بورس پرس
1401/12/28
16:47
نحوه دریافت شماره شبا، ساختار، مزایا ؛ امنیت و ... بررسی شد

ساختار شماره شبا، نحوه دریافت در بانک های مختلف یا با استفاده از شماره کارت، مزایا و امنیت آن در مبادلات بانکی بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شماره شبا یک شماره شناسه منحصر به فرد، برای هر حساب بانکی در جهان است. از این شماره فقط برای مبادلات بین ‌بانکی استفاده می‌شود ولی طبق اعلام بانک مرکزی در آینده می توان در همه سامانه‌های پرداخت بین‌بانکی از این شماره استفاده کرد.


بانک مرکزی برای تسهیل و راحت‌تر کردن مبادلات بین بانکی، شماره شبا را در اختیار مردم گذاشت. این شماره طبق استاندارد ISO -۱۳۶۱۶ است. اگر در مورد شماره شبا اطلاعات کافی ندارید با شبکه استعلام همراه باشید تا اطلاعات کافی در اختیار قرار بگیرد.


هر شماره شبا چه ساختاری دارد؟


۲۶ کاراکتر هر شماره شبا رو تشکیل می‌دهد. این کاراکترها به ‌ترتیب از سمت چپ به راست شامل ۳ جز اصلی هستند:


CC : شناسه کشور (۲ حرف شروع‌کننده و تنها حروف موجود در کد شبا)


CD : شناسه کنترل درستی ساختار (۲ رقم بعد از حروف شروع‌کننده)


BBAN : شماره‌حساب بانکی پایه (۲۲ رقم آخری)


۲۲ رقم شماره‌حساب بانکی پایه به‌ترتیب از سمت چپ به راست شامل ۳ جز پایین هستند:


شناسه بانک: ۳ رقم شروع‌کننده شماره‌حساب بانکی پایه، بانک صادرکننده شماره شبا را نشان می‌دهد. شناسه بعضی از بانک‌های ایرانی را می‌توان در فهرست زیر مشاهده کرد:


۰۱۰ بانک مرکزی


۰۱۱ بانک صنعت و معدن


۰۱۲ شبا بانک ملت


۰۱۳ بانک رفاه


۰۱۴ بانک مسکن


۰۱۵ بانک سپه


۰۱۶ بانک کشاورزی


۰۱۷ بانک ملی ایران


۰۱۸ بانک تجارت


۰۱۹ بانک صادرات ایران


۰۲۰ بانک توسعه صادرات ایران


۰۲۱ پست‌بانک ایران


۰۵۱ موسسه اعتباری توسعه


۰۵۳ بانک کارآفرین


۰۵۴ بانک پارسیان


۰۵۵ بانک اقتصاد نوین


۰۵۶ بانک سامان


۰۵۷ بانک پاسارگاد


۰۵۸ بانک سرمایه


نوع حساب بانکی: تک‌رقم چهارم نوع حساب بانکی را نشان می‌دهد. حساب‌های سپرده بانکی شناسه ۰ و حساب‌های تسهیلات بانکی شناسه ۱ دارند.


شماره حساب بانکی: ۱۸ رقم آخر از شماره حساب بانکی به اضافه چندتا ۰ در سمت چپ تشکیل شده است. اگر شماره‌حساب بانکی کمتر از ۱۸ رقم باشد به سمت چپ شماره، چندتا ۰ به اندازه نیاز اضافه می‌شود تا ۱۸ رقم شماره تکمیل شود.


چطور می توان شماره شبا بانک های مختلف رو دریافت کرد؟


شماره شبا، انتقال وجه را برای مشتری‌ها آسان‌تر می‌کند و نسبت به کارت به کارت کارمزد کمتری می‌گیرد و خیلی مزایای دیگر هم دارد. برای اینکه شماره شبا بانک‌های مختلف را دریافت کنیند، راه‌های زیادی وجود دارد. تبدیل شماره‌ کارت به شبا و تبدیل شماره حساب به شبا، جزو راحت‌ترین روش‌ها برای گرفتن این شماره هستند.


