همفکران
1401/06/23
14:32
وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم شهریور؛ تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد ...

بازار سرمایه طی هفته سوم شهریور ماه وضعیتی مشابه هفته قبل را تجربه کرد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد این هفته هم روند کاهشی داشت و با ۸ درصد افت نسبت به هفته قبل به ۲،۴ همت رسید. میزان افت شاخص کل تقریبا مشابه هفته قبل و در حدود ۱،۷ درصد بود اما شاخص هموزن بیشتر از هفته گذشته ...

وقایع نگاری همفکران از بازار طی هفته سوم شهریور؛ تداوم روند کاهشی ارزش معاملات خرد، شدت نزول شاخص ها بیشتر شد، بیش از ۷۲ درصد از نمادها افت قیمت داشتند


بازار سرمایه طی هفته سوم شهریور ماه وضعیتی مشابه هفته قبل را تجربه کرد. میانگین روزانه ارزش معاملات خرد این هفته هم روند کاهشی داشت و با ۸ درصد افت نسبت به هفته قبل به ۲،۴ همت رسید. میزان افت شاخص کل تقریبا مشابه هفته قبل و در حدود ۱،۷ درصد بود اما شاخص هموزن بیشتر از هفته گذشته منفی خورد. در هفته دوم شهریور شاخص هموزن تنها ۴ دهم درصد کاهش داشت اما این هفته با افت ۱،۳ درصدی مواجه شد.


این هفته ۸۷ درصد از صنایع بازار با افت ارزش مواجه شدند که صنایع محصولات چرمی با ۷،۶ درصد، چاپ با ۵،۹ درصد و وسایل ارتباطی با ۵،۵ درصد صدرنشین بیشترین افت قرار گرفتند. تنها صنایع پیمانکاری صنعتی، فعالیت های هنری، سرگرمی و خلاقانه، سایر حمل و نقل، هتل و رستوران، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و فلزات اساسی بازده مثبت داشتند.



از مجموع ۶۸۳ نمادی که طی هفته جاری در بازار دست به دست شد بالغ بر ۷۲ درصد از آن ها بازده منفی داشتند. نمادهای پلاست، غاذر، خدیزل، ساربیل و بکهنوج بیشترین افت قیمت را متحمل شدند اما حپترو، گدنا، فمراد، خمحور و اتکاسا بیشترین بازدهی مثبت را به سهامداران خود دادند.



شنبه؛ ادامه رشد نرخ بهره بین بانکی و ریزش شاخص به کانال ۱،۳ میلیون واحدی


بازار با فشار عرضه ها مواجه بود. به نحوی که بیش از ۸۰ درصد از نمادها منفی معامله شدند. شاخص کل مرز روانی ۱،۴ میلیون واحدی را از دست داد و ۱۵،۴۲۱ واحد افت کرد. شاخص هموزن نیز ۴،۷۵۵ واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد کمتر از ۲،۶ همت و تراز پول خرد حدود منفی ۴۰۰ میلیارد تومان بود. از امروز ساعت معاملات بازار فرابورس به ۱۳:۰۰ افزایش یافت.


مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت باید نقش تسهیلات‌دهی را به بانک‌ها برگردانیم. وزیر صمت از آغاز صادرات خودرو از سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت تولید خودرو از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۷۹ درصد افزایش یافته است. بورس کالا از عرضه ۲۰۰ دستگاه خودروی شاهین در روز سه شنبه ۲۲ شهریئر با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان خبر داد. حقوق بازنشستگان با افزایش ۳۸ درصدی از فردا واریز خواهد شد. نرخ سود بین بانکی به ۲۰.۸ درصد افزایش یافت. علی لاریجانی به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا منصوب شد. قربان زاده رییس سازمان خصوصی سازی گفت ابتدا قیمت گذاری دستوری خودرو ظرف چند هفته از طریق تصویب سند واگذاری خودروسازان برداشته می شود و سپس سهام شرکتهای خودروسازی واگذار می شود.


نرخ تورم سالانه چین در ماه آگوست به ۲.۵ درصد رسید که ۰.۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت. بازار بورس آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت خوبی داشت و به رشد شاخص های بورس سهام نیویورک منجر شد. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد کشورهای سازمان همکاری شانگهای تفاهم‌نامه‌ای درباره عضویت ایران در این سازمان امضا می‌کنند. فرماندار نیویورک روز جمعه به‌دلیل شیوع ویروس فلج اطفال، در سراسر این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرد. مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت، اگر تلاش های داوطلبانه برای کاهش مصرف انرژی کافی نباشد، در ماه های آینده جیره بندی اجباری انرژی را به عنوان آخرین راه انجام خواهیم داد.


