بااقتصاد
1400/12/24
14:18
خودنمایی سهم‌های ریالی در مقابل دلاری‌ها برای صعود شاخص بورس/ کاهش قیمت نفت خام پالایشی‌ها را منفی کرد

گزارش بازار/ ‌سه‌شنبه ۲۴اسفند ۱۴۰۰ معاملات منفی صبحگاهی در بازارهای سهام تهران، با خودنمایی صنایع ریالی و به‌اصطلاح برجامی، دست شاخص بورس برای صعود دوباره گرفت. درهمین‌حال، کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی نیز منجر شد تا گروه فراورده‌های نفتی و پالایشی‌ها به صف فروش نقل مکان کنند. به‌این‌ترتیب، شاخص کل بورس پس از یک نیمه افت، ۲۵۰۰ واحد رشد کرد و در نقطه یک‌میلیون و ۳۳۷ هزار واحد استقرار یافت.

سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، روند معاملات بازار سرمایه امروز، سه‌شنبه ۲۴ اسفندماه، با سبزپوشی تمامی شاخص‌های بورس تهران به پایان رسید. شاخص کل هم‌وزن با ۱۲۲۱ واحد مثبت، قله ۳۴۰ هزار واحدی را فتح کرد اما شاخص کل آیفکس نتوانست در صعود شاخص‌های بورس سهیم شود و ۹ واحد منفی را ثبت کرد.


کگل، خوش‌نشین جدول شاخص‌سازان بورس


صدر جدول شاخص‌سازان اصلی بورس تهران، با خوش‌نشینی کگل، تداوم دارد و این نماد معدنی، همچنان صدرنشین جدول تاثیرگذاران مثبت شاخص بورس تهران است. خودرو، وبملت، نوری و خساپا هم رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. خودرو همچنین، بالاترین میزان ترامنش معاملاتی مثبت را هم از آن خود کرد.


افت ۹ واحدی شاخص کل آیفکس


با ادامه روند منفی معاملات در بازار فرابورس، شاخص کل آیفکس پس از ثبت ۹ واحد افت، روی رقم ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحدی تثبیت شد. غصینو، زاگرس، تجلی و توسن، منفی‌سازان اصلی این شاخص بودند. معاملات مثبت در سهم‌های دماوند، آریا و بساما، این نمادها را صدرنشین سبزپوشان بازار فرابورس کرد. بالاترین میزان تراکنش معاملات منفی در این بازار هم از آن تجلی، فزر و سمگا شد.


۱۰۰ نماد شرکتی با افزایش قیمت بیش از ۳درصدی


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۱۹ نماد شرکتی دادوستد انجام دادند و ۱۴ نماد بدون معامله روی تابلوها نمایش داده شد. افزایش قیمت بیش از ۳ درصدی برای ۱۰۰ نماد شرکتی و کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت پایانی برای ۷۸ نماد شرکتی رقم خورد.


هشدار دادستان کل کشور به وزیر اقتصاد برای حفظ حقوق عامه در واگذاری سهام سرخابی‌ها



دادستان کل کشور در راستای وظایف خود برای حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، با ارسال نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای عالی بورس، نسبت به اعمال دقت مضاعف در روند فرایند واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی هشدار داد.


در این نامه، دادستان کل کشور ضمن استقبال از توسعه قانونمند واگذاری سهام دولتی، بر ضرورت توجه به حساسیت این‌گونه واگذاری‌ها (از جمله وجود هواداران و علاقه‌مندان متعدد و گسترده در سراسر کشور) با اعمال دقت‌های پیشگیرانه تاکید کرد.


در بخش دیگری از این نامه، خطاب به وزیر اقتصاد تاکید شده است که جوانب مختلف این واگذاری در جلسات آتی شورای عالی بورس مطرح و مورد بررسی اعضا قرار گیرد.


همچنین، فهرست دقیق دارایی‌ها، بدهی‌های بهنگام شده، پیش‌بینی دقیق درآمدهای آتی، تعیین مالکیت دارایی‌های مندرج در ترازنامه این دو باشگاه و مالکیت لوگو از موارد دیگری بود که در نامه پیشگیرانه دادستان کل کشور به احسان خاندوزی، به آن اشاره و تاکید شد.


در صورت تغییر قانون معافیت مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم سپرده‌ها را کاهش می‌دهیم


نایب رییس هیات‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار، تصریح کرد: براساس قانون، درآمد صندوق‌ها معاف از مالیات است و بحث مالیات بر سپرده‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نباید اجرا شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات بر سپرده‌های بانکی نیستن و اگر این قانون لغو شود، به‌جای سهم سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم اوراق را افزایش می‌دهیم.


محسن خدابخش، افزود: قانون دائمی در مورد این صندوق‌ها وجود دارد که درآمد آنها معاف از مالیات است. با توجه به این‌که نوع دارایی صندوق‌ها قابل تغییر است، اگر شاهد اثر منفی این اتفاق بر عملکرد صندوق‌ها باشیم، مجبور خواهیم شد تا به‌جای سهم سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم اوراق را در این صندوق‌ها افزایش دهیم.


