بااقتصاد
1401/04/13
14:28
ارتقای ۴۰۰۰ واحدی شاخص کل با حمایت کدهای حقوقی/ سبقت خودروسازان از سهم‌های بزرگ در جاده سبز بورس

گزارش بازار/ دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ معاملات بورس تهران امروز با حمایت کدهای حقوقی در سمت خرید سهام، روی مدار مثبت و متعادل طی شد و صعود کم‌رمق تمامی شاخص‌ها را درپی داشت و باتوجه به فشار فروش حقیقی‌ها، نمی‌توان به تداوم این روند طی روزهای آینده دلخوش بود. تلاش حقوقی‌های بورس برای حفظ شاخص کل در کانال ۱.۵ میلیون واحدی کمی امیدوارکننده است اما پرسش مهم این است که این نوع حمایت‌ها تا کی و تا کجا ادامه خواهد یافت و آیا منجر به بازگشت پول حقیقی به بازار سرمایه خواهد شد؟

رشد کم‌رمق شاخص‌های بورس و فرابورس در سایه بزرگان



به گزارش بااقتصاد، امروز، دوشنبه ۱۳ تیرماه، شاخص کل بورس تهران توانست با ثبت ۴۱۶۹ واحد مثبت، در ارتفاع یک‌میلیون و ۵۰۷ هزار واحدی جا خوش کند و برای شاخص کل هم‌وزن نیز رشد ۲۲۸۶ واحدی رقم خورد تا کانال ۴۲۰ هزار واحدی را دوباره به دست آورد. ۴۴ واحد مثبت، نتیجه معاملات بازار فرابورس بود که نصیب شاخص کل آیفکس شد و ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۴۰ واحدی را برای این شاخص تثبیت کرد.


همان‌گونه که ذکر شد، حمایت کدهای حقوقی در نمادهای بزرگ شاخص کل بورس تهران را ۴۰۰۰ واحد ارتقا داد و نمادهای شستا، کگل، بفجر، مبین، کچاد و ومعادن به همراه خودرو، بیش‌ترین تاثیرگذاران مثبت شاخص کل محسوب شدند. در صدر جدول پرتراکنش‌های بورس، بجز سآبیک که منفی بود، شستا، خزامیا، شپنا و خودرو بالاترین حجم تراکنش مثبت را رقم زدند.


رشد شاخص کل آیفکس هم با بیش‌ترین تاثیر مثبت در معاملات نمادهای دماوند، بمپنا، بساما، شاوان، زاگرس و دی حاصل شد و فغدیر، تک نماد سرخپوش در صدر جدول شاخص‌سازان فرابورس لقب گرفت. دی، ددانا و کرمان نیز رتبه بالاترین حجم تراکنش مثبت این بازار را به خود اختصاص دادند.


کاهش ۲۲ میلیارد تومانی صف‌های فروش سهام نسبت به روز گذشته


نماگر معاملاتی سهام بورس تهران و فرابورس، حاکی از کاهش تعداد و ارزش صف‌های فروش سهام در سومین روز معاملاتی هفته بود. معامله‌گران این بازارها، برای ۸۸ سهم صف خرید ۲۹۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند که نسبت به معاملات روز گذشته، حدود ۵۰ میلیارد تومان رشد داشت. همچنین ۳۴ سهم نیز در صف فروش به ارزش ۱۰۲ میلیارد تومان، حراج شدند که نسبت به دیروز کاهش ۲۲ میلیارد تومانی را ثبت کرد. البته ارزش معاملات خرد در مقایسه با دیروز کمی افت کرد.


پرداخت سود سهام عدالت توسط ۱۳ شرکت غیر بورسی تا پایان شهریورماه


پیمان حدادی با اشاره به سه تصمیم اخیر شورای عالی بورس برای سهام عدالت، تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی از سوی شورای عالی بورس اجازه یافت تا درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه‌پذیر سهام عدالت را به منظور افزایش سرمایه بپذیرد.


وی افزود: قرار بر این شد تا سازمان خصوصی‌سازی با همکاری سپرده‌گذاری مرکزی در پایان شهریورماه، سود سهام عدالت را از محل شرکت‌های غیر بورسی پرداخت کند. بخشی از این پول صرف افزایش سرمایه شرکت‌ها و مابقی نیز به حساب سهامداران واریز خواهد شد.


به گفته حدادی، سازمان خصوصی‌سازی با همکاری سازمان بورس فرایند پذیرش شرکت‌های سرمایه‌پذیر غیر بورسی در بورس و فرابورس را پیگیری خواهد کرد و از این طریق، فرایند پذیرش و درج نماد شرکت‌ها بزودی انجام خواهد شد.


صدور مجوز برای صنایع و بهره‌مندی از برق تجدیدپذیر نیروگاه‌ها


علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، اعلام کرد: در راستای تسریع توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، همچنین به منظور کمک به رفع مشکلات ناشی از کمبود تولید برق در ساعات اوج مصرف، ضوابط بهره‌مندی از برق تجدیدپذیر نیروگاه‌های احداث شده توسط صنایع و سرمایه گذاران به‌صورت خود تامین، به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) ابلاغ شد.


