همفکران
1400/06/06
15:03
گزارش بازار / صعود ادامه دارد

شاخص کل بورس تهران شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ را با رشد ۱.۶۵ درصدی معادل ۲۵ هزار واحد به پایان رساند و هفته را امیدوار کننده آغاز کرد. شاخص کل تا ساعت ۱۰ صبح با شیب خوبی بالا رفت. بعد از ساعت ۱۰ یک افت ۶۰۰ واحدی داشت که خیلی زود جبران شد و دوباره به روند صعودی برگشت. شاخص هم وزن کماکان به پیشتازی خود ادامه می دهد و امروز ۲.۴۴ درصد معادل ۱۱ هزار واحد رشد داشت.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ را با رشد ۱.۶۵ درصدی معادل ۲۵ هزار واحد به پایان رساند و هفته را امیدوار کننده آغاز کرد. شاخص کل تا ساعت ۱۰ صبح با شیب خوبی بالا رفت. بعد از ساعت ۱۰ یک افت ۶۰۰ واحدی داشت که خیلی زود جبران شد و دوباره به روند صعودی برگشت. شاخص هم وزن کماکان به پیشتازی خود ادامه می دهد و امروز ۲.۴۴ درصد معادل ۱۱ هزار واحد رشد داشت. وامید، پارسان و کچاد بیشترین تاثیر مثبت در بازار داشتند، به جز کچاد دو نماد دیگر روز را در صف خرید تمام کردند. نوری، مبین و پارس نیز بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند اما هیچکدام به صف فروش نرفتند.


در فرابورس هم اوضاع خوب بود. شاخص کل فرابورس برای ۱۳ روز متوالی به رشد خود ادامه داد و با افزایش ۴۱۰ واحدی معادل ۱.۸۴ درصد به ۲۲ هزار ۷۲۸ واحد رسید. بپاس، کگهر و مارون بیش از دیگر نمادها اثر مثبت و سمگا، آریا و شصدف بیشترین تاثیر منفی را داشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه ارزش معاملات خرد باز هم رکورد شکنی کرد و به ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین ۳۹۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار داشتیم. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۶۷ میلیارد دلار ماند.





صندوق های دولتی


دارایکم برای نهمین روز متوالی سبز ماند. ارزش ذاتی صندوق رشد کرد و به ۲۱۲۱۹۱ ریال رسید و قیمت پایانی هم ۴.۹۸ درصد افزایش یافت. حقوقی ها با خرید ۱۰ درصد از ۲۴ میلیون سهم معامله شده و عرضه ۶ درصدی ۱۷ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند.


پالایش مثل دارایکم چند روزی است روند صعودی دارد. ارزش ذاتی صندوق امروز کمی کاهش داشت اما قیمت پایانی ۵.۸۲ درصد رشد کرد و این صندوق را در رتبه دوم بیشترین رشد روزانه بازار قرار داد. خرید و فروش حقوقی ها تقریبا برابر بود و ۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به نماد ثبت شد.


پر حجم ترین معاملات بورس


چند روزی است گروه های خودرویی، بانک و سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات بورس را به خود اختصاص می دهند. نمادهای خساپا، خودرو و خبهمن نیز دوباره صدر نشین جدول حجم معاملات بورس شدند.


خساپا روز را از صفر تابلو شروع کرد و کمتر از یک ساعت به صف خرید رسید. این صف در طی روز چند بار عرضه شد اما حجم تقاضا اجازه نداد قیمت پایین بیاید و دوباره صف تشکیل می شد. از ۹۴۷ میلیون سهم معامله شده ۲۷ درصد توسط حقوقی ها فروخته و ۸۵ درصد توسط حقیقی ها خریداری شد. این روند موجب ورود ۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شد. خساپا از ابتدای مرداد تا کنون رشد ۳۸ درصدی داشته است و هم اکنون در آستانه مقاومت ۲۲۹۰ ریال است. در صورت عبور از این مقاومت می توان تا ۲۶۰۰ ریال خساپا را همراهی کرد.


بیشترین ورود و خروج پول



گروه های بانکی ها، خورویی ها و فراورده ها نفتی بیشترین ورود پول حقیقی و محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و انبوه سازی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. وکار با اختلاف زیاد بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و شتران و تنوین در رتبه های دوم سوم قرار گرفتند. نوری، فولاد و برکت نیز از حمایت حقوقی ها برخوردار شدند.