وی تصریح کرد: اگر تفسیر دیگری صورت گیرد، مبنی بر اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل حقوقی بودن باید مشمول قانون بودجه شوند، در آن زمان تدابیری برای نصاب صندوق‌ها در سازمان شکل خواهد گرفت تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.


به گفته خدابخش، خواسته سازمان بورس این است تا صندوق‌ها که عملا ماهیت حقیقی دارند و برای انجام امور حرفه‌ای ماهیت حقوقی پیدا کرده‌اند، از مالیات معاف باشند تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باشیم.


عرضه بلوکی سهام خودروسازان در بورس کالا از سال آینده


وزیر صنعت، اعلام کرد که سال آینده قیمت تمام‌شده خودرو دست‌کم ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت و دولت هم سهام خود را در این شرکت‌ها به صورت بلوکی در بورس کالا عرضه خواهد کرد. به گفته فاطمی امین، در نتیجه این اقدامات، یکی از مافیاهای صنعت خودرو کنار گذاشته می‌شود.


وی افزود: مجوز افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده را برای دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور اخذ کرده‌ایم و با واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به صورت بلوکی، پول این واگذاری وارد دو شرکت خواهد شد.


وزیر صنعت گفت: ارزیابی سهام ایران خودرو و سایپا آغاز شده است و وزارت صنعت از دولتی بودن خودروسازان خلاص می‌شود. ۲۵ درصد سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد سهام سایپا که در حقیقت خودسهامداری است، واگذار می‌شود و همان‌طور که رییس‌جمهوری هم اعلام کردند واگذاری مدیریت ایران خودرو و سایپا در دست اجراست. بر همین اساس، هر کسی که بتواند ۲ صندلی ایران خودرو را در اختیار بگیرد مدیرعامل را تعیین خواهد کرد.


ارایه قراردادهای اختیار معامله در بورس


سرپرست معاونت عملیات بازار بورس اوراق بهادار تهران، از ارایه قراردادهای اختیار معامله برای نخستین بار در بورس خبر داد و گفت: دوره معاملاتی نمادهای اختیار معامله مبتنی بر واحدهای سرمایه‌گذاری دو صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارایکم) و پالایشی یکم (پالایش) با سررسید تیرماه ۱۴۰۱ از روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.


وی افزود: فعالان بازار سرمایه، خصوصا علاقه‌‌مندان بازار مشتقات می‌توانند با بهره‌مندی از استراتژی‌های معاملاتی، معاملات خود را در بازار قراردادهای اختیار معامله دو صندوق مذکور پایه‌ریزی کنند و از طریق کارکردهای این ابزار، بخشی از ریسک‌های خود را در بازار سرمایه پوشش دهند.


به گفته وی، توسعه کمی و کیفی بازار ابزارهای مشتقه به منظور استفاده از ابزارهای پوشش ریسک برای سرمایه‌گذاران، جزو سیاست‌های اصلی شرکت بورس اوراق بهادار تهران و از دغدغه‌های اساسی این معاونت است.


شورای نگهبان لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را به مجلس می‌فرستد


طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، اعلام کرد: لایحه بودجه ۱۴۰۱ همزمان در پژوهشکده‌های مجلس و شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت. به گفته وی، شورای نگهبان روز پنجشنبه گذشته، رسما متن را دریافت کرد و تا بامداد امروز مشغول بررسی این طرح بود. متن نهایی در حال آماده‌سازی و ارسال به مجلس است.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات امروز بازار سهام، با حجم ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۸۲۰۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان، در حجم ۸۱۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ارزش معاملات بورس تهران اختصاص یافت. ارزش معاملات فرابورس هم با حجم ۲۲۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، حدود ۳۲۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش معاملات خرد بورس، همچنان در مسیر نزولی قرار دارد و امروز به ۲۹۰۰ میلیارد تومان رسید که حدود ۲۸ درصد از معاملات سهام را شامل می‌شود. ارزش تغییر خالص مالکیت سهام از افراد حقیقی به حقوقی‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود که اصطلاحا خروج نقدینگی حقیقی نامیده می‌شود. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خالص خریدشان را به نمادهای خگسترف فنفت و وبصادر اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی سهم‌های شتران، شپنا و شبندر متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۳۸۲ ، ۲۱۴ و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار مثبت و متعادل امروز شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۴.۷۸۱.۲۲ (۵۹۵.۵۸-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۳۸.۹۵۴.۲۳ (۲۱۸.۴۸افزایش)


ارزش معاملات: ۳.۷۴۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: شپدیس، کچاد و شیراز


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: کگل، ومعادن و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۳۸.۵۳ (۱۴.۰۷-)


ارزش معاملات: ۱.۸۰۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۱ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، غصینو و تجلی


یه نماد با بیش‌ترین اثرگذاری مثبت: بپاس، دماوند و کگهر


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0