همفکران
1400/03/04
15:11
گزارش بازار / پولبک یا برگشت، مسئله این است

شاخص کل بورس تهران بعد از چند روز پیاپی منفی خوردن امروز کمی به خود استراحت داد و به رنگ سبز در آمد. شاخص کل با ۰.۹ درصد رشد معادل ۹۷۰۰ واحد به کانال یک میلیون ۱۰۰ هزار واحدی برگشت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۰۵ هزار واحد ایستاد. شاید این رشد تنها یک پولبک به تراز یک میلیون ۱۳۶ هزار واحد باشد. اما شاخص هم وزن چند بار تغییر جهت داد. این شاخص روز را کاهشی اغاز کرد و بعد از چند دقیقه صعودی شد. حدود ساعت ۱۰ ناگهان افت ۴ هزار واحدی کرد اما دوباره رشد کرد و بعد از این در تعادل باقی ماند. در نهایت شاخص هم وزن ۳۸۴ واحد معادل ۰.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران بعد از چند روز پیاپی منفی خوردن امروز کمی به خود استراحت داد و به رنگ سبز در آمد. شاخص کل با ۰.۹ درصد رشد معادل ۹۷۰۰ واحد به کانال یک میلیون ۱۰۰ هزار واحدی برگشت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۰۵ هزار واحد ایستاد. شاید این رشد تنها یک پولبک به تراز یک میلیون ۱۳۶ هزار واحد باشد. اما شاخص هم وزن چند بار تغییر جهت داد. این شاخص روز را کاهشی اغاز کرد و بعد از چند دقیقه صعودی شد. حدود ساعت ۱۰ ناگهان افت ۴ هزار واحدی کرد اما دوباره رشد کرد و بعد از این در تعادل باقی ماند. در نهایت شاخص هم وزن ۳۸۴ واحد معادل ۰.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. فارس ، فملی و شپنا بیشترین اثر مثبت را داشتند و وپاسار ، رمپنا و وسخوز بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


در فرابورس یک روز پر هیجان تمام شد. شاخص کل فرابورس چند بار تغییر روند داد تا در نهایت با رنگ سبز و رشد ۳۸۴ واحدی روز را به پایان برساند. میدکو ، آریا و هرمز بیش از دیگر نمادها اثر مثبت و بپاس ، کگهر و بگیلان بیشترین تاثیر منفی را داشتند


ارزش معاملات خرد حدود ۲۵۵۰ میلیارد تومان ثبت شد که حدود ۲۵ درصد (۵۴۰ میلیارد تومان) بیشتر از روز گذشته است. خروج پول حقیقی نیز به میزان ۲۹۰ میلیارد تومان اتفاق افتاد. ارزش ریالی کل بازار بورس و فرابورس امروز بدون تغییر زیادی نسبت به دیروز به بیش از ۵۵ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش دلاری نیز ۲۴۸ میلیارد دلار شد.



پر حجم ترین معاملات


بانکی ها با اختلاف زیاد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در پی آنها فراورده های نفتی و سرمایه گذاری ها حرکت کردند. به نظر می رسد توجه به خودرویی ها دیگر پایان یافته است. در بین نمادها نیز وبملت برای دومین روز در صدر قرار گرفته است و بعد از او خگستر و وتجارت هستند.


وبملت دیروز و بعد از سه هفته بازگشایی شد و ۵۰۰۰ واحد اثر منفی روی شاخص کل گذاشت به طوریکه یک کانال شاخص را پایین کشید. اما امروز تلاش کرد جبران کند و روز را متعادل و کمی مثبت به پایان رساند. از ۴۹۰ میلیون سهم معامله شده ۲۰ درصد را حقوقی ها عرضه کردند و حقیقی ها ۶۴ درصد را خریدند. این روند موجب ورود ۲۸۸ میلیارد ریال پول حقوقی به نماد شد.


وتجارت هم روز پر حجمی داشت. از ۳۲۱ میلیون سهم معامله شده ۱۱ درصد را حقوقی ها خریدند و بیش از ۹۸ درصد را حقیقی ها عرضه کردند. نماد امروز متعادل بود و صف خرید یا فروش نداشت.


