همفکران
1400/06/02
16:28
گزارش بازار / هم وزن ها لیدر شدند؟

شاخص کل بورس تهران سه شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ با قدرت به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۲۷ هزار واحدی معادل ۱.۸۲ درصد به یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد رسید. به نظر می رسد مهمترین چالش پیش روی شاخص کل، مقاومت ۱۶۰۰ هزار واحد باشد. شاخص هم وزن نیز صعود مطمئنی داشت و ۱۱ هزار واحد معادل ۲.۵۲ درصد بالا رفت و رکورد بیشترین رشد از بهمن ۹۹ تا کنون را شکست.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران سه شنبه دوم شهریور ۱۴۰۰ با قدرت به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد ۲۷ هزار واحدی معادل ۱.۸۲ درصد به یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد رسید. به نظر می رسد مهمترین چالش پیش روی شاخص کل، مقاومت ۱۶۰۰ هزار واحد باشد. شاخص هم وزن نیز صعود مطمئنی داشت و ۱۱ هزار واحد معادل ۲.۵۲ درصد بالا رفت و رکورد بیشترین رشد از بهمن ۹۹ تا کنون را شکست. فولاد، پارس و فملی بیشترین اثر مثبت را در بازار داشتند ولی فقط پارس یک ساعت از معاملات را در صف خرید طی کرد. نوری، وامید و پترول هم بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس ۱.۵ درصد معادل ۳۱۸ واحد رشد کرد و به ۲۱ هزار و ۲۱۵ واحد رسید. با توجه به عبور شاخص از سقف تاریخی خود، فرابورس در حال ثبت رکوردهای جدیدی برای خود است. زاگرس، ذوب و مارون بیش از دیگر نمادها اثر مثبت داشتند و کگهر، بساما، ارفع، ثالوند و زشریف تنها نمادهای بودند که اثر منفی باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و حدود ۲۷۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشتیم. ارزش معاملات خرد همانند روز گذشته بیش از ۹۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار رسید.




صندوق های دولتی


دارایکم روز را در بازه منفی شروع کرد ولی خیلی زود شروع به رشد کرد طوریکه در پایان بازار ۸ درصد نسبت به روز قبل افزایش قیمت داشت. ارزش ذاتی صندوق نیز رشد خوبی داشت و به ۲۰۵۹۱۸ ریال رسید. با این حساب ارزش واقعی بسته های ۲۰۰ واحدی دارایکم ۴۱۱۸ هزار تومان و ارزش روز این بسته ها ۲۹۲۰ هزار تومان شده است.


پالایش تمام طول روز سبز بود و در حال رشد. ارزش ذاتی به ۹۱۷۷۳ ریال رسید و قیمت پایانی ۳.۶۴ درصد رشد کرد. ارزش واقعی بسته های ۵۰۰ واحدی این صندوق ۴۵۸۸ هزار تومان و ارزش روز آن ۴۳۴۳ هزار تومان شده است.


پر حجم ترین معاملات بورس


خودرویی ها، بانک ها و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات را داشتند. بین نمادها نیز خساپا، وبملت و خودرو بیش از دیگر نمادهای بورسی خرید و فروش شدند.


خساپا شاهد مبادله ۶۷۲ میلیون سهم و خروج ۷ میلیارد تومان پول حقیقی بود. حقوقی ها ۷ درصد در سمت تقاضا و دو درصد در سمت عرضه مشارکت داشتند و توانستند قیمت را در محدوده صفر تابلو کنترل کنند.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های زراعت، فلزات اساسی و بانک ها خریداران حقیقی داشتند و سیمان، فراورده های نفتی و خودرو خریداران حقوقی را به جلب کردند. وبملت، سپید و ذوب ورود بیشترین پول حقیقی را داشتند و فولاد شپنا و میدکو بیش از دیگران توسط حقوقی ها حمایت شدند.


