همفکران
1401/04/15
15:15
وقایع نگاری از بازار در هفته دوم تیر ماه; افت قیمت ۶۰ درصد از سهام

وقایع نگاری از بازار در هفته دوم تیر ماه؛ طی هفته جاری مجموع ارزش معاملات خرد حدود ۱۶،۲۵۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته اول تیر ۱۲ درصد کاهش داشت. شاخص کل مانند هفته قبل یک درصد افت کرد اما شاخص هموزن که در هفته گذشته بدون تغییر به کار خود خاتمه داده بود این هفته یک درصد کاهش را نشان داد.

وقایع نگاری از بازار در هفته دوم تیر ماه؛ سقوط ناگهانی بهای نفت و کامودیتی ها، تداوم معاملات بی رمق و بی انگیزه سهامداران در بازار سرمایه، افت قیمت ۶۰ درصد از سهام


طی هفته جاری مجموع ارزش معاملات خرد حدود ۱۶،۲۵۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته اول تیر ۱۲ درصد کاهش داشت. شاخص کل مانند هفته قبل یک درصد افت کرد اما شاخص هموزن که در هفته گذشته بدون تغییر به کار خود خاتمه داده بود این هفته یک درصد کاهش را نشان داد.


در هفته جاری بهای دلار حدود هزار تومان نوسان منفی داشت و از محدوده ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. یکی از مهمترین رویدادهای این هفته افت یکباره قیمت نفت و کامودیتی ها بود که اثرات منفی آن در روز پایانی هفته دامن بازار ما را نیز گرفت.


در هفته معاملاتی که پشت سر گذاشتیم ۶۳ درصد از صنایع بازار با افت ارزش مواجه شدند. صنایع محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری با ۵،۸ درصد، وسایل ارتباطی با ۵ درصد و فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط با ۴،۵ درصد بازدهی منفی مواجه بودند. اما ۳۵ درصد از صنایع بازده مثبت به دست آوردند که در صدر آن ها صنعت فعالیت مهندسی، تجزیه، تحلیل و آزمایش فنی با ۸ درصد بازدهی قرار داشت. صنایع فعالیتهای هنری، سرگرمی و خلاقانه و خرده فروشی به ترتیب با بیش از ۶ و ۴ درصد بازدهی مثبت دومین و سومین صنایع پربازده این هفته بودند.



از شنبه یازدهم تیر تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه ۱۵ تیر ۶۸۲ نماد در بازار سرمایه داد و ستد شدند که بازده هفتگی ۶۰ درصد آن ها (معادل ۴۰۹ نماد) منفی بود. ۱۰ نماد بدون بازدهی کار خود را پایان بردند و ۲۶۳ نماد با رشد قیمت همراه شدند. پربازده ترین نمادهای این هفته چنوپا، خکاوه، دانا، ولشرق، تاتمس، وحکمت، بهیر و وسالت بودند که بجز چنوپا بقیه بین ۱۹ تا ۲۲ درصد بازدهی به سهامداران خود دادند.


نماد چنوپا که از مهر ماه سال ۹۷ تا کنون هیچگونه معامله ای نشده بود در هفته جاری پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه با بیش از ۲ هزار درصد رشد قیمت بازگشایی شد.


بیشترین افت قیمت را نمادهای انرژی۱، فمراد، فتوسا، وپسا، غگل، نبورس و حسینا متحمل شدند. بازدهی این سهم ها بین ۱۴ تا ۲۴ درصد منفی بود.



شنبه؛ قهر حقیقیها با بازار جدی تر شد


بازار سهام امروز شاهد قدرت نمایی فروشنده ها بود. اما کم حجم تر از روزهای قبل کار خود را ادامه داد. برخی از تک سهم ها خوش اقبال بودند و با رشد قیمت همراه شدند اما رفته رفته فشار فروش بر بازار غلبه کرد. تا جایی که در انتهای بازار شاخص کل بیش از ۱۲ هزار واحد و شاخص هموزن ۴ هزار و ۲۷۷ واحد کاهش یافتند. ارزش معاملات خرد به ۳،۳۶۰ میلیارد تومان افت کرد و تراز پول خرد بازار منفی ۶۰۰ میلیارد تومان بود.


در روزهای پایانی هفته قبل نشست دوحه بدون نتیجه به پایان رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۳ سنت معادل ۰.۸۴ درصد کاهش به ۱۱۶ دلار و ۹۵ سنت رسید. قیمت هر کیلو شکر در عمده ‌فروشی به ۱۸ هزار تومان رسید.