البته برای تبدیل شماره کارت به شبا باید به اینترنت دسترسی داشته باشید. اگر به اینترنت دسترسی ندارید از طریق تلفن گویا و سامانه پیامکی می توانید شماره شبا حساب بانکی مورد نظر را دریافت کنید.


چگونه با استفاده از شماره کارت، می توان شماره شبا دریافت کرد؟


روی تمام کارت‌های بانکی شماره ۱۶ رقمی وجود دارد. این شماره ۱۶ رقمی، شماره کارت محسوب می‌شود. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای دریافت شماره شبا، تبدیل و دریافت شماره کارت به شماره شبا است. با داشتن شماره کارت هرکدام از بانک‌های پایین، می‌توان شماره شبا را از شبکه استعلام دریافت کرد.


بانک ملی، بانک پاسارگاد، بانک اقتصاد نوین، بانک کشاورزی، بانک سامان، بانک صادرات، بانک مسکن، بانک سپه، بانک آینده، بانک مهر ایران، بانک رسالت، بانک دی، بانک انصار، بانک ملت، بانک شهر، بانک ایران‌زمین، بانک سینا، بانک تجارت، بانک توسعه تعاون، بانک خاورمیانه، بانک گردشگری، پست بانک، بانک رفاه کارگران و موسسه نور.


چگونه با استفاده از شماره حساب می توان شماره شبا دریافت کرد؟


اگر قبلا شماره حساب کسی را دریافت و برای وی پول واریز کردید، دیگز نیازی نیست شماره شبای شخص را بگیرید. فقط کافی است به شبکه استعلام مراجعه کنید تا با استفاده از شماره حساب، شماره شبا مورد نظر را دریافت کنید. واریز پول با شماره شبا، نسبت به شماره حساب، کارمزد پایین‌تری دارد.


برای همین خیلی از افراد از شبا استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از شماره شبا، آنی بودن انتقال پول است. شماره شبا امنیت بسیار بالایی نسبت به شماره‌حساب دارد.


توجه کنید اگر در موقعیتی شماره حساب مقصد را اشتباه وارد کنید، ممکن است پول به حساب اشتباهی انتقال پیدا کند اما در شماره شبا احتمال این اشتباه وجود ندارد.


دریافت شماره شبا با استفاده از شبکه استعلام چه مزایایی دارد؟


۱. خطر برداشت غیرمجاز از حساب بانکی از طریق شماره شبا وجود ندارد. شماره شبا فقط برای دریافت پول استفاده می‌شود و امکان برداشت غیرمجاز از حساب بانکی وجود ندارد. شبا در واقع جایگزینی امن برای کارت به کارت محسوب می‌شود.


۲. برای پرداخت وجه بیشتر از ۳ میلیون تومان سقف کارت به کارت می‌توان از شماره شبا استفاده کرد.


۳. اگر یک یا چند رقم از شماره شبا را اشتباه وارد کردید، احتمال وجود حساب مشابه بسیار پایین است. البته خطا سریعا به اطلاع مشتری یا متصدی بانک می‌رسد. به ‌همین دلیل خطای واریز اشتباه وجه را بسیار کاهش می‌دهد.


۴. اگر از شماره شبا برای انجام حواله‌ها استفاده می‌کنید، نیازی به دانستن هیچ کدام از اطلاعات نظیر بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب و درگیری با کدهای مختلف ندارید. البته تمامی این داده‌ها در شبا موجود هستند.


آیا شماره شبا امنیت مناسبی دارد؟


ارائه شماره شبا به دیگران هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. هر کس با داشتن شماره حساب شخص دیگری، می‌تواند شماره شبای وی را هم دریافت کند. بنابراین حتی اگر شماره‌حساب طرف مقابل را داشته باشید به ‌راحتی می‌توانید شبای شخص را هم دریافت کنید.


سخن پایانی


برای دریافت شماره شبا فقط کافی است شماره کارت یا شماره حساب بانکی مورد نظر را به شبکه استعلام وارد کنید تا شماره شبا را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امید است با استفاده از این مقاله به راحتی شماره شبا را دریافت کنید.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0