به گفته محرابیان، بنا بر این مصوبه، ساتبا موظف است برای صنایع متقاضی که مایل به تامین تمام یا بخشی از برق مورد نیاز خود از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر و پاک هستند، پروانه احداث صادر کند. همچنین، ساتبا موظف است با همکاری توانیر نسبت به تنظیم قرارداد موضوع این مصوبه به صورت سه جانبه مابین ساتبا، توانیر و متقاضی احداث نیروگاه اقدام ‌کند. نظارت بر حسن اجرای این مصوبه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی مربوط نیز به ساتبا محول شده است.


هسته معاملات، چالش اصلی معاملات مشتقه


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در نشست «بازار مشتقه در ایران، راهکارها و چالش‌ها»، چالش نخست معاملات مشتقه در ایران را «هسته معاملات» دانست و گفت: هسته فعلی برای معاملات نقدی طراحی شده است و امکان بالقوه برای معاملات آتی و آپشن را ندارد با این حال همه درک کرده‌اند که بازار سرمایه راه درمانی جز معاملات مشتقه ندارد.


فدایی در این نشست که با حضور مدیرعامل بورس انرژی، عضو هیات‌مدیره شرکت بورس تهران و مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا برگزار شد، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر نگاه به بازار مشتقه تغییر کرده است و از این دیدگاه که بازار مشتقه ابزاری تجملی است، فاصله گرفته‌ایم.


دو صندوق چند کالایی از سازمان بورس مجوز دریافت کردند


رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا، در نشست «بازار مشتقه در ایران، راهکارها و چالش‌ها»، از دریافت مجوز دو صندوق چند کالایی از سازمان بورس اوراق بهادار خبر داد و گفت: این صندوق‌ها به نوعی به بازار آتی کمک می‌کنند. درمجموع برنامه ما این است که از ابزار‌ها برای حمایت و رونق بیش‌تر بازار آتی استفاده کنیم.


۸ راهکار برای تسهیل ورود کسب‌وکارهای دانش‌بنیان به بازار سرمایه


نخستین جلسه کمیته کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در بازار سرمایه برگزار و ۸ راهکار برای تسهیل ورود این کسب‌وکارها به بورس ارایه شد.


اهم موضوعات مطروحه در نخستین جلسه کمیته کسب‌و کاهای دانش‌بنیان در بازار سرمایه به قرار زیر است:


۱. تسهیل در فرایند پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس و فرابورس،


۲. تقویت و توسعه بازار تامین مالی جمعی به منظور تجهیز منابع شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق ابزارهای بدهی و سرمایه‌ای،


۳. بازنگری در ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و خصوصی و امکان فعالیت اشخاص غیر نهاد مالی به‌عنوان مدیر صندوق و همچنین فعال‌تر شدن این صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری منابع جمع‌آوری شده،


۴. طراحی ابزارهای بدهی و صکوک قابل تبدیل به سهام به منظور افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان،


۵. ترغیب شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه به استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان در خصوص اعتبار مالیاتی درنظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری در موضوعات تحقیق و توسعه،


۶. بهره‌گیری بیش‌تر از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان علی به‌ویژه FinTech ها در مواجهه با مسایل بازار سرمایه از جمله توسعه روش‌های نظارتی هوشمند، پردازش اطلاعات و ارتقای شفافیت، تقویت زیرساخت‌های نرم افزاری و غیره،


۷. ضرورت توسعه و بهره‌گیری از روش‌های تخصصی و نوین ارزش‌گذاری دارایی‌های غیرمشهود و


۸. ارتقای آزمایشگاه داده سازمان بورس و اوراق بهادار در ارائه خدمات وسعی‌تر به فعالان بازار، FinTech ها و پژوهشگران و همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.


کارخانه‌های لبنی برای افزایش تولید ۴ قلم کالا، یک هفته مهلت دارند


کارگروه ستاد تنظیم بازار وزارت صنعت، به کارخانه‌های لبنی یک هفته مهلت داده است تا نسبت به افزایش تولید در ۴ قلم کالای لبنی که پس از اصلاح یارانه‌ها برای آنها نرخ تعیین شده است، اقدام کنند و سطح تولید خود را به ۵۰ درصد افزایش دهند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱


مجموع کل حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز کمی رشد کرد و به رقم ۱۱۳۰۰میلیارد تومان رسید. ارزش کل معاملات سهام اما با افت مواجه شد و رقم ۴۸۰۰ میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به دیروز، ۲۰۰۰ میلیارد تومان کاهش نشان داد. از این میزان ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۱۲۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس که همچنان به روند کاهشی اخیر ادامه می‌دهد، امروز به رقم ۳۱۸۴ میلیارد تومان رسید. طی این جابجایی‌ها، ۲۷۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای وساپا، ورنا و شاملا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، بپاس و شستا متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۲۸۳ ، ۲۷۳ و ۱۵۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و نسبتا متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۷.۱۵۶.۱۰ (۴۱۶۹.۲۹افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۰.۶۵۲.۲۹ (۲۲۸۶.۷۹افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۶۷۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۴ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: شستا، کگل و بفجر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۲۴۰.۴۳ (۴۴.۷۷افزایش)


ارزش معاملات: ۱.۲۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: دماوند، بمپنا و بساما


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0