در بازارهای جهانی بهای متانول، اتیلن و پروپیلن افزایش داشت اما قیمت نفتا، اوره، پلی اتیلن سنگین و خطی سبک افت کرد. رمز ارزها با رشد قیمت همراه شدند. بین کوین در میانه کانال ۲۱ هزار دلار معامله می شود. دلار آزاد محدوده ۳۰،۵۰۰ تومان را تجربه می کند.


یکشنبه؛ رسیدن دلار نیمایی به ۲۷ هزار تومان


امروز هم بازار روند منفی و فرسایشی داشت. تنها برخی از تک سهم های کوچک بازار خوش اقبال بودند و ۷۵ درصد از بازار منفی بود.در انتها، شاخص کل ۶،۷۰۲ واحد و شاخص هموزن ۲،۵۴۵ واحد کاهش داشتند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۶ همت و تراز پول خرد به حدود منفی ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.


دفتر لاریجانی انتشار خبر انتصابش به عنوان رئیس هیئت حل اختلاف قوا را «شیطنت رسانه‌ای» اعلام کرد. جلسه معاون ارزی بانک مرکزی با مدیران بین الملل بانک های کشور به منظور تجهیز و آمادگی برای گسترش و احیای روابط کارگزاری با بانک های خارجی برگزار شد. صولت مرتضوى، معاون اجرایی رییس جمهور گفت تحت هیچ شرایطی آقای رئیس جمهور اجازه افرایش قیمت بنزین را نخواهد داد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت امیدواریم اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه برگردد.


فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و در ادعایی بی‌پایه و اساس اعلام کردند که ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد. مذاکره کننده فرانسه به اولیانوف گفت از زمان پاسخ ایران، مذاکره فعالی وجود نداشته است.


بازار رمز ارزها با کاهش قیمت مواجه شد. بیت کوین در محدوده ۲۱ هزار دلار استراحت می کند.


دلار نیمایی در آستانه ۲۷ هزار تومانی شدن قرار گرفت. دلار آزاد محدوده ۳۰،۶۵۰ تومان را تجربه می کند.


دوشنبه؛ بهبود نسبی وضعیت در نیمه دوم بازار


در ابتدای بازار تعداد نمادهای مثبت و منفی با هم برابر بود اما رفته رفته با نزدیک شدن به میانه بازار بر فشار عرضه ها افزوده شد. اما این شرایط پایدار نبود. هر چه به انتهای بازار نزدیکتر شدیم تعداد نمادهای مثبت بیشتر شد و در نهایت به حدود ۴۰ درصد از کل بازار رسید. در انتها، شاخص کل ۱،۷۹۵ واحد و شاخص هموزن ۵۴۲ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد در محدوده ۲،۱ همت قرار گرفت و تراز پول خرد حدود منفی ۲۳۵ میلیارد تومان بود.


امروز تعدادی از سهامداران در مقابل درب سازمان بورس تجمع و اعتراض کردند.


قائم مقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این‌که تولید کامل در گروه صنعتی ایران‌خودرو ملاک عملکرد است، از افزایش ۴۷ درصدی تولید از ابتدای سال تا ۲۰ شهریورماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. اصلاحات اساسنامه صندوقهای دارایکم و پالایشی یکم در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ به تصویب هیئت دولت رسید. علیرضا ناصرپور به عنوان نائب رئیس جدید هیئت مدیره سازمان بورس انتخاب شد. رهبر سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت را ابلاغ کرد.


ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت ایران قرار است یادداشت تعهدات خود را برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای امضا کند. کنعانی سخنگوی وزات امور خارجه گفت سه کشور اروپایی خطای گذشته را جبران کنند تا مسیر برای توافق باز شود. آژانس تحت فشار رژیم صهیونیستی عمل نکند، ما آماده ادامه همکاری با آژانس هستیم. یک مقام اسرائیلی اعلام کرد برجام پیش از انتخابات میان دوره ای آمریکا احیا نمی شود اما کنعانی در واکنش به این ادعا گفت تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکردیم.


عمده ارزهای دیجیتال با کاهش قیمت مواجه شدند و فقط تعداد کمی از آنها سبزپوش بودند. بیت کوین نیز با نوسانات جزئی همچنان در کانال ۲۱ هزار دلاری قرار دارد.


دلار در بازار آزاد به بالای ۳۱ هزار تومان رسید.


سه شنبه؛ حرکت رو به بالای بازار


با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای قبل تغییر قابل قبولی نداشت اما به طور کلی بازار مثبت و متعادل تر از روزهای قبل بود. گروه های خودرو و بانکