همفکران
1400/07/21
15:30
گزارش بازار / تغییر کانال شاخص تحت تاثیر پالایشگاهی ها

شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ هزار واحد معادل ۱.۵۰ درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد رسید. با این افت شاخص دوباره به کانال ۱۳۰۰ هزار واحد برگشت. امروز اعضای جدید شورای عالی بورس منصوب شدند و احتمالا در جلسه امشب تکلیف ریاست سازمان مشخص شود. شاخص هم وزن نیز به روند نزولی خود ادامه داد ۸۷۰۰ واحد معادل ۲.۱۹ درصد کاهش پیدا کرد، این شاخص هم در آستانه خروج از کانال ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفته است.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران چهارشنبه ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ هزار واحد معادل ۱.۵۰ درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد رسید. با این افت شاخص دوباره به کانال ۱۳۰۰ هزار واحد برگشت. امروز اعضای جدید شورای عالی بورس منصوب شدند و احتمالا در جلسه امشب تکلیف ریاست سازمان مشخص شود. شاخص هم وزن نیز به روند نزولی خود ادامه داد ۸۷۰۰ واحد معادل ۲.۱۹ درصد کاهش پیدا کرد، این شاخص هم در آستانه خروج از کانال ۴۰۰ هزار واحد قرار گرفته است. فارس، پارسان و شپنا بیشترین تقصیر را درافت شاخص داشتند، از این سه نماد شپنا روز را در صف فروش به پایان رساند و پارسان تنها چند دقیقه در صف فروش اسیر شد اما فارس روندی متعادل و منفی داشت. انرژی۳، امین و فایرا بیش از همه تلاش کردند تا شاخص را بالا بکشند، از این بین انرژی۳ تمام روز در صف خرید بود و امین بدون حضور حقوقی­ها در آخرین دقایق به سقف روزانه رفت ولی فایرا متعادل باقی ماند.


در فرابورس هم اوضاع بد بود. شاخص کل فرابورس تمام روز نزولی بود و ۴۱۶ واحد معادل ۲ درصد افت کرد و به ۲۰ هزار و ۶۷ واحد رسید. این شاخص هم در آستانه خروج از کانال ۲۰ هزار واحدی است. بیشترین اثر منفی را بپاس، آریا و کگهر و بیشترین اثر مثبت را فجهان، غصینو و وسپهر باقی گذاشتند.


بر اساس اعلام کانال آوای آگاه در بازار امروز ۷۶۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی ها صورت گرفت. ارزش معاملات خرد نیز حدود ۴۴۸۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که کاهش ۱۸ درصدی نسبت به روز قبل دارد. ارزش کل بازار در بورس و فرابورس ۶۷ میلیون میلیارد ریال و ارزش دلاری بازار نیز به ۲۴۷ میلیارد دلار شد.





خبرهای موثر


در حالیکه ابراهیم رئیسی با ابلاغ بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف خود اعلام کرده است، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان، رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را ۲.۵ درصد برآورد کرد که نسبت به پارسال کاهش یافته و پیش بینی کرد که در سال بعد نیز به ۲ درصد کاهش یابد.


احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در توئیتی تغییرات شورای عالی بورس را تائید و ماموریت آن‌ها را اعلام کرد.


بانک مرکزی در نامه­ای به تاریخ دیروز نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را بدون تغییر اعلام کرد در نتیجه هر دلار آمریکا با ۱۵۹۰۰ تومان و هر یورو با ۱۹۰۰۰ تومان قیمت گذاری می‌شود.


اوره صادراتی شپدیس به ۷۴۶ دلار رسید. آخرین محموله صادراتی اوره صادراتی پتروشیمی پردیس با حجم ۶۰ هزار تن با رقم ۷۴۶ دلار در هر تن فوب عسلویه فروخته شده است.


قائم مقام جوزپ بورل به تهران سفر می‌کند. یک شبکه قطری گزارش داد «انریکه مورا» قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور برقراری ارتباطاتی با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند.


صندوق‌های دولتی


دارایکم دو نیمه متفاوت داشت. در ابتدا رو شاهد افت قیمت و حرکت در بازه منفی بودیم اما در نیمه دوم قیمت بالا آمد و حتی در آخر بازار به رنگ سبز هم رسید. قیمت پایانی با کاهش ۱.۱۲ درصدی ۱۱۵۳۵۰ ریال شد و ارزش ذاتی صندوق تا ۱۵۶۴۶۵ ریال افت کرد. خرید و فروش حقوقی­ها تقریبا برابر بود و فقط ۵۹۵ میلیون تومان ورود پول حقوقی داشتیم.

پالایشی یکم معاملاتی شبیه دریکم داشت ب این تفاوت که ۱.۵ میلیارد تومان پول حقوقی در این نماد وارد شد. قیمت پایانی ۳.۲۱ درصد کاهش داشت و به ۷۱۱۴۰ رسید و ارزش ذاتی صندوق با کمی افت نسبت به دیروز ۹۷۱۸۲ ریال شد.

پرحجم‌ترین معاملات بورس


خودرویی‌ها، سرمایه گذاری­ها و بانک­ها امروز هم میزبان بیشترین حجم معاملات بورس بودند. در بین نمادهای بورسی نیز بیش از همه خبهمن، خودرو و شبندر دست به دست شدند.


خبهمن روز را در محدوده منفی آغاز کرد و کمی بعد به رنگ سبز در آمد اما این پایان کار نبود حجم عرضه­ها نماد را تا صف فروش هم بردند و کمی بعد دوباره سمت تقاضا تقویت شد و قیمت کمی بالا آمد. از ۳۲۷ میلیون سهم معامله شده ۴۰ درصد را ۱۱ کد حقوقی خریداری کردند ولی در سمت عرضه حقیقی‌ها حضور ۱۰۰ درصدی داشتند. خبهمن P/E ۱۶.۲۴ دارد و از معدود نمادهای خودرویی سودده است.


