همفکران
1401/05/26
15:23
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم مرداد؛ روند صعودی اما لاک پشتی ارزش معاملات خرد بازار

وضعیت کلی بازار در هفته چهارم مرداد نسبت به هفته سوم کمی بهبود یافت. هر چند که این بهبود فقط در بخشی از بازار دیده شد و حتی اخبار مثبت برجامی نیز نتوانست بازار را یکدست سبزپوش کند. میانگین ارزش معاملات خرد که در هفته قبل ۲،۳ همت بود این هفته با رشد ۴۰ درصدی به بیش از ۳،۳ همت رسید. اما بازدهی در صنایع ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته چهارم مرداد؛ روند صعودی اما لاک پشتی ارزش معاملات خرد بازار، توجه ویژه بازار به سهام خودرویی و بانکی، صنایع و شرکتهای کوچک در رشد قیمت گوی سبقت را از بزرگان بازار ربودند


وضعیت کلی بازار در هفته چهارم مرداد نسبت به هفته سوم کمی بهبود یافت. هر چند که این بهبود فقط در بخشی از بازار دیده شد و حتی اخبار مثبت برجامی نیز نتوانست بازار را یکدست سبزپوش کند. میانگین ارزش معاملات خرد که در هفته قبل ۲،۳ همت بود این هفته با رشد ۴۰ درصدی به بیش از ۳،۳ همت رسید. اما بازدهی در صنایع کوچک بازار بهتر بود. به طوریکه این هفته شاخص کل فقط ۲ دهم درصد رشد را تجربه کرد. در حالیکه در هفته قبل شاهد رشد ۸ دهم درصدی آن بودیم. بازدهی شاخص هموزن در حالی این هفته به بیش از ۲،۴ درصد رسید که در هفته گذشته ۱،۴ درصد افزایش یافته بود.


این هفته جمعا ۶۷۱ نماد در بازار سرمایه داد و ستد شد که ۵۵ درصد از آنها بازده مثبت داشتند اما تقریبا نیم دیگر با افت قیمت مواجه بودند. پربازده ترین صنعت بازار اطلاعات و ارتباطات بود که حدود ۱۵ درصد به ارزش بازار آن افزوده شد. صنعت خودرو و ساخت قطعات با رشد حدود ۱۲ درصدی توانست رتبه دوم پربازده ترین صنعت را به خود اختصاص دهد. صنایع محصولات چرمی، بانکها و موسسات اعتباری و مخابرات نیز در جایگاه های بعدی بیشترین رشد قرار گرفتند. از بین نمادها وسالت، زکشت، غدشت، ذوب، خساپا، ورنا، خپویش و قصفها در صدر پربازده ترین ها قرار گرفتند. ارزش سهام وسالت این هفته حدود ۴۸ درصد رشد کرد و ۷ سهم بعدی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بازده مثبت داشتند.


اما این هفته صنعت فرآورده های نفتی بی اقبال ترین بود. بازده این صنعت به بیش از منفی ۴ درصد رسید. صنایع استخراج نفت گاز جز اکتشاف با بیش از ۳ درصد و محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری نیز با حدود منفی ۳ درصد در رتبه های بعدی بیشترین افت ارزش بازار قرار گرفتند. از بین نمادها داراب، فلات، شراز، ولقمان، مداران و بهیر متحمل بیشترین افت قیمت شدند. بازدهی این نمادها از ۱۴ تا ۱۶،۵ درصد منفی بود.


در هفته جاری مهمترین خبری که کل مطبوعات به آن پرداختند مذاکرات هسته ای ایران بود. انتشار اخبار مثبت موجب شد تا دلار کانال ۳۰ هزار تومان را از دست بدهد و به پایین تر از این سطح دست یابد. از طرفی همین اخبار به دلیل پیش بینی افزایش حضور نفت ایران در بازار جهانی، موجب افت قیمت نفت جهانی شد. یکی دیگر از خبرهای مهم این هفته نخستین عرضه های خودرو در بورس کالا بود که بازار خودرو را در همان ساعات اولیه تحت تاثیر قرار داد.


شنبه؛ تاثیر مثبت خبرهای برجامی بر بازار


امروز شاهد بازگشت قدرتمند خریداران به بازار بورس بودیم. موجب مثبت بازار تقریبا به کل نمادها تسری یافت و ارزش صفوف خرید پس از مدتها فاصله زیادی با صفوف فروش پیدا کرد و در میانه بازار به ۷۰۰ میلیارد تومان نیز رسید. در انتها، شاخص کل ۱۸،۶۳۵ واحد و شاخص هموزن ۶،۲۸۲ واحد افزایش یافتند. ارزش معاملات خرد به حدود ۳ همت و تراز پول خرد بازار به مثبت ۲۰۲ میلیارد تومان رسید.


نرخ بهره بین بانکی به ۲۰،۵۹ درصد کاهش یافت. مالیات نقل و انتقال خودرو در ۴ ماهه امسال نسبت به ۴ ماهه سال گذشته ۶۹ درصد رشد داشته است. سازمان امور مالیاتی اعلام کرد مالیات ارزش افزوده یک ماهه به صادرکنندگان بازگشت داده می‌شود.


تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به میزان چهار درصد کاهش یافت و آمار حجم معاملات عمده‌فروشی ۱۵.۳ درصد تنزل کرد. رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای با ایران با اشاره به اینکه هنوز توافقی در کار نیست گفت ایران باید به تحریم‌های ما احترام بگذارد. در حالی که هنوز هیچ یک از طرفین مذاکرات احیای برجام درباره جزئیات این مذاکرات اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند، نشریه پولتیکو در گزارشی مدعی شد اتحادیه اروپا برای حصول توافق بر سر احیای برجام پیشنهاد برداشتن فشار از روی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مطرح کرده است.


در بازار رمز ارزها هم اکثر کوین ها سبزپوش شدند. بیت کوین به بالای ۲۴ هزار دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱ دلار و ۴۵ سنت معادل ۱.۴۶ درصد کاهش به ۹۸ دلار و ۱۵ سنت رسید.


دلار آزاد کانال ۳۱ هزار تومانی را از دست داد و تا محدوده ۳۰،۶۰۰ تومان افت کرد.


یکشنبه؛ چرخش حقیقی ها


بازار با لیدری خودرویی ها شروعی مثبت داشت اما رفته رفته قدرت فروشندگان زیاد شد. در دقایق ابتدایی شاهد رشد شاخص ها بودیم اما خیلی زود بازار تغییر جهت داد و نزولی شد. در انتها، شاخص کل ۳،۴۴۷ واحد و شاخص هموزن ۴۳۶ واحد کاهش یافتند. ارزش معاملات خرد به حدود ۳،۱ همت و تراز پول خرد به منفی ۲۳۱ میلیارد تومان رسید.


مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت از تیرماه امسال تا تیرماه ۱۴۰۳ در راستای طراحی محصولات جدید و محصولات خاص کشورمان گام بر خواهیم داشت که توانمندی خوبی نیز در این زمینه وجود دارد. رئیس سازمان بورس اعلام کرد زمان پرداخت سود مجامع شرکت‌ها به کمتر از ۳ ماه رسیده است.


اولیانوف در مصاحبه با ایتارتاس گفت توافق نهایی بر سر احیای برجام ممکن است تا هفته آینده حاصل شود. تورم سالانه در اسپانیا در ماه ژوئیه به ۱۰.۸ درصد رسید که بالاترین سطح در ۳۸ سال گذشته محسوب می‌شود.


بازار کریپتو اصلاح جزئی قیمت داشت. بیت کوین همچنان در کانال ۲۴ هزار دلاری قرار دارد. دلار آزاد در محدوده ۳۰،۲۰۰ تومان داد و ستد شد.


دوشنبه؛ ایجاد خوف و رجا در بازار


بازار متعادل و همراه با نوسانات منفی شروع شد. اما از همان ابتدا نمادهای خودرویی و برخی از پالایشی ها رو به بالا داد و ستد می شدند. سهام مخابراتی و زراعتی هم پرتقاضا بودند. افزایش تقاضا در گروه های خودرو و بانک موجب بهبود در روند کلی بازار شد و شاخص کل مه در نیمه نخست حدود ۲ هزار واحد افت کرده بود لباس سبز بر تن کرد. در انتها، شاخص کل حدود ۴۴ واحد و شاخص هموزن ۱،۷۸۰ واحد رشد کردند.


سخنگوی وزارت خارجه گفت پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات حاصل شده است. بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شده اما کافی نیست. همکاری‌های ایران و روسیه ربطی به موضوعات جدید منطقه ندارد. ایران ظرفیت آن را دارد تا بخشی از کمبودهای بوجود آمده در عرصه انرژی که در اثر جنگ اوکراین در جهان ایجاد شده را جبران کند. وزیر خارجه اعلام کرد تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفتگو کنیم. ترامپ خطاب به اف بی آی گفت اسناد را فورا به خانه بازگردانید. بحران مسکن چین باعث شده تا ۹۰ میلیارد دلار از ارزش بازار شرکتهای ساختمانی چین کاسته شده و با احتساب افت سال قبل، ارزش این گروه به کمترین سطح از سال ۲۰۱۲ برسد.


دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت قیمت هرکیلوگرم برنج ایرانی حدود ۱۵ هزار تومان کاهش یافته و قیمت این محصول در روزهای آینده دوباره کاهش می یاید. ۸ خودروی جدید در بورس کالا پذیرش شد.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹۴ سنت معادل ۰.۹۶ درصد کاهش به ۹۷ دلار و ۲۱ سنت رسید. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۱،۷۹۵ دلار و ۷۳ سنت رسید. بازار رمز ارزها با نوسانات جزئی همراه بود. بیت کوین همچنان در کانال ۲۴ هزار دلاری قرار دارد.


صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روند سازنده مذاکرات وین و احتمال نهایی شدن برجام قیمت دلار را کاهشی کرد و به زیر ۳۰ هزار تومان سوق داد.


