷ دلار گزارش شده است.


انتهای خبر

0
0