همفکران
1400/11/03
15:42
گزارش بازار / باتلاق بودجه!

شاخص کل بورس تهران در سومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با افت بالغ بر ۲۵ هزار واحدی معادل ۱.۹۷ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۵۶ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی به موجب افت تقاضا و برتری قدرت عرضه ای که از همان لحظه آغاز در بازار مشهود بود، امروز را تماما در مسیر نزولی حرکت کرد و بعد از یک سقوط تمام و کمال...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در سومین روز از بهمن ماه ۱۴۰۰، با افت بالغ بر ۲۵ هزار واحدی معادل ۱.۹۷ درصد در سطح ۱ میلیون و ۲۵۶ هزار واحد از حرکت بازایستاد. این شاخص بورسی به موجب افت تقاضا و برتری قدرت عرضه ای که از همان لحظه آغاز در بازار مشهود بود، امروز را تماما در مسیر نزولی حرکت کرد و بعد از یک سقوط تمام و کمال بالاخره رضایت داد در محدوده ۱.۲۵ میلیونی متوقف شود.


شتران، ومعادن و پاکشو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در این میان تنها شتران بود که تا یک قدمی صف خرید هم پیش رفت ولی در مجموع هیچ کدام صف خرید را تجربه نکردند و به رشد حدود ۱.۵ درصدی قیمت پایانی اکتفا کردند. فولاد، فملی و فارس بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. هیچ کدام به صف فروش نرفتند و در نهایت در محدوده منفی بالغ بر ۳ درصد به خط پایان رسیدند.


شاخص فرابورس تحت تاثیر کاهش قیمت نمادهای زاگرس، هرمز و شگویا ۲۰۱ واحد افت کرد و در عدد ۱۷ هزار و ۳۵۴ کار خود را به پایان رساند. تجلی و وهور نمادهایی بودند که بیشترین اثر مثبت بر این شاخص داشتند و مانع از افت بیشتر آن شدند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۷۸۷ میلیارد تومان خروج پول از سوی سهامداران خرد صورت گرفت. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۲ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۲۶ میلیارد دلار کاهش یافت.




خبرهای موثر

واردات خودرو مشروط به نظر مجمع تشخیص مصلحت شد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصرار بر مصوبه قبلی خود درباره واردات خودرو، طرح ساماندهی صنعت خودرو را جهت بررسی بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.



۵۱۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار خواهد گرفت / تاکنون ۲.۷ همت در سه قسط به صندوق تثبیت پرداخت شده


مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی:


پیش‌بینی شده که ۵۱۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق تثبیت بازار قرار گیرد که مبلغ ریالی آن حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. تاکنون حدود ۲.۷ هزار میلیارد تومان در سه قسط به صندوق تثبیت بازار پرداخت شده است که در قسط اول ۱۰۰۰ میلیارد تومان، در قسط دوم نیز حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در قسط سوم که در روزهای گذشته دستور آن را به بانک مرکزی داده‌ایم، ۶۵۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد.


مابقی مانده تسهیلات تا سقف ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز به‌طور اقساط ۶۵۰ میلیارد تومانی، هر بار در اختیار بورس قرار خواهد گرفت.



کمیسیون تلفیق هنوز تصمیمی درمورد اصلاح نرخ سوخت گاز نگرفته است


بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱:


اعضای کمیسیون تلفیق بودجه هنوز درباره اصلاح قیمت سوخت گاز پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع عمده به جمع‌بندی نرسیده‌اند. اما دولت در اصلاحیه جدید تصمیم گرفته است که قیمت سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع فولاد را از ۱۰۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی به ۴۰ درصد این نرخ کاهش دهد.



قیر، متانول، اوره و پلی‌اتیلن مشمول مالیات بر صادرات شدند


بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در آیین‌نامه دولت که شامل فهرستی از مواد خام و نیمه‌خام بود، مواد نیمه‌خامی همچون متانول، اوره و پلی‌اتیلن ذکر نشده بود. در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از صادرات محصولات پتروشیمی کشور شامل همین سه محصول است و عجیب بود که در فهرست دولت برای شمولیت مالیات بر درآمد صادراتی خبری از این سه محصول نبود.


عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول، اوره و پلی اتیلن حاشیه سودهای بالایی نسبت به سایر پتروشیمی‌ها دارند و دلیلی برای اعطای معافیت مالیاتی بر این محصولات نیست. ضمن اینکه این دست امتیازات در ابتدای زنجیره ارزش مانع از تکمیل زنجیره در صنعت پتروشیمی شده است.


وی اظهار داشت: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه درباره این موضوع تصمیم گرفتند که موادی همچون قیر، متانول، اوره و پلی اتیلن را با ذکر نام در تبصره ۶ لایحه بودجه اضافه کنند تا این مواد نیز در کنار فهرست دولت مشمول مالیات بر درآمد صادراتی شوند.


