بااقتصاد
1401/06/27
14:45
شاخص کل بورس تهران در امتداد مسیر نزولی، بی‌توجه به سایر بازارها/ معامله‌گران بورس، سیگنالی برای رشد قیمت سهام دریافت نکردند!

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ پس از تعطیلات ۳ روزه، معامله‌گران بازار سرمایه به‌رغم افزایش نرخ دلار و رشد قیمت در سایر بازارها، گویا سیگنالی برای رشد قیمت سهام نکردند نکردند و معاملات‌شان را در مسیر منفی و در سمت عرضه آغاز کردند. سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس، حاکی از تداون روند نزولی این بازار است.

فاصله اندک شاخص کل هم‌وزن با سقوط به کانال ۳۰۰ هزار واحدی



به گزارش بااقتصاد، معاملات بازارهای سهام تهران امروز یکشنبه بیست‌وهفتم شهریورماه، با کاهش قیمت پایانی برای ۵۵۵ نماد شرکتی همراه بود. شاخص کل بورس با ثبت ۱۱۱۸۳ واحد منفی، به محدوده یک‌میلیون و ۳۷۷ واحدی عقب نشست و شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۳۰۰۰ واحد سقوط کرد و حدود ۲۰۰۰ واحد با از دست دادن کانال ۴۰۰ هزار واحدی فاصله دارد. ۱۰۲ واحد منفی، پایان کار شاخص کل آیفکس بود که حالا به ارتفاع ۱۸ هزار و ۶۳۰ واحدی تنزل یافته است.


بزرگان منفی‌ساز شاخص کل بورس


در جدول شاخص‌سازان بورس تهران، نمادهای فولاد، شپنا، فملی، شستا، فارس، شبندر و خودرو بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند و شستا، خساپا و خودرو بالاترین حجم تراکنش منفی را نیز به خود اختصاص دادند.


در بازار فرابورس نیز نمادهای بزرگ مانند کگهر، شگویا، شاوان، صبا و دماوند، صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص کل آیفکس بودند درحالی‌که کزغال و خدیزل سبزپوش شدند اما نتوانستند مانع از افت این شاخص شوند. دی همچنان در صدر جدول پرتراکنش‌ترین نماد فرابورسی در سمت منفی قرار دارد.


سرخپوشی ۸۰ درصدی تابلوهای معاملاتی


امروز هم به روال هفته‌های گذشته، تابلوهای معاملاتی بورس و فرابورس، بیش از ۸۰ درصد سرخپوش شدند و ارزش معاملات خرد به کمترین میزان رسید. به این ترتیب، از مجموع ۶۸۵ نماد معامله‌شده، ۱۳۰ سهم، معادل ۱۹ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۵۵۵ سهم، معادل ۸۱ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۳۸ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۷۳ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۵۳ نماد را به ارزش ۱۷۷ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


رشد بورس در صورت رفع ریسک‌های اقتصادی موجود


محسن یگانه، دبیر کمیته بورس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران، اظهار کرد: با وجود پتانسیل‌های قدرتمند در بازار سرمایه و متکی بودن آنها بر پتانسیل‌های اقتصادی کشور بسترهای رشد شاخص بورس فراهم است، اما تا زمانی که زمینه رفع ریسک‌های ایجاد شده در اقتصاد کشور برطرف نشود، شاهد وجود برخی از نوسان‌ها در بازار سرمایه خواهیم بود.


وی افزود: در صورت رفع ریسک‌های متحمل شده بر بازار سهام شاهد بهبود وضعیت معاملات بازار و نیز کاهش نوسانات ایجاد شده در این بازار خواهیم بود و پتانسیل رشد معاملات بورس برای آینده فراهم است.


یگانه آینده معاملات بورس را نسبت به دیگر بازارها مثبت ارزیابی و اظهار کرد: فضا برای توسعه بازار سرمایه باز و شرایط بازار برای ورود نقدینگی‌های کلان فراهم است، اما در ابتدا باید ریسک‌های متحمل شده بر بازار برطرف شود.


عرضه دیگنیتی و کارا این هفته در بورس کالا


شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد که ۳۸ دستگاه خودرو دیگنیتی سفید (تریم مشکی)، ۳۸ دستگاه خودرو دیگنیتی سفید (تریم قرمز)، ۳۸ خودرو دیگنیتی مشکی (تریم مشکی)، دیگنیتی مشکی (تریم قرمز) هر یک با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۰ شهریورماه روی تابلو می‌روند.


همچنین تالار خودرو بورس کالا چهارشنبه این هفته میزبان عرضه ۱۷۵ دستگاه «کارای» تک کابین گروه بهمن با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۱۲۱ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به رقم ۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته ۵۶۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده ۱۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیش، افت کرد. از این میزان حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، با ثبت ۱۵۴۹ میلیارد تومان به کمترین میزان در ماه جاری رسید. طی این نقل و انتقالات، ۱۷۹ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های قیستو، قشرین و سمگا اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای تفارس، بپاس و شپنا متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۱۸۷، ۱۰۵ و ۹۵ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۷۷.۹۱۵.۶۱ (۱۱۱۸۳.۶۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۱.۹۰۸.۹۷ (۲۹۸۱.۲۱-)


ارزش معاملات: ۳.۹۳۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شپنا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۶۳۰.۰۳ (۱۰۲.۱۵-)


ارزش معاملات: ۱۱.۸۳۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، شگویا و شاوان


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0