همفکران
1400/09/17
15:34
گزارش بازار / روزنه امید؟

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز از سومین هفته معاملاتی آذر ماه، بیش از ۱۱۳۰۰ واحد معادل ۰.۸۵ جهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۹ هزار واحد پیشروی کرد. دوروز آخر معاملاتی این هفته، به ویژه امروز، به واسطه اخبار و تحولات نرخ ارز و خبرهای خودرویی با حال و هوای بهتری گذشت. به نظر می رسد...

به گزارش همفکران ، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز از سومین هفته معاملاتی آذر ماه، بیش از ۱۱۳۰۰ واحد معادل ۰.۸۵ جهش داشت و تا سطح ۱ میلیون و ۳۴۹ هزار واحد پیشروی کرد. این شاخص بورسی از همان لحظات ابتدایی روندی صعودی داشت و آهسته و پیوسته به حرکت در این مسیر ادامه داد. البته ناگفته نماند که همزمان با بازگشایی دو لیدر خودرویی، حرکت شاخص کل سرعت بیشتری گرفت و در نهایت این شاخص سبز پوش به تعطیلات رفت. امروز تقریبا عمده نمادهای معاملاتی، حتی کوچکترها، افزایش قیمت را تجربه کردند. به این ترتیب شاخص هموزن بیش از ۲۴۰۰ واحد افزایش یافت. فملی، فولاد و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. هیچ کدام به صف خرید نرسیدند اما از تقاضای خوبی از سوی خریداران همراه بودند. کگل، شفن و وکار بیشترین تلاش را در جهت سرخ پوشی شاخص کردند. کگل به افت ۱ درصد قیمت پایانیش اکتفا کرد اما دو نماد دیگر با صف فروش به کارشان پایان دادند.


فرابورس هم امروز را بر مدار مثبت گذراند و با افزایش ۷۳ واحدی به ۱۹ هزار ۱۷۷ واحد رسید. دماوند، وهور و توسن بیش از همه اثر منفی داشتند و زاگرس و شگویا بیش از همه اثر مثبت باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز از سرعت خروج پول های حقیقی کمی کاسته شد و در نهایت ۹۹ میلیارد تومان دیگر از نقدینگی های خرد از دست رفت. ارزش معاملات خرد نیز رشد ۳ درصدی داشت و به محدوده ۲.۸ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۸ میلیون میلیارد ریال شد و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۳۹ میلیارد دلار رسید.



ترین های معاملات بورس

خودرویی ها، فلزات اساسی ها و شیمیایی ها سه گروه با بیشترین ارزش معاملات و سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری و بانک به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. نمادهای خودرو، خبهمن و خگستر نیز بیش از دیگر نمادها خرید و فروش شدند.



ورود و خروج پول حقیقی



در بازار امروز خودرویی ها کولاک کردند و با اختلاف بیشترین نقدینگی را از سوی سهامداران خرد جذب کردند. در مقابل صندوق های قابل معامله، محصولات شیمیایی و بانکی ها بیش از همه خروج پول را تجربه کردند. در بین نمادها نیز خبهمن و خودرو بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و بپاس، وپست و فسبزوار بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.


دوروز آخر معاملاتی این هفته، به ویژه امروز، به واسطه اخبار و تحولات نرخ ارز و خبرهای خودرویی با حال و هوای بهتری گذشت. به نظر می رسد میل فروشندگان و تمایل بازار به افت های بیشتر از این کمتر شده. البته با توجه به ابهامات پیش رو هنوز نمی‌توان انتظار آن شجاعت لازم را از خریداران داشت.


اما حداقل می توانیم با توجه به روند معاملات امروز کمی به خود امیدواری دهیم.


بازار امروز بیشتر رشدش را مدیون بزرگتر ها بود.


اگرچه مجموع معاملات امروز به کام سهامداران شیرین بود اما باز هم ارزش و حجم معاملات چنگی به دل نمی‌زد. به طوری حتی با بازگشایی دو غول خودرویی، ارزش معاملات خرد نتوانست حتی به مرز ۳ هزار میلیارد تومان برسد.


مهم ترین خبر بازار امروز افزایش نرخ خودرویی ها بود که پس از این شفاف سازی نمادهای ایران خودرو و سایپا بازگشایی شدند. خودرو امروز ۱۵۰ میلیارد تومان معامله شد و خساپا نیز در بازه زمانی کوتاهی ۱۸میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.


پالایشی ها از دیگر صنایع مورد توجه بازار امروز بودند که بعد از اینکه نفت از ۷۵ دلار گذشت معاملات مثبت تریدرادپشت سر گذاشتند. سوما به ۶۰۰ تومان و شبندر به ۶۴۶ تومان رسید.


در صنعت چند رشته ای های نماد وغدیر خوش درخشید و از ۱۵۰۰ تومان عبور کرد. با توجه به اصلاح زیادی که داشته انتظار می روند رشد قیمتی در انتظار سهم باشد.




ن مادهای مشکوک

در بازه ۷ روزه کمینا، غپونه و ولانا و در بازه ۳۰ روزه نمادهای خعمرا، وپست و آریان بیشترین حجم مشکوک را داشتند.


کمینا از اواخر آبان در حال دست و پنجه نرم کردن با فروشندگانی است که یک لحظه هم ول کن صف فروش نبودند. البته به دلیل حجم بسیار پایین معاملات این سهم در این مدت، خیلی افت چشمگیری متوجه قیمت آن نشده است. کمینا امروز تلاشهایی در جهت خروج از صف و رسیدن به مدار مثبت انجام داد ولی نتیجه بخش نبود و بازهم روزش را در صف فروش به پایان برد. در حالی امروز بیش از ۳.۵ میلیون سهم در این نماد جا به جا شد که بیشترین حجم معاملات طی یکماه اخیر ۱ میلیون سهم بوده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه

بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی را وسگیلا با ۳.۶۹ درصد، ثشرق با ۳.۳۵ درصد و وساغربی با ۲.۹۹ درصد به دست آوردند. بدترین عملکرد روزانه هم به نام وسرضوی با ۴.۹۶ درصد، وسصفا با ۴.۹۴ درصد و وسخوز با ۴.۸۸ درصد افت خورد.


در لحظه تنظیم این گزارش

امروز قیمت اندکی کاهش داشته و هم اکنون هر دلار در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار و ۸۲۰ تومان در حال معامله است.


سکه طرح جدید ۰.۳ درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت و به ۱۳ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان رسید.


انس طلا ۰.۱۹ درصد افزایش ارزش داشت و به محدوده ۱۷۸۹ دلار رسید.



انتهای خبر

0
0