بیشترین ورود و خروج پول



صندوق‌های قابل معامله و قند و شکر دو گروهی بودند که ورود پول حقیقی داشتند. فراورده­های نفتی، فلزات اساسی و بانک­ها نیز بیش از همه توسط حقوقی­ها حمایت شدند. در بین نمادها شکام، زاگرس و همای بیشترین ورود پول حقیقی و شپنا، برکت و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند.


شکام در صف خرید روز را شروع و در صف خرید هم تمام کرد اما در این بین بیش از یک ساعت افت قیمت داشت و تا صفر تابلو هم پایین آمد. از ۲۸ میلیون سهم معامله شده ۴۵ درصد توسط حقوقی­ها عرضه و ۹۷ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد و شاهد ورود ۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی به نماد بودیم. P/E ۱۷.۳۲ تقریبا دو برابر میانگین گروه محصولات شیمیایی است. امروز بیشترین حجم معاملات از زمان عرضه اولیه ثبت شد.


شپنا روز را با امید آغاز کرد. اولین معاملات این نماد در بازه منفی بود ولی کم کم قیمت بالا رفت و به رنگ سبز رسید. این روند تنها ده دقیقه دوام آورد و بعد از آن با افزایش عرضه­ها صف فروش تشکیل شد و تا پایان بازار برقرار ماند. حقوقی­­ها با خرید ۶۲ درصد از ۱۳۲ میلیون سهم معامله شده ۸۱ میلیارد تومان پول به نماد وارد کردند. در سمت عرضه نیز حقیقی­ها حضور ۸۵ درصدی داشتند. نتشار گزارش شپنا بازار را غافلگیر کرد و تشدید عرضه ها و افزایش تعداد نمادهای منفی را به دنبال داشت. شپنا برای دوره سه ماهه اول سال جاری، ۳۳۷ ریال به ازای هر سهم سود اعلام کرد که تنها حدود ۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.




نمادهای مشکوک


فسدید و فلوله مشکوک­ترین نمادها در هر دو بازه ۷ و ۳۰ روزه شدند.


فسدید در تابلو قرمز فرابورس قرار گرفته است و عنوان ورشکسته را کنار نام خود دارد. P/E منفی ۱۰.۰۹ نیز نشان دهنده ضررده بودن شرکت است. دامنه نوسان این نماد مثبت و منفی ۱ است و امروز در صف فروش بود. تمام ۵۰۸ هزار سهم معامله شده توسط حقیقی­ها خرید و فروش شد در نتیجه ورود و خروج پولی در نماد اتفاق نیفتاد. فسدید ۱۹ مهر ۹۹ در اوج قیمتی خود بود از آن زمان تا کنون تنها ۱۴ درصد اصلاح کرده است.


بیشترین و کمترین بازدهی روزانه


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی امروز بیشترین بازدهی را خکار با ۷.۴۸ درصد به دست آورد و بعد فسرب و غگیلا با ۵ درصد به طور مشترک در رتبه دوم ایستادند. بدترین عملکرد هم نصیب وخارزم با ۱۰.۳۲ درصد، ختور با ۵.۴۶ درصد و کدما با ۴.۹۹ درصد شد.


خکار افزایش سرمایه ۱۹۹ درصدی از محل تجدید ارزیابی ­دارایی­ها داشت و پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده امروز بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد. خریداران انتظار معامله را می‌کشیدند و در کمتر از یک ساعتی تا پایان بازار فرصت داشتند ۱۰.۴۷ درصد قیمت را بالا بردند و صف خرید تشکیل دادند. هرچند قیمت پایانی تنها ۷.۴۸ درصد رشد داشت. از ۱۵ میلیون سهم معامله شده ۶ درصد توسط دو کد حقوقی عرضه و تقریبا ۱۰۰ درصد توسط حقیقی­ها خریداری شد. این روند ۴۴۳ میلیون تومان پول حقیقی وارد نماد کرد. P/E خکار ۸.۷۲ ثبت شده است که هم از میانگین گروه و هم از میانگین بازار کمتر است.


وخارزم دیروز و بعد از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد اما کشف قیمت اتفاق نیفتاد و امروز دوباره بازگشایی شد. در ابتدا قیمت بیش از ۱۳ درصد افت کرد اما همزمان با این افت سمت تقاضا تقویت شد و خریداران دست به کار شدند تا قیمت چند درصدی بالا رفت. ۳ کد حقوقی ۵ درصد از ۵۹ میلیون سهم معامله شده را خریدند تا ۱.۵ میلیارد تومان پول حقوقی به نماد وارد شود. حقیقی­ها هم تقریبا ۱۰۰ درصد از عرضه‌ها را بر عهده گرفته بودند.


در لحظه تنظیم این گزارش


دلار بعد از اینکه دیشب به کانال ۲۶ هزار تومانی سرک کشید امروز کمی خود را جمع کرد و ۰.۵۳ درصد بالا رفت تا به ۲۷ هزار و ۲۱۲ تومان برسد.


سکه طرح جدید هم تحت تاثیر رشد دلار و انس طلا روز سبزی دارد و ۰.۵۱ درصد بهبود پیدا کرده است و به ۱۱ میلیون و ۷۳۸ تومان رسید.


انس طلا نسبت به دیروز ۰.۶۸ درصد افزایش قیمت دارد. هر انس با قیمت ۱۷۷۱ دلار در حال معامله است


به نظر شما فردا کدام صنعت و نماد جذاب خواهد بود؟


انتهای خبر

0
0