بااقتصاد
1401/04/07
14:49
بورس در سایه‌روشن توافق برجام به مدار صعودی بازگشت/ احتمال رفع تحریم‌های اقتصادی برای صنایع صادرات‌محور، معامله‌گران بورس را به صف خرید کشاند

گزارش بازار/‌سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱ آسمان اقتصادی کشور در سایه‌روشن اخبار مثبت سیاسی و دور جدید مذاکرات برجامی که در کشور همسایه برگزار می‌شود، رنگ روشنی به خود گرفت و تاثیر آن بر بازارهای مالی و موازی ازجمله بازار سرمایه ملموس و مشهود است. بورس تهران، با تاثیرپذیری از احتمال توافق نهایی برجام و رفع تحریم‌های اقتصادی، همچنین افزایش فروش نفت مسیر صعودی کم‌رمق دیروز را شدت بخشید. به‌این‌ترتیب، معامله‌گران سهام امروز کمی شهامت به‌خرج دادند و برای خرید سهام برخی شرکت‌های صادرات‌محور و حتی ریالی به صف شدند.

سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس


به گزارش بااقتصاد، امروز سه‌شنبه هفتم تیرماه، بازار سهام تهران شاهد سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس و فرابورس بود. شاخص کل بورس با ۱۰ و ۳۶۰ واحد مثبت، به ارتفاع یک‌میلیون‌و۵۱۴ هزار واحدی ارتقا یافت، شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۷۹۷ واحد صعود، در کف کانال ۴۲۱ هزار واحدی نشست و شاخص کل آیفکس هم با ۸۸ واحد مثبت، به رقم ۲۰ هزار و ۴۳۸ واحدی بسنده کرد. کاهش ارزش صف‌های فروش سهام از مولفه‌های مهم و مثبت در معاملات امروز بود.


پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها همچنان در صدر جدول شاخص‌سازان


تاثیرگذاران اصلی بر رشد شاخص کل بورس تهران، نمادهای نوری، شپنا، شبندر، شستا، حکشتی، شپدیس و وبملت بودند که حدود نیمی از صعود ۱۰ هزار واحدی شاخص را بر عهده گرفتند. سآبیک هم در بازار صعودی امروز، بالاخره بالاترین حجم تراکنش مثبت بورس را از آن خود کرد و شستا و خگستر در جایگاه بعدی ایستادند.


در بازار فرابورس امروز، نمادهای زاگرس، آریا، خدیزل، بپاس، شبصیر و سمگا بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل آیفکس گذاشتند و کگهر، با معاملات منفی، مانع از رشد بیش از ۸۸ واحدی این شاخص شد. به روال روزهای اخیر، دی و ددانا همچنان صدر جدول پرتراکنش‌های فرابورس را در اختیار دارند که امروز روی مدار مثبت رقم خورد. کرمان هم بالاترین حجم تراکنش منفی فرابورس را ثبت کرد.


عرضه تنها ۳ نماد شرکتی در معاملات امروز


افزایش ۰.۶۹ درصدی شاخص کل بورس تهران درحالی رقم خورد که ۳۳۵ نماد در این بازار معامله شدند و برای ۲۳۸ سهم، قیمت پایانی مثبت و برای ۷۷ سهم، قیمت پایانی منفی روی تابلو حک شد. ۳۰ نماد بورسی در صف خرید ۹۱ میلیارد تومانی قرار گرفتند و تنها یک نماد به ارزش ۹۸ میلیون تومان در صف فروش ایستاد.


رشد ۰.۴۳ درصدی شاخص کل آیفکس نیز با معاملات مثبت و رشد قیمت پایانی برای ۹۷ سهم از ۱۵۱ سهم معامله شده، رقم خورد و ۴۸ سهم نیز در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. معامله‌گران سهام امروز برای ۱۱ نماد فرابورسی صف خرید ۱۵ میلیارد تومانی تشکیل دادند و ۲ نماد را به ارزش ۸۸ میلیون تومان در صف فروش گذاشتند.


درمجموع از تعداد ۶۳۴ سهم معامله شده در بازارهای بورس، فرابورس و پایه، ۷۸ نماد به ارزش ۲۷۹ میلیارد تومان در صف خرید و ۴۳ نماد به ارزش ۹۸ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند.


درخواست مهلت رییس مجلس از نمایندگان برای استیضاح وزیر صنعت


محمدباقر قالیباف، رییس مجلس، از نمایندگان خواهش کرد که ۲ ماه به دولت فرصت بدهند و استیضاح خود را از وزیر صنعت پس بگیرند. قالیباف، در جلسه علنی امروز مجلس، گفت: ۱۷ نفر استیضاح وزیر صنعت را امضا کردند و رییس جمهور در آخرین صحبت با من، اعلام کرد که وزارت صنعت به دو وزارتخانه تبدیل و دو وزیر به مجلس معرفی می‌شود.


به گفته وی، دولت قول داده است هر چه زودتر لایحه تبدیل وزارت صنعت به دو وزارتخانه را به مجلس ارائه کند.