بازار سهام آسیا سقوط کرد. بیت‌کوین با شکست دوباره ۲۰ هزار دلار در سطح ۱۹ هزار دلار قرار گرفت. مس با افت نزدیک به دو درصد فاصله خود را با ۸۲۰۰ دلار بر تن کم کرد. طلا با افت ۰.۷ درصدی به ۱۸۰۰ دلار بر اونس نزدیک شد. روی با افت بیش از ۳ درصدی به ۳۲۴۲ دلار بر تن رسید. سازمان ملل خواستار بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران شد. بایدن خواستار افزایش تولید نفت از کشورهای خلیج فارس شد. برای نخستین بار در تاریخ اروپا، فروش گاز توسط آمریکا به کشورهای اروپایی از روسیه پیشی گرفت. اولیانوف گفت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای انعطاف بیشتری نشان دهد. نفتا که معاملات روز گذشته را با ۱.۷ دلار افزایش و قیمت ۸۰۲ دلار به پایان رسانده بود، در مجموع طی هفته گذشته ۹ دلار افزایش یافت و به ۸۱۱ دلار رسید.


بهای دلار در بازار آزاد به ۳۲ هزار و ۵۶۰ تومان افزایش یافت. نرخ بهره بین بانکی به ۲۰،۸۵ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم طی ۶ ماه اخیر رسید.


یکشنبه؛ ارزش معاملات خرد روزانه به پایینترین مقدار در سال جاری رسید


شروع داد و ستدها با اقبال به نمادهای کوچک بود و بزرگان بازار منفی داد و ستد شدند. اما در ادامه با بهبود تقاضا و رشد قیمت در نمادهای پالایشی بازار شرایط متعادلتری به خود گرفت. در ابتدا تعداد نمادهی منفی بیشتر از مثبت بود اما رفته رفته بر تعداد نمادهای مثبت افزوده شد و در پایان تعداد نمادهای سبزپوش از قرمز پوش بیشتر شد. در انتها، شاخص کل ۱،۳۴۶ واحد و همورن ۱،۱۵۹ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد به ۳،۱ همت و تراز پول خرد به منفی ۲۳۲ میلیارد تومان رسید.


طی ۵ ماه اول ۲۰۲۲ صادرات ایران به ترکیه ۵۷ درصد افزایش یافت. تا پایان اسفند ۱۴۰۰ نقدینگی به ۴،۸۳۲ همت و جهش ضریب فزایندگی نقدینگی به ۸ درصد رسید. ظرفیت پالایشی ایران از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه گذشت.


در بازار رمز ارزها معاملات نوسانی دنبال می شود. بیت کوین در آستانه ۱۸ هزار دلاری شدن است. بانک جی پی مورگان پیش بینی کرد ممکن است در سایه اقدام تلافی جویانه روسیه علیه تحریم نفتی غرب شاهد رسیدن قیمت نفت به ۳۸۰ دلار در هر بشکه باشیم.


دلار آزاد در محدوده ۳۲،۵۸۰ تا ۳۱،۹۵۰ تومان داد و ستد شد.


دوشنبه؛ دنده معکوس دلار


در بازار امروز شاهد بهتر شدن تقاضا و برتری خریداران بودیم. این وضعیت در دقایق ابتدایی شدت بیشتری داشت اما در ادامه با افزایش نسبی عرضه ها همراه بود. در پایان، شاخص کل ۴،۱۶۹ واحد و هموزن ۲،۲۸۶ واحد رشد کردند. ارزش معاملات خرد حدود ۳،۱ همت و تراز پول خرد منفی ۲۶۵ میلیارد تومان بود.


بازار رمز ارزها شاهد نوسانات جزئی بود. بیت کوین برای حفظ کانال ۱۹ هزار دلاری تلاش می کند. به گفته معامله گران نفت، ایران برای رقابت با روسیه نفت خود را ۱۰ دلار ارزان تر می فروشد. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد واردات نفت از روسیه تا ۹۰ درصد کاهش می‌یابد. باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت زمان و مکان مذاکرات بین ما و مورا در حال نهایی سازی است.


دلار از محدوده ۳۱،۷۵۰ تومان شروع کرد ، در ادامه روز تا ۳۱،۲۳۰ تومان پایین آمد اما در پایان روز تا ۳۱،۸۵۰ تومان افزایش یافت. نرخ طلا ثابت ماند اما قیمت سکه تمام بهار آزادی به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش یافت.


