همفکران
1400/11/10
15:17
گزارش بازار / شیرین کامی بزرگان

شاخص کل بورس تهران دهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش بیش از ۲۵ هزار واحدی (معادل ۲.۰۳ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی برای سومین روز متوالی، با همت بزرگان و شاخص سازان، استارت را در مدار مثبت زد و تا انتها به حرکت در این مسیر صعودی ادامه داد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران دهمین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰ را با جهش بیش از ۲۵ هزار واحدی (معادل ۲.۰۳ درصد) به پایان رساند و تا ارتفاع ۱ میلیون و ۲۸۴ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی برای سومین روز متوالی، با همت بزرگان و شاخص سازان، استارت را در مدار مثبت زد و تا انتها به حرکت در این مسیر صعودی ادامه داد، تا یک قدم دیگر به ابر کانال ۱.۳ میلیونی نزدیکتر شود.


کوچکترهای بازار با حجم بیشتری از فروشندگان مواجه شدند و به این ترتیب شاخص هموزن تنها توانست ۲۶۰۰ گام به جلو بردارد.


کچاد، فارس و فولاد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند و معاملاتی مثبت و متعادل داشتند. کچاد طی امروز با رشد حدود ۸ درصدی قیمت به مدار معاملات بازگشت در همان حوالی به کارش پایان داد. دو نماد دیگر با رشد ۳ درصدی قیمت به خط آخر رسیدند. غکورش، غبشهر و اخابر بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. اخابر با عرضه کمتری مواجه بود و به افت ۱ درصدی قیمت اکتفا کرد اما دو نماد دیگر بیشتر روز را در صف فروش سپری کردند و با افت حداکثری روز را به پایان بردند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر افزایش قیمت نمادهای آریا، زاگرس و شگویا ۱۷۳ واحد رشد کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۵۲۹ کار خود را به پایان رساند. غصینو و کلر نمادهایی بودند که بیشترین اثر منفی بر این شاخص داشتند و مانع از رشد بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز حدود ۱۷۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۴ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۲ میلیارد دلار رسید.




ترین های معاملات بورس

نفتی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، شبندر و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



برای دومین روز متوالی محصولات شیمیایی پرچمدار جذب بیشترین پول از سوی حقیقی های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از فلزات اساسی ها و صندوق های قابل معامله صورت گرفت. در بین نمادها نیز نوری و شاوان بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فولاد و شپنا بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



بازار بورس تهران همچون دوروز گذشته، امروز را نیز مثبت و با ادامه قدرتنمایی خریداران آغاز به کار کرد. به طوری که نمای معاملات یکدست سبزپوش بود و عمده نماد ها به ویژه بزرگان، با رشد قیمتی همراه بودند.


البته این روند صعودی کمی متعادل تر از روزهای اخیر بود چرا که بعد دوروز متوالی رشد تند و تیز قیمت سهام، برخی از بورس بازان ترجیح دادند کمی عقب نشینی کرده و به دور از میادین نفسی تازه کنند، که البته امری طبیعی و قابل پیش‌بینی بود.


این عقب نشینی در نیمه دوم شدت بیشتری گرفت به طوری که شاهد افزایش نسبی عرضه در کلیت بازار بودیم.


خودرویی ها در نیمه اول پرتقاضا دنبال شدند و لیدرهای این صنعت تا محدوده مثبت ۳ و حتی تا یک قدمی سقف قیمتی پیشروی کردند. اما همزمان با افزایش حجم عرضه ها این صنعت نیز به مادر منفی کشیده شد. خساپا، خگستر و خپارس تا منفی ۱ پایین آمدند. خزامیا در واپسین لحظات به ۳- رسید. ایران خودرویی که تا یک قدمی صف خرید رفته بود به صفر تابلو رسید و در قیمت ۱۹۷ تومان متوقف شد.


وبصادر امروز هم در غیاب دو لیدر دیگر بانکی، مورد اقبال خریداران بود و علیرغم اینکه فروشندگان از صف خرید تا محدوده ۲+ آن را پایین آوردند، ولی دست از تلاش برنداشت و با رشد حداکثری در قیمت ۱۸۹ تومان به کارش پایان داد.


عمده نمادهای صنعت فلزات اساسی نیز رشد قیمتی را تجربه کردند و در محدوده های مثبت روز را به پایان بردند. فولاد و فملی رشد ۳ درصدی قیمت را به ثبت رساندند و به ترتیب در قیمت های ۱۰۷۱ تومان و ۷۰۶ تومان به خط پایان رسیدند.


پتروشیمی ها و پالایشی ها امروز هم سنگ تمام گذاشتند و برای سومین روز متوالی رشد حداکثری قیمت را تقدیم سهامدارانشان کردند. شپنا به ۵۹۰ تومان و شتران به ۴۲۴ تومان رسیدند.


خبر حذف نشدن ارز ترجیحی دارو و نهاده های دامی مجددا صنایع غذایی، زراعتی و دارویی را در تیررس فروشندگان قرار داد. به طوری که این صنایع از همان ابتدا تا انتها با برتری فروشندگان دنبال شدند. البته قدرت عرضه در غذایی ها و زراعتی ها مشهودتر بود.


در مجموع امروز شاهد بازاری مثبت و پرتقاضا بودیم که بیشتر به کام شاخص سازان و بزرگان بود.


دو عامل رشد قیمت جهانی نفت و خوش‌بینی بورسی‌ها به ۱۰ مصوبه حمایتی دولت از مهم‌ترین عواملی بودند که سبب صعود دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در این چندروز شدند.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه و ۳۰ روزه نمادهای حگردش و دشیری بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


حگردش از اواسط آذرماه معاملاتش در تسلط فروشندگان است، به طوری که طی یکماه گذشته بیش از ۱۶ درصد افت قیمت را تجربه کرده است. این نماد اگرچه امروز هم در کف قیمتی سپری کرد اما حجم خوبی خورد. امروز در این نماد بیش از ۳۰ میلیون برگه سهم جا به جا شد که به نسبت چندماه اخیر رقم قابل توجهی محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را چافست با ۴.۹۷ درصد، شیراز با ۴.۶۲ درصد و فجر با ۳.۷۴ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۷ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسزنجان با ۴.۹۳ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته کاهش ۷۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار و ۱۴۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۰۳ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۲۵۷ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۷۹۱ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0