بااقتصاد
1401/04/05
14:34
بورس تهران وارد فاز اصلاحی شدید تابستانه شد/ ۱۰۰۰ واحد فاصله تا از دست دادن کانال حمایتی ۱.۵ میلیونی برای شاخص کل

گزارش بازار/ یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ همزمان با رکود گسترده و کمبود نقدینگی در بازارهای سهام، همچنین ترس معامله‌گران از احتمال رشد نرخ بهره بین بانکی، جریان منفی اخیر در بورس تهران شدت گرفت و با ریزش حدود ۱۹ هزار واحدی در معاملات امروز، شاخص کل برای سقوط به کانال ۱.۴ میلیون واحدی، فقط ۱۰۰۰ واحد فاصله دارد. ریزش دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس را می‌توان آغاز فصل اصلاحی شدید و تابستانه بازار سرمایه ارزیابی کرد.

بی‌تاثیری خبرهای سیاسی بر روند معاملات بورس


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه پنجم تیرماه، با انتشار گسترده اخبار مثبت مبنی بر ادامه مذاکرات برجام و احتمال توافق در آینده نزدیک، بازارهای سهام تهران کمترین تاثیر را از این خبرها گرفتند و بجز چند گروه ریالی و کوچک‌تر مانند خودرویی، بیش از ۸۰ درصد معاملات در دامنه منفی قرار گرفت و با کاهش قیمت پایانی سهم‌ها مواجه شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز نسبت به دیروز بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت و دوباره به کانال ۳ هزار واحدی برگشت.


افت دسته‌جمعی شاخص‌های بورس و فرابورس


شاخص کل بورس تهران با افت حدود ۱۹ واحدی امروز، به رقم یک‌میلیون و ۵۰۱ هزار واحدی نزول کرد و در انتظار سقوط به کانال ۱.۴ میلیون واحدی است. برای شاخص کل هم‌وزن نیز حدود ۵۰۰۰ واحد منفی ثبت شد تا این شاخص نیز به کانال ۴۱۷ هزار واحدی عقب‌نشینی کند. شاخص کل آیفکس هم با معاملات منفی بازار فرابورس، وضعیت بهتری نداشت و پس از ثبت ۲۳۶ واحد منفی، در ارتفاع ۲۰ هزار و ۳۴۷ واحد متوقف شد.


نمادهای بزرگ، منفی‌سازان اصلی


به روال یکی دو هفته اخیر، جدول شاخص‌سازان بورس تهران امروز هم با صدرنشینی نمادهای بزرگ سرخپوش شد. فملی، فولاد، وبملت، شستا، وامید، فارس و وغدیر منفی‌سازان اصلی شاخص کل بورس تهران لقب گرفتند. سآبیک هم همچنان در صدر نمادهای پرتراکنش و منفی این بازار قرار دارد و خگستر در نقطه مقابل، بالاترین حجم تراکنش مثبت را به خود اختصاص داد.


منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس امروز به نام زاگرس، بپاس، کگهر، هرمز، شگویا، غصینو و صبا به ثبت رسید و نمادهای دی، ددانا و کرمان، بالاترین حجم تراکنش معاملاتی فرابورس را در دامنه منفی رقم زدند.


کاهش شدید حجم و ارزش صف‌های خرید سهام


از کل نمادهای معامله شده در بورس و فرابورس امروز، ۴۴ سهم به ارزش ۲۲۶ میلیارد تومان در صف خرید قرار گرفتند و برای ۱۰۱ سهم نیز صف فروش ۲۰۳ میلیارد تومانی تشکیل شد.


ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه برق با عرضه در بورس انرژی


یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، پیشنهاد عرضه برق در بورس انرژی را مطرح کرد و گفت: با توجه به کمبود تولید برق در کشور و لزوم حرکت به سمت تولید، برق باید در بورس انرژی عرضه شود تا ضمن خرید و فروش شفاف، ظرفیت‌های جدیدی هم ایجاد کند.


