همفکران
1400/06/13
15:29
گزارش بازار/حفظ سنگر سبز

بازار بورس تهران توانست شروع مثبتی را در اولین روز از سومین هفته شهریورماه رقم بزند. در سایه آرامش نسبی که در بازار ارز و بازارهای جهانی برقرار بود، عمده نمادهای معاملاتی نیز توانستند با تعادل میان خریداران و فروشندگان رد و بدل شوند.اگرچه شاخص کل نسبت به اتدای صبح کمی عقب نشینی داشت، اما در نهایت ۲۰۴۲۸ واحد معادل ۱.۳۴ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید.

به گزارش همفکران بازار بورس تهران توانست شروع مثبتی را در اولین روز از سومین هفته شهریورماه رقم بزند. در سایه آرامش نسبی که در بازار ارز و بازارهای جهانی برقرار بود، عمده نمادهای معاملاتی نیز توانستند با تعادل میان خریداران و فروشندگان رد و بدل شوند.اگرچه شاخص کل نسبت به اتدای صبح کمی عقب نشینی داشت، اما در نهایت ۲۰۴۲۸ واحد معادل ۱.۳۴ درصد رشد کرد و به یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید. سبقت کوچکترهای بازار در رشد قیمت توانست شاخص هم‌وزن را با جهش ۹هزار واحدی معادل ۲ درصد همراه کند. فارس، میدکو و نوری بیشترین اثر مثبت را داشتند. نوری خود را به صف خرید رساند اما فارس و میدکو به صف نرسیدند و به رشد حدود ۳ درصدی قیمت اکتفا کردند. وامید، رانفور و پارسان بیشترین تاثیر منفی را داشتند ولی هیچکدام به صف فروش نرفتند.


فرابورس نیز همچون بورس مثبت و پرتقاضا دنبال شد. شاخص کل فرابورس روند یک دست صعودی داشت و توانست بیش از ۱ درصد معادل ۳۳۳ واحد رشد کند و به ۲۲ هزار ۷۴۲ واحد برسد. آریا، صبا و زاگرس بیش از همه تاثیر مثبت و غصینو، ارفع و ذوب بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه تراز نقدینگی حقیقی ها برای دومین روز معاملاتی متوالی مثبت شد و حقیقی ها ۴۶۲ میلیارد تومان جذب بازار کردند.ارزش معاملات خرد نیز ۹۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که در حدود روز چهارشنبه است. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۷۴ هزار میلیارد ریال شد.



صندوق های دولتی


دارایکم شاهد رشد ۲.۲ درصدی در قیمت پایانی بود و به ۱۴۳۴۲ تومان رسید. حقوقی ها ۸ درصد در سمت فروش و ۴ درصد در سمت خریدار مشارکت داشتند و موجب ورود ۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به سهم شدند.


پالایش رشد کمتری را تجربه کرد. قیمت پایانی با ۱.۳ درصد رشد به ۸۷۱۱ تومان رسید. در این صندوق حقیقی ها نقش بیشتری در خرید و فروش داشتند.. حقوقی ها ۳ درصد از عرضه ها و ۲ درصد از تقاضا را بر عهده گرفتند. در نتیجه این داد و ستد ها حدود ۲ میلیارد تومان پول حقیقی از این نماد خارج شد


پر حجم ترین معاملات بورس


زیرمجموعه های صنعت خودرو پرحجم ترین معاملات امروز را رقم زدند، عمده نمادهای این صنعت نیز افزایش قیمت را تجربه کرده و تا پایان روز سنگر خود را در مدار مثبت حفط کردند. بانکی ها و فراورده های نفتی نیز دو گروه دیگر پر معامله بورس بودند. به این ترتیب کرازی، خساپا و خپارس بیشترین حجم معاملات را داشتند.



بیشترین ورود و خروج پول



شیمیایی ها، ماشین آلات و بیمه ای ها اولین مقاصد پول حقیقی بودند و فراورده های نفتی، فلزات اساسی و معدنی ها بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود زدند. در بین نمادها تایرا، های وب و وسینا بیش از دیگر نمادها ورود پول حقیقی و شپنا، فولاد و وغدیر بیشترین ورود پول حقوقی را تجربه کردند.


تایرا ابتدای کار را متعادل آغاز کرد اما پس از دقایقی تقاضا از عرضه سبقت گرفت و خریداران این سهم صف نشین شدند، اگرچه در میانه های بازار این صف خرید عرضه شد اما خربداران مصمم آن توانستند مجدد تشکیل صف دهند و تا پایان روز آن را حفظ کنند. از ۴۰ میلیون سهم معامله شده ۵۴ درصد توسط حقوقی ها عرضه شد. از سوی حقیقی های بازار حدود ۷۰ میلیارد تومان پول به سهم وارد شد.


شپنا در مجموع روز مثبتی را رقم زد و به غیر از دقایق ابتدایی که تا محدوده مثبت ۲ درصد بالا آمد، باقی روز را در حوالی صفر تابلو گذراند. از ۱۳۴ میلیون سهم معامله شده ۴۳ درصد از خریدها سهم حقوقی ها بود و ۸۵ درصد از عرضه ها سهم حقیقی ها، در نتیجه ۵۳ میلیارد تومان ورود پول حقوقی به نماد ثبت شد.




نمادهای مشکوک


کمرجان، کرازی و دحاوی در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


کرازی که بیش از یکهفته است کام سهامدارنش را شیرین کرده و تماما در سقف قیمت روزانه به سر می برد، امروز نیز با صف خرید کارش را آغاز کرد و اگرچه چندین بار این صف عرضه شد و لی مجدد تشکیل و تا پایان بازار ماندگار ماند. P/E این نماد ۱۲.۲۶ ثبت شده که از میانگین گروه نیز پایین تر است.



بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را لپارس و بکاب با ۵ درصد رشد به دست آوردند. بدترین عملکرد امروز هم به دروز، کدما و قثابت به ترتیب با ۴.۲۵، ۳.۷۱ و ۳.۶۷ درصد افت تعلق گرفت.



انتهای خبر

0
0