وکار یکی از نمادهای مشکوک است. معاملات این نماد اغلب کم حجم هستند و نمی توانند حجم مبنا را پر کنند اما امروز ۵۷۴ میلیون سهم معامله شد و صف خرید تشکیل شد. ۹ کد حقوقی ۹۵ درصد از این حجم را عرضه و دو کد تنها ۲ درصد را خریداری کردند در نتیجه ۱۷۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به سهم اتفاق افتاد. باید دید این خروج سنگین حقوقی ها در روزهای آینده چه تاثیری روی روند معاملات خواهد گذاشت. این حجم از معاملات در این نماد بی سابقه است.


نوری از طرف حقوقی ها حمایت خوبی دریافت کرد و آنها اجازه ندادند صف فروش تشکیل شود. ۱۱ میلیون سهم در این نماد معامله شد که حقوقی ها ۳۶ درصد را خریدند و ۴ درصد را عرضه کردند. در نتیجه ۴۰ میلیارد تومان پول حقوقی به سهم وارد شد. نوری روند صعودی خود را از اردیبهشت ماه آغاز کرد و تا کنون ۱۳۷ درصد رشد داشته است. در صورتی که به روند نزولی خود ادامه دهد ۹۸۰۰۰ ریال اولین حمایت آن خواهد بود.




نمادهای مشکوک


ثالوند، ثاباد و لپیام در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


ثالوند از اسفند سال ۹۹ درگیر صف فروش است. در این مدت چند مرتبه مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد اما فایده ای نداشت. امروز ناگهان توجهات به این نماد جلب و ۶۷ میلیون سهم معامله شد. از این میزان حقوقی ها ۴ درصد را خریداری کردند و حجم خیلی کمی هم عرضه کردند. در نتیجه ۶ میلیارد تومان ورود پول حقوقی داشتیم در آخر روز نماد خود را به بازه مثبت رساند. اگر ثالوند بتواند از مقاومت پیش روی خود عبور کند می توان به تغییر روند این سهم امیدوار شد.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی از آن فروس با ۸.۴۳ درصد، پالایش با ۵.۸۲ درصد و آوا با ۵.۴۵ درصد شد. در مقابل کمرجان با ۵ درصد، وهنر با ۴.۹۹ درصد و سمگا با ۴.۵۳ درصد بیش از دیگران افت قیمت داشتند.


فروس چهارشنبه خبر افزایش نرخ فروش محصولاتش را اعلام کرد و به همین دلیل معاملات نماد متوقف شد. امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و توانست تا ۱۲ درصد هم رشد کند، اما دقایقی بعد افزایش عرضه ها قیمت را کمی پایین آورد. از ۲۴ میلیون سهم معامله شده حقوقی ها ۱۰ درصد را خرداری و ۳ درصد را عرضه کردند که موجب ورود یک میلیارد تومان پول حقوقی به نماد شد. هم اکنون فروس در آستانه مقاومت مهمی قرار دارد که درصورت عبور از آن می تواند به سقف قیمتی خود در مرداد ۹۹ دست پیدا کند. در غیر اینصورت ۶۰۰۰ ریال اولین حمایت آن خواهد بود.


کمرجان از صبح در صف فروش است. یک کد حقوقی در سمت تقاضا ۱۳ درصد از ۲۴۰ هزار سهم معامله شده را خریداری کرده است و یک کد حقوقی هم در سمت عرضه ۲۱ درصد از معاملات را عرضه کرده است. ۲۴۹ میلیون تومان ورود پول حقیقی به نماد داشتیم و صف فروش ۳ میلیونی همچنان پا بر جا است.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار به روند صعودی خود ادامه می دهد. امروز تا ۲۸۳۵۰ تومان بالا رفت اما کمی اصلاح کرد و هم اکنون با رشد ۱.۲۵ درصدی نسبت به پنجشنبه با قیمت ۲۸۲۴۹ ریال در حال معامله است. ۲۹ هزار تومان مقاومت مهمی در باربر دلار است و در صورت واکنش به آن دلار می تواند تا ۲۷ هزار تومان اصلاح کند.


سکه طرح جدید نه تنها افت پنجشنبه را جبران کرد بلکه تا ۱۲۳۰۰ هزار تومان هم رشد کرد. هم اکنون سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۲۲۷ هزار تومان خرید و فروش می شود که به معنی رشد ۲.۲۳ درصدی نسبت به پنجشنبه است. احتمال رسیدن قیمت به ۱۲۸۰۰ هزار تومان بالا است.


انس طلا روز گذشته رشد ۱.۳۶ درصدی داشت و دوباره به کانال ۱۸۰۰ دلاری برگشت اما امروز برای تعطیلات آخر هفته معامله ای ندارد. هم اکنون ارزش هر انس طلا ۱۸۱۶ دلار براورد می شود.



انتهای خبر

0
0