سامانه یکپارچه خودرو ایجاد رانت می‌کند، نه بورس کالا !


محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر وزیر صنعت، مبنی بر این‌که عرضه خودرو در بورس، باعث ایجاد رانت می‌شد و برخی نمایندگان مجلس از وزارت صنعت بهرایجلوگیری از عرضه خودرو در بورس، تقدیر کرده‌اند، تصریح کرد: رانت، یعنی سامانه یکپارچه خودرو که به دلیل اختلاف شدید قیمتی، امروز با صف میلیونی متقاضیان روبه‌رو شده و تعلیق شبانه عرضه خودرو در بورس نیز حاصلی جز سلب اعتماد سهامداران نداشته است.


شفافیت؛ نتیجه عرضه خودرو در بورس


مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در همین راستا، اظهار کرد: عرضه خودرو مانند مواد اولیه، باید در بورس انجام شود تا شفافیت در قیمت‌گذاری و نحوه عرضه صورت گیرد.


وی افزود: عرضه در بورس می‌تواند با شفاف کردن قیمت خودرو، موجب کاهش التهابات در بازار شود؛ همان‌طور که فروش مواد اولیه در بورس کالا، منجر به شفافیت قیمت این محصولات شده است.


به گفته وی، تا زمان اصلاح و شفاف نشدن قیمت‌گذاری و نحوه عرضه خودرو، مشکلی از مشکلات کم نخواهد شد و برای شفاف‌سازی در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس موثر خواهد بود.


درخواست فوری وزیر صنعت از رییس جمهوری برای کاهش حقوق گمرکی


رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، طی نامه‌ای به رییس جمهوری، خواستار کاهش حقوق گمرکی برای مواد اولیه، واسطه‌ای اجرا و قطعات بخش تولید شد.


وزیر صمت در این نامه با اشاره به این‌که اجرای قانون بودجه در خصوص نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفه واردات (بند ه تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱)، با شرایط متفاوتی نسبت به زمان تهیه لایحه مواجه شده است، از رییس جمهوری خواست در این زمینه تصمیم‌گیری کند.


طرح استیضاح ۴ وزیر، تحویل هیات رییسه مجلس شد


حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیات رییسه مجلس، از تحویل طرح استیضاح ۴ وزیر به هیات رییسه مجلس خبر داد و گفت: وزرای صنعت، کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی از وزرایی هستند که درخواست استیضاح‌شان به هیات‌رییسه مجلس ارسال شده است.


۹۲ درصد مشترکان صنعتی مشکل برق ندارند


علی‌اکبر محارابیان، وزیر نیرو، گفت: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده بر اساس آمار وزارت صنعت، از ۶۳۰ هزار مشترک صنعتی در کشور، ۵۸۰ هزار مشترک (۹۲ درصد) بدون محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال ۱۴۰۱ استفاده می‌کنند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم و ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز هم روند نزولی را طی کرد و با ثبت ۹۵۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به رقم ۷۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت. از این میزان، ۴۳۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان هم به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


افت حدود ۱۲ درصد ی ارزش معاملات خرد در دادوستدهای امروز، موجب نگرانی فعالان بورس شد. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس مبلغ ناچیز ۳۸۸۳ میلیارد توان را ثبت کرد. طی این جابجایی‌ها، ۵۷۱ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای تایرا، وساپا و مداران اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، فولاد و شبندر متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۶۰۶ ، ۲۸۷ و ۲۵۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار منفی و ریزشی امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۰۱.۳۴۳.۸۴ (۱۸۹۹۰.۵۰-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۷.۶۸۴.۰۵ (۴۹۷۵.۹۸-)


ارزش معاملات: ۴.۳۰۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۷ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، فولاد و وبملت


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۳۴۷.۷۷ (۲۳۶.۹۳-)


ارزش معاملات: ۳.۴۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: زاگرس، بپاس و کگهر


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0