بااقتصاد
1401/06/20
14:00
بورس برای بازگشت به روند صعودی به دعا نیاز دارد؟/ اظهار امیدواری رییس سازمان بورس برای اعتماد دوباره مردم به بازار سرمایه!

گزارش بازار/ ‌یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در ادامه جریان منفی حاکم بر معاملات بازارهای سهام تهران، این روند امروز نیز حفظ شد و تمامی شاخص‌های بورس افت کردند. شاخص کل بورس که دیروز کانال مقاومتی ۱.۴ میلیون واحدی را از دست داده بود، بازهم ۶۷۰۲ واحد فرو ریخت تا نشان دهد، فعلا امیدی برای بازگشت دوباره به مسیر صعودی ندارد. درهمین‌حال، رییس سازمان بورس هم امروز برای رشد بازار سهام، اظهار امیدواری کرد و گفت که دولت، تنها عامل سقوط بازار سرمایه نیست!

سقوط دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، در معاملات بازارهای سهام تهران، امروز ‌یکشنبه بیستم شهریورماه، حدود ۸۰ درصد نمادها با کاهش قیمت پایانی مواجه شدند . شاخص کل بورس، با ۶۷۰۲ واحد افت به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی تنزل یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با ثبت ۲۵۴۴ واحد منفی، به کف کانال ۴۰۰ هزار واحدی رسید و شاخص کل آیفکس هم پس از ثبت ۱۰۶ واحد منفی، روی پله ۱۸ هزار و ۸۷۴ واحدی مستقر شد.


فارس در صدر جدول منفی‌سازان شاخص کل، جا خوش کرده است


در بورس تهران، نماد فارس در امتداد روزهای اخیر، همچنان صدرنشین جدول منفی‌سازان شاخص کل است و میدکو، حکشتی، وبملت، کچاد، وپاسار و وپارس در رتبه‌های بعدی تاثیرگذاران اصلی شاخص کل قرار گرفتند. خساپا، شستا و خودرو نیز بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به خود اختصاص دادند.


دی، همچنان بالاترین حجم تراکنش منفی فرابورس را در اختیار دارد


برای شاخص کل آیفکس، امروز هم نمادهای بزرگ بیش‌ترین عامل افت ۱۰۷ واحدی محسوب شدند. کگهر، زاگرس، خدیزل، بپاس، دماوند، آریا و فزر منفی‌سازان اصلی این شاخص لقب گرفتند. دی، فزر و کرمان رتبه بالاترین حجم تراکنش منفی فرابورس را از آن خود کردند.


کاهش تعداد صف‌های خرید به ۲۶ نماد شرکتی


ناامیدی حاکم بر بازار سرمایه، بیش از ۷۷ درصد نمادهای معامله‌شده را به مدار منفی کشاند و خروج نقدینگی خرد نیز ادامه دارد. به این ترتیب، از مجموع ۶۷۴ نماد معامله‌شده، ۱۵۵ سهم، معادل ۲۳ درصد با افزایش قیمت و در مدار مثبت به کار خود پایان دادند، درمقابل ۵۱۹ سهم، معادل ۷۷ درصد در دامنه منفی معاملات قرار گرفتند و کاهش قیمت پایانی را تجربه کردند.


معامله‌گران همچنین برای ۲۶ نماد شرکتی صف خرید به ارزش ۱۶۸ میلیارد تومان تشکیل دادند و ۵۵ نماد را به ارزش ۲۲۴ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


اظهار امیدواری رییس سازمان بورس برای بازگشت دوباره اعتماد عمومی به بازار سرمایه!


مجید عشقی، رییس سازمان بورس اوراق بهادار، گفت: امیدواریم به‌مرور حجم و ارزش معاملات با افزایش همراه شود و اعتماد از دست‌رفته دوباره به بازار سرمایه بازگردد.