وبملت در ابتدای روز کمی افت کرد و وارد محدوده منفی شد اما بعد شروع به رشد کرد و به صف خرید رفت. این صف چند بار عرضه شد اما قیمت خیلی پایین نیامد و خریداران دوباره صف تشکیل می دادند. عرضه ها اغلب توسط حقوقی ها انجام می شد، آنها ۴۵ درصد از ۶۷۲ میلیون سهم معامله شده را عرضه و ۲۴ درصد را خریداری کردند در نتیجه ۶۱ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم تزریق شد. وبملت موفق شد از مقاومت مهم و بسیار سرسخت خود عبور کند و انتظار می رود تا ۴۷۱۲ ریال مانع جدی در برابر خود نداشته باشد.


فولاد با وجود خروج پول حقیقی سبز باقی ماند. از ۱۵۱ میلیون سهم معامله شده ۳۹ درصد توسط حقوقی ها خریداری و ۱۹ درصد عرضه شد و ۳۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتیم. فولاد روز را در بازه منفی آغاز کرد و سپس به آهستگی رشد کرد و توانست با ۱.۸ درصد رشد در قیمت پایانی روز را تمام کند. P/E فولاد ۷.۵۸ اعلام شده است که از میانگین صنعت کمتر است. به نظر می رسد این نماد خود را آماده صعود به ۱۴۲۰۱ ریال می کند.




نمادهای مشکوک


حپترو، ثزاگرس و زماهان مشکوک ترین نمادها در بازه ۷ روزه بودند. در بازه ۳۰ روزه نیز حپترو، زماهان و غدام بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


زماهان فروشندگان صبح خود را نقره داغ کرد. این نماد مدت ها است در صف فروش قفل است و میانگین حجم معاملات آن به ۶۲ هزار سهم رسیده بود. امروز ساعت ۹.۴۸ ربات تلگرامی رصد خونه اولین پیام را درباره این نماد منتشر کرد و همان زمان صف فروش ۱۳ میلیونی جمع شد و قیمت شروع به رشد کرد. از ۷۲ میلیون سهم معامله شده امروز ۷ درصد توسط حقوقی ها عرضه و ۹۹ درصد توسط حقیقی ها خریداری و ۶ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد تزریق شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی ساذری با ۶۶.۶۴ درصد، ثامید با ۶.۸۴ درصد و دارایکم با ۵.۶۳ درصد تعلق گرفت. حپترو با ۳۱.۸۴ درصد، بالبر با ۱۱.۵۸ درصد و غدام با ۴.۹۷ درصد کاهش ارزش بیشترین ضرر را به سهامداران خود زدند.


ساذری بعد از برگشت از مجمع عمومی عادی سالانه برای دومین بار بازگشایی شد و رشد ۶۶.۶۴ درصدی را تجربه کرد. این نماد در ۱۳ ماه گذشته همواره در صف خرید بوده است و معاملات کم حجمی داشته. یک کد حقوقی ۲۰ درصد از ۳ میلیون سهم معامله شده را عرضه کرد. حقیقی ها که مدت ها منتظر بودند ۱۰۰ درصد در سمت تقاضا مشارکت کردند و ۸۰۰ میلیون تومان پول وارد سهم کردند.


حپترو بعد از ساعت ۱۱ بازگشایی شد و چون از مجمع عمومی عادی سالانه بر می‌گشت بدون محدودیت دامنه نوسان معامله شد. فروشندگان حقیقی برای خروج از فرصت استفاده کردند و ۱۰۰ درصد از ۹ میلیون سهم معامله شده را عرضه کردند. دو کد حقوقی ۶ درصد از معاملات را خریدند و ۲ میلیارد تومان پول حقوق به سهم وارد کردند. بعد از فروکش کردن جو روانی کمی قیمت بالا آمد و سمت تقاضا تقویت شد.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار صبح امروز تلاش کرد وارد کانال ۲۸ هزار تومان شود اما ناکام ماند کمی هم افت کرد. هم اکنون هر دلار با ۰.۰۷ درصد افت نسبت به دیروز با قیمت ۲۷ هزار و ۶۵۰ تومان معامله می شود.


سکه طرح جدید نیز صبح صعودی بود اما بخش زیادی از رشد خود را از دست داد. هر سکه با ۰.۲۵ درصد رشد نسبت به دیروز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان خرید و فروش می شود.


انس طلا دیروز وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شد و امروز در حال استراحت است. انس با ۰.۱۲ درصد افت به قیمت ۱۸۰۲ دلار رسیده است.


انتهای خبر

0
0