ترین های معاملات بورس

فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی و فلزات اساسی سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، فرآورده های نفتی و سرمایه گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای شتران، خودرو و خساپا نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



امروز خبری از ورود نقدینگی های خرد به هیچ گروهی نبود و تا چشم می دید تنها خروج بود که جلب توجه می کرد. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی های خرد از محصولات شیمیایی و کانی های فلزی بود. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و تجلی و نوری بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.



کماکان مهم ترین اخباری که به گوش بازار میرسد خبرهای مربوط به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مجلس و کمیسیون تلفیق است. یکی از مهم ترین خبرهایی که امروز از کمیسیون تلفیق بیرون امد این بود که مالیات برای صادرات انواع شمش فولادی لحاظ خواهد شد و گفته شده این مالیات مربوط به تمام نقاط کشور است که طبیعتا این موضوع برای شرکت های حوزه متانول و اوره خبر چندان خوبی نیست. به موجب همین خبر، امروز شدت عرضه ها در محصولات شیمیایی و پتروشیمی های حوزه گازی بیشتر شد.


حال باید دید برای بودجه ۱۴۰۱ چه اتفاقی در این حوزه رخ خواهد داد!


همچنین در خصوص برق و گاز صنایع ، تصویری منتشر شد که بیانگر این بود که شرکت های حوزه تولید فولاد، با قطعی قابل توجه برق و گاز مواجه خواهند بود. به نظر میرسد این موضوع تا اوایل اسفند ماه به صورت ناپیوسته اعمال شود و در سال های اینده نیز این موضوعات افزایش یابند.


شتران که دیروز به شدت مورد تقاضا قرار گرفت، امروز نیز لیدر بازار بود و ۲ مثبت خورد و در قیمت ۳۸۳ تومان بسته شد. مابقی پالایشی ها روز را تماما منفی پشت سر گذاشتند و حتی به یک قدمی صف فروش رفتند.


در فلزات اساسی همچنان حمایت حقوقی ها را از فولاد مبارکه شاهد هستیم، نماد مذکور امروز به ۹۶۵ تومان رسید. ملی صنایع مس امروز ۶۵۰ تومان شد و ذوب آهن به استقبال فروشندگان در صف فروش رفت.


گفتنی است که موضوع وضع عوارض مالیات بر صادرات محصولاتی نظیر بلوم و بیلت و اسلب بر روی فولاد خوزستان موثر است.


در بانکی ها نیز به موجب جو منفی حاکم بر بازار، شرایط خوب نبود و حجم عرضه ها بالا بود. بانک ملت در حالی به ۲۷۵ تومان رسید که همین دوهفته پیش تا ۳۳۰ تومان پیشروی کرده بود.


امروز تجلی دومین روز معاملاتی خود رادر بازار پشت سر گذاشت، روزی که عملا با سفارش های بسیار سنگین و خرید و فروش های عجیب حقوقی ها همراه بود. نماد مذکور در همان دقایق ابتدایی به صف خرید رسید و تا انتهای بازار در صف خرید پابرجا ماند.


خودرویی ها روندی نوسانی داشتند، به طوری که هم صف فروش را تجربه کردند و هم در محدوده های مثبت معامله شدند. ایران خودرو در انتهای بازار با بهبود تقاضا همراه شد و در واپسین دقایق به ۱۹۰ تومان رسید و در محدوده صفر تابلو متوقف شد.


در مجموع تقریبا در تمامی سهم های بزرگ ، آخرین قیمت پایین تر از قیمت پایانی بود و به نظر می رسد شروع بازار فردا، به ویژه در پتروشیمی ها، خیلی جذاب نباشد. اما در خودرویی ها نظیر ایران خودرو و سایپا که در انتهای بازار اوضاع رو به بهبودی داشتند، اتتظار می رود شرایط بهتر باشد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه نمادهای حاریا، فافزا و کنور و در بازه ۳۰ روزه نمادهای فافزا، واحیا و واتی بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


روند معاملاتی فافزا مدتی است که با بهبود تقاضا همراه شده، به طوری که نماد مذکور طی دیروز و امروز حداکثر رشد قیمتی را تجربه کرده و با صف خرید کار را به پایان رسانده است. گفتنی است که طی روز جاری بیش از ۵ میلیون برگه سهم در فافزا جا به جا شده که طی امسال حجم قابل توجهی برای آن محسوب می شود.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را پدرخش با ۳.۳۷ درصد، فنوال با ۲.۹۵ درصد و وساپا با ۲.۵۶ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام انرژی۲ با ۵ درصد، غدشت با ۴.۹۹ درصد و سیلام با ۴.۹۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

دلار به نسبت روز گذشته افزایش ۷۰ تومانی داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد به قیمت ۲۸ هزار تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۴۸ درصد افزایش داشت و به ۱۲ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان رسید.


انس طلا هنوز معامله نشده و در محدوده ۱۸۳۵ دلار باقی مانده است.


انتهای خبر

0
0