سه شنبه؛ معاملات مثبت اما کم رمق بورس


بازار شروع تقریبا مثبتی داشت. حقیقی ها از نمادهای قطعه ساز، قند و شکر و برخی دیگر از تک نمادها استقبال کردند و خریدهای رو به بالا داشتند. اما روند کلی بازار همچنان کند و بی رمق ادامه داشت. با وجود این که طی یک ساعت پایانی پالایشی ها رو به بالا حرکت کردند اما در نهایت ارزش معاملات خرد به محدوده ۳،۵ هزار میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۲۳۱ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی بودیم. شاخص کل ۳،۹۱۳ واحد و شاخص هموزن ۳۲۳ واحد رشد کردند.


مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد حداکثر قیمت سیمان برای مصرف کننده ۵۰ هزار تومان است و فروش سیمان با قیمتی بیش از قیمت مذکور غیرقانونی است. نرخ شمش فولاد خوزستان در بورس ۱۱,۷۴۵ ریال افزایش داشته است. میانگین قیمت مسکن شهر تهران از مرز ۴۱ میلیون تومان عبور کرد. موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت برخی از سایت‌ها ممکن است با افزایش نرخ ارز، قیمت خودروها را بالاتر از ارزش واقعی آن‌ها نشان دهند. قیمت خودرو طی ۲ تا ۳ هفته گذشته افزایشی نبوده است. عشقی درباره ضرورت خروج طرح تنظیم بازار کالاهای مشمول عرضه در بورس‌های کالایی از دستور کار مجلس نامه ای به مجلس نوشت. عربستان برای کاهش تاثیر تورم بر زندگی شهروندانش ۵.۳ میلیارد دلار کمک مالی تصویب کرد.


یک منبع آگاه اعلام کرد از سرگیری روابط ایران و عربستان در بغداد انجام می‌شود.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با افت شدیدی مواجه شد و به محدوده ۱۰۳ دلار رسید. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۰ درصد کاهش به ۱۸۱۱ دلار و ۱۱ سنت رسید.


دلار نیمایی در یک قدمی ۲۶ هزار تومانی شدن قرار گرفت. نخستین داد و ستدهای دلار ازاد محدوده ۳۱،۷۲۰ تومان بود که در ادامه تا ۳۱،۴۲۰ تومان کمی نوسان داشت.


چهارشنبه؛ سقوط یکباره بازارهای جهانی


با توجه به این که در بازار دیروز شاهد بهبود تقاضا بودیم، انتظار می رفت که این شرایط امروز نیز ادامه داشته باشد اما انتظارها برآورده نشد. افت ناگهانی قیمت های جهانی به خصوص قیمت نفت و کامودیتی ها روند بازار سرمایه را تغییر داد و قدرت به دست فروشندگان افتاد. با وجود این که در جریان داد و ستدهای امروز، در برخی از بزرگان بازار شاهد رنج کشی مثبت بودیم اما فشار عرضه ها بازار را منفی کرد. در انتها، شاخص کل ۸،۴۷۶ واحد و هموشن ۲،۴۵۶ واحد کاهش داشتند. ارزش معاملات خرد به حدود ۳،۲ همت افت کرد و شاهد خروج ۳۸۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار بودیم.


آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که سپرده‌های بانکی در اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۳۵ درصد افزایش یافت. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت برای انتقال ۱۰ میلیون تن کالای ترانزیتی روسیه توافق کردیم. نماینده آمریکا در امور ایران گفته هنوز برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران زمان وجود دارد. مقام ایرانی اعلام کرد بیشتر مسائل فنی در وین حل شده؛ بقیه مسائل مربوط به تحریم ها و ارائه ضمانت است. ماکرون گفت باید مذاکرات با ایران را تکمیل کنیم. جوزپ بورل در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان گفت اگر می‌خواهیم به توافق برسیم، همین حالا باید تصمیم بگیریم. گروسی اعلام کرد آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران هستیم.


در پی اعلام تداوم سیاست های انقباضی فدرال رزرو، بازارهای جهانی سقوط کردند. بازارهای سهام اروپا و آسیا با افزایش شاخص ها روبرو شدند. دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه اعلام کرد اگر پیشنهاد ژاپن برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه برابر نصف قیمت فعلی بازار اجرایی شود، عرضه نفت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و قیمتها به بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صعود می‌کند. در بازار رمز ارزها تحرکات خاصی دیده نمی شود. بیت کوین همچنان برای حفظ کانال ۱۹ هزار دلاری خود در تلاش است.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال پس از سقوط ۹.۵ درصدی در روز گذشته، ۷۷ سنت معادل ۰.۷۵ درصد افزایش یافته و به ۱۰۳ دلار و ۵۴ سنت رسیده است.


قیمت دلار در بازار آزاد در محدوده ۳۱،۷۰۰ تا ۳۱،۵۰۰ تومان داد و ستد شد.


انتهای خبر

0
0