بیشترین ورود و خروج پول



فراورده های نفتی ، فلزات اساسی و خودرویی ها سه گروهی بودند که حقیقی ها خوب خریدند و در مقابل بانکی ها با اختلاف صنعتی بود که حقیقی ها از آن می گریختند. بعد از بانکی ها بیمه و سرمایه گذاری ها قرار دارند. در بین نمادها شپنا ، نوری و ذوب بیش از بقیه مورد توجه حقیقی ها قرار گرفت و وپاسار ، وبملت و برکت برای حقوقی ها جذاب بودند.


شپنا از طرف حقیقی ها حمایت خوبی دریافت کرد. از ۱۴۰ میلیون سهم امروز ۷۷ درصد را حقیقی ها عرضه کردند و ۹۴ درصد را هم خودشان خریدند. در پایان معاملات امروز ۲۲۷ میلیارد ریال پول حقیقی به نماد وارد شد. شپنا در طول روز چند بار به صف خرید نشست اما افزایش حجم عرضه ها صف را ناپدید می کردند هرچند در پایان روز در صف خرید ۲ میلیونی قرار داشت.


وپاسار با حمایت قوی حقوقی ها از صف فروش خارج شد ولی نتوانست از بازه منفی رهایی یابد. ۱۲۵ میلیون سهم در این نماد معامله شد که حقوقی ها ۸۳ درصد را خریدند و تنها ۲۲ درصد را عرضه کردند. وپاسار امروز بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریال پول حقوقی جذب کرد و در صدر لیست روزانه ایستاد.




نمادهای مشکوک


در بازه ۷ روزه وسخوز ، وساشرق و غمینو مشکوک ترین نمادها بودند. در بازه ۳۰ روزه بازهم وسخوز بیشترین حجم مشکوک را داشت و بعد از او خاذین و وساشرق قرار گرفتند.


وسخوز یکی از شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت است و مدتهاست با حجم پایین معامله می شود طورکه میانگین حجم ماهانه آن ۱۴ هزار واحد شده است. اما امروز یک کد حقوقی غوغا کرد و ۷۰ میلیون سهم را خرید تا شاید صف فروش را جمع کند. اما باز هم یک میلیون سهم در صف باقی ماندند. باید دید فردا سهامداران چه تصمیمی می گیرند.


غمینو هم حقوقی ها خریدند. در این نماد نیز یک کد حقوقی بعد از چند روز در جا زدن سهم ۵ میلیون خرید کرد. اما باز هم ۵ میلیون سهم دیگر در صف باقی ماند.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و براساس قیمت پایانی بیشترین بازدهی روزانه به شتوکا با ۵ درصد و فتوسا و فگستر با ۴.۹۹ درصد تعلق گرفت. در مقابل نمادهای سدور با ۳۰.۲۲ درصد ، خاذین با ۲۹.۴۴ درصد و ثاخت با ۸.۹۲ درصد افت بیشترین کاهش قیمت را داشتند.


سدور از صف فروش به صف خرید رفت. بعد از مجمع عمومی نماد سدور بازگشایی شد که به خاطر حجم عرضه ها بیش از ۳۰ درصد افت کرد و به صف فروش رفت. اما این پایان کار نبود. چند دقیقه بعد کم کم خریداران پیدا شدند و افزایش تقاضا باعث شد صف فروش جمع و در عوض صف خرید شکل بگیرد. به نظر می رسد فروش هیجانی موجب ریزش بیش از حد نماد شده است و ارزندگی آن برای خریداران هوشمند جذابیت ایجاد کرده است.


شتوکا در صف خرید است و کنترل آن در دستان حقیقی ها است و هیچ حقوقی نه خرید می کند و نه می فروشد. امروز در این نماد ۴۰۰ هزار سهم معامله شد و قیمت پایانی ۵ درصد رشد کرد.


تا لحظه تنظیم این گزارش


دلار امروز هم سبز رنگ بود و با رشد ۰.۱۲ درصدی به ۲۲ هزار و ۴۴۰ تومان رسید.


سکه طرح جدید بعد از رشد دیروزبه کمی استراحت نیاز داشت. امروز ۰.۵۶ درصد کاهش داشت و با قیمت ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود


انس طلا رشد نا محسوسی دارد و کماکان قیمت ۱۸۸۳ دلار را برای خود حفظ کرده است.



انتهای خبر

0
0