آغاز اصلاح ساختار وزارت صنعت


سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز اعلام کرد: محورهای استیضاح وزیر نعمت در مودر قیمت خودرو و موضوعات تنظیم بازار بود و این موضوعات موجب شد تا ما استیضاح وزیر صنعت را مطرح کنیم.


وی افزود: در جریان این موضوع دولت پیام مجلس را دریافت کرد لذا دولت متوجه شد که مجلس به این نتیجه رسیده که اداره این وزراتخانه توسط وزیر فعلی امکان پذیر نیست و از طرف دیگر با توجه به اینکه وزرات بازرگانی در مجلس قبل مصوب شده بود و دولت هم در چند روز گذشته در هیات دولت این موضوع را مصوب کرده، نظر دولت بر این بود که حالا چون قصد مجلس اصلاح این وزارتخانه است، نظر دولت هم بر این مبناست.


سیاهکلی گفت: بنابراین، دولت از مجلس مهلت خواست که در اولین فرصت طرحی دو فوریتی درباره اصلاح ساختار وزارت صنعت را به مجلس ارائه دهد. قصد ما در جریان این استیضاح سیاسی نبود بلکه قصد اصلاح این وزراتخانه را داریم.


وی تصریح کرد: مردم از شرایط بازار و گرانی روزافزون چه در حوزه مسائل روزمره و صنعتی و خودرو نارضایتی دارند و مطمئنیم با تغییر رویکرد دولت موضوعات برطرف خواهد شد. به گفته وی، کسانی که پای استیضاح وزیر صنعت ماندند، فشار سنگینی را تحمل و ایستادگی کردند.


نگاه دولت به صندوق توسعه ملی، ابزاری است


مهدی غضنفری، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه، منابع انفال به هیچ وجه نباید عینا مصرف شود، ۳ هدف تاسیس صندوق‌های ثروت ملی در دنیا را اعلام کرد.


وی گفت: با کمال تاسف صندوق توسعه ملی در ایران از جنس صندوق‌های نسل اول دنیاست که نوسانانت درآمدهای دولت را پوشش می دهد و دولت هم نگاه ابزاری به این صندوق دارد.


لغو قرعه‌کشی خودرو و افشای تخلفی دیگر در وزارت صنعت


طی نامه‌نگاری بین دو معاون وزیر صنعت مشخص شد، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو که ۲۷ اردیبهشت اولین قرعه‌کشی بر اساس آن انجام شد، اصلا تایید فنی و امنیتی نداشته و دفتر فناوری داده وزارت صنعت هم مسئولیت تایید و نظارت بر حسن اجرای این سامانه را نپذیرفته است.


مهدی نیازی، معاون وزیر صنعت در این نامه تاکید کرده است که فعلا از طریق این سامانه قرعه‌کشی انجام نشود.


موافقت مجلس با طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شستا


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با تقاضای کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ رای موافق دادند.


مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری در این شرکت، خرید، فروش و اجاره دارایی‌ها، عضویت هیات‌مدیره‌ها در شرکت‌های مختلف و اخراج کارشناسان حقوقی مستقل از محورهای این تحقیق و تفحص است.


کاهش ۲۵ درصدی قیمت سیمان طی دو هفته گذشته


عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، اعلام کرد: با تامین برق کارخانجات سیمان و تداوم عرضه در بورس کالا و در مقابل کاهش خریداران، قیمت سیمان همچون هفته گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش یافت تا در مجموع، از دو هفته اخیر افت ۲۵ درصدی در قیمت این کالا را شاهد باشیم.


عضویت غیرقانونی مدیرکل دفتر وزارت نفت در هیات‌مدیره پتروشیمی خلیج فارس


حسین قربان‌زاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، عضویت مدیرکل دفتر وزارت نفت در هیات‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس را غیرقانونی اعلام کرد.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، سه‌شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱


مجموع حجم دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس، به‌رغم صعود شاخص‌ها، نسبت به دیروز کاهش یافت و با ثبت ۹۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم به ارزش ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته از نظر ارزش معاملات، رشد کرد. از این میزان، ۵۱۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۲۹۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس هم کاهشی بود و از رقم حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان دیروز به ۳۷۰۰ میلیارد تومان افت کرد. طی این جابجایی‌ها، ۲۹۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده انجام شد. حقیقی‌ها امروز، بیش‌ترین میزان خالص خرید سهام را به نمادهای حکشتی، تایرا و وبملت اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز روی سهم‌های شپنا، شستا و فارس متمرکز شدند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۶۰ ، ۲۵۰ و ۲۲۷ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار نسبتا مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۵۱۴.۴۲۵ (۱۰۳۶۰.۰۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۱.۰۹۲.۲۳ (۳۷۹۷.۳۸افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۱۶۵ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: نوری، شپنا و شبندر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۴۳۸.۵۰ (۸۸.۰۲افزایش)


ارزش معاملات: ۵.۹۸۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۹ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: زاگرس، آریا و خدیزل


گزارش: مولود غلامی













انتهای خبر

0
0