وی دولت را تنها عامل تعیین‌کننده روند بورس نیست ندانست و افزود: بازار سرمایه تنها متاثر از متغیری مانند دولت نیست، بلکه متغیرهای فراوانی مانند بازارهای جهانی، نقدینگی، رکود اقتصاد جهانی، وضعیت صنایع داخلی، قیمت نهاده‌ها، بازارهای رقیب، جنگ روسیه و غیره بر معاملات این بازار تاثیر گذارند، بنابراین نمی‌توان دولت را عامل اصلی ایجاد چنین روندی در بازار دانست!


واریز سود سهام عدالت در پایان سال ۱۴۰۱


حسنلو، معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده گذاری مرکزی گفت: سود عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ پرتفو سهام عدالت در اواخر سال ۱۴۰۱ به حساب مشمولان واریز خواهد شد.


به گفته وی، وضعیت افزایش سرمایه ناشران پرتفو سهام عدالت نیز بعد از مشخص شدن میزان افزایش سرمایه و اعمال افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها و وضعیت سود آنها مشخص و اعلام می‌شود.


حسنلو، تصریح کرد: فعلا زمان مشخص نیست، ولی تمام تلاش سازمان بورس و سپرده گذاری بر این است که مانند دو سال گذشته نزدیک به عید نوروز این سود برای همه مشمولان واریز شود.


ال‌سی جایگزین صندوق ضمانت صادرات در مراودات اقتصادی با روسیه


بر اساس جدیدترین توافقی که در جریان سفر معاون وزیر صنعت به روسیه نهایی شده است، صندوق‌های ضمانت صادرات، در تجارت میان دو کشور جایگزین ال‌سی می‌شوند.


علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت، با اعلام این خبر افزود: بر این اساس، تمامی تجار ایرانی در زمان فعالیت و همکاری با تجار و شرکت‌های روسی، می‌توانند طرفین مورد معامله خود را به صندوق ضمانت صادرات ایران معرفی کنند تا این صندوق طبق توافق با بیمه‌های روسی، از یک‌سو نسبت به اعتبارسنجی و ایجاد حد اعتباری بیمه‌ای برای شرکت‌های روسی و از سوی دیگر نسبت به صدور بیمه‌نامه برای طرف‌های ایرانی اقدامات لازم را انجام دهد.


مصوبه مهم برای جلوگیری از فرار مالیاتی


به گفته اصغر ابوالحسنی، قائم مقام بانک مرکزی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار چنانچه حسابی بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشد و ۳۵ میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، تراکنش تجاری تلقی می‌شود.


وی اظهار کرد: ابتدا پیامکی برای افراد که تراکنش‌های بالایی دارند حساب‌شان تجاری است، ارسال می‌شود. حساب تجاری نیازمند اخذ مالیات است و چنانچه فرد مدعی شود که کار تجاری انجام نمی‌دهد و به اشتباه جزو حساب‌های تجاری شناسایی شده است، می‌تواند مدارک مربوط را به سازمان مالیاتی ارائه کند و مساله حل می‌شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملاتی این حجم از سهام رقم ۱۰۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که از نظر ارزشی در مقایسه با دیروز، کمی رشد کرد. از این میزان ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۸۱۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، به شدت کاهش یافت و وارد کانال ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شد و رقم ناچیز ۱۵۶۱ میلیارد تومان را ثبت کرد. طی این نقل و انتقالات، حدود ۱۴۷ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها همچنین اندک خریدشان را به سهم‌های زپارس، حآفرین و خکاوه اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها روی نمادهای وپارس، بپاس و حکشتی متمرکز شدند.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب با ۲۱۱، ۱۱۸ و ۱۱۱ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۹۰.۷۳۲.۳۰ (۶۷۰۲.۱۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۳.۰۲۵.۲۹ (۲۵۴۴.۵۵-)


ارزش معاملات: ۲.۷۶۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فارس، میدکو و حکشتی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۹۰۸۹ (۱۰۷-)


ارزش معاملات: ۸.۱۴۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: کگهر، زاگرس و خدیزل


گزارش: مولود غلامی














انتهای خبر

0
0