سه شنبه؛ تردید در فضای بازار


بازار شروعی مثبت و نسبتا متعادل با لیدری گروه های بانکی و خودرویی داشت. پس از گذشت حدود یک ساعت شاهد افزایش نسبی عرضه ها در جو عمومی بازار بودیم. اما این رنج کشی های منفی قیمتی فقط چند دقیقه طول کشید و مجددا موج جدیدی از تقاضا در بازار شکل گرفت. در نیم ساعت پایانی اما دوباره فشار فروش در بازار پدیدار شد. این فشار عرضه ها به خصوص در نمادهای پالایشی و فلزی قوی تر بود. در انتها شاخص کل بیش از ۴ هزار واحد افت کرد اما شاخص هموزن به کمک رشد صنایع کوچک بازار حدود ۱،۴ هزار واحد افزایش یافت. ارزش معاملات خرد به بیش از ۳،۵ همت و تراز پول خرد به منفی ۱۵۲ میلیارد تومان رسید.


جوزف بورل گفت دقایقی پیش پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش نویس برجام را دریافت کردم. استفانی لیختنشاتین خبرنگار پولتیکو نوشت پاسخ ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد. یک منبع می گوید: «هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در آن وجود ندارد. » ظاهرا چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است. محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری در توئیتی نوشت: آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرد. آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه ای و موشکی بود که نهایتا از جاه طلبی های خود عقب رانده شد. مقام اتحادیه اروپا گفت ایران در پاسخش درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها طرح کرده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ما هیچ برنامه‌ای برای کاهش یا تعلیق تحریم های اعمال شده علیه ایران که به پرونده هسته‌ای مربوط نیست، نداریم. اولیانوف: پاسخ ایران به اتحادیه اروپا سازنده بود، توپ در زمین آمریکاست.


نرخ توافق بازخرید از ۲۰ به ۲۰.۳ درصد افزایش یافت.


در بازار کریپتو عمده کوین ها شاهد ریزش قیمت بودند. بیت کوین به کانال ۲۳ هزار دلار عقب نشینی کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۸ سنت معادل ۰.۸۲ درصد کاهش به ۹۴ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱،۷۸۱ دلار و ۹۰ سنت رسید.


دلار آزاد در محدوده ۳۰،۵۰۰ تومان تا ۳۰،۲۵۰ تومان داد و ستد شد.


چهارشنبه؛ بازار روی پاشنه صنایع خودرو و بانک چرخید


بازار در آخرین روز معاملاتی از هفته جاری با ادامه تقاضاها در گروه های خودرو و بانک شروع شد. البته در طول بازار شاهد رنج کشی های منفی در این دو صنعت بودیم اما در ادامه نمادهای این دو گروه همچنان رو به بالا معامله شدند. در گروه های پالایشی، فلزی و شیمیایی شاهد برتری فروشندگان بودیم. در انتها، شاخص کل ۸،۱۰۴ واحد افت کرد اما شاخص هموزن ۴۵۲ واحد افزایش داشت. ارزش معاملات خرد به بیش از ۳،۵۱۵ میلیارد تومان رسید. تراز پول خرد بازار منفی ۱۷۵ میلیارد تومان شد.


امروز معاملات خودرو در بورس کالا آغاز شد. خودروی دیگینیتی با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شد و با قیمت یک میلیارد و ۳۲ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که بهای این خودرو در بازار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. فیدیلیتی ۷ نفره نیز با میانگین قیمتی ۹۹۶ میلیون و ۵۳۸ هزار تومان معامله شد. در نتیجه ابن معاملات در بورس کالا قیمت دیگنیتی در عرض ۲ ساعت ۵۰ میلیون تومان دربازار آزاد افت کرد.


فاطمی امین، وزیر صمت گفت واردات خودرو نهایی شده است و شنبه هفته اینده خبر قطعی واردات خودرو را اعلام می کنیم. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت تورم حذف ارز ترجیحی موقتی است.


سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت معتقدیم مسائل عمده مربوط به توافق حل شده است. برای ایران روشن کردیم که هیچ پرونده ای خارج از توافق هسته ای مورد بحث قرار نخواهد گرفت. سپاه پاسداران خارج از چهارچوب برجام از لیست تروریستی خارج شد. اولیانوف، نماینده ارشد روسیه اعلام کرد به احتمال زیاد این هفته یا هفته آینده نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار می‌شود. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت خطوط قرمز ایران در توافق نهایی رعایت خواهد شد. متن توافق در حال رد و بدل شدن برای دست‌یابی به نتیجه نهایی است. لذا جلسه آینده وزاری امور خارجه ۱+۴ منتج به توافق هسته‌ای خواهد شد.


قیمت رمز ارزها صعودی شد. بیت کوین مجددا وارد کانال ۲۴ هزار دلاری شد. بهای هر اونس طلا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱،۷۷۶ دلار و ۲۰ سنت رسید. قیمت نفت نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از قبل از حمله روسیه به اوکراین رسید.


نخستین معاملات دلار آزاد از محدوده ۲۹،۹۰۰ تومان شروع شد و در ادامه نوسانات اندکی تا ۲۹،۸۰۰ تومان داشت. در بازار توافقی ارز هم دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان شروع به کار کرد.



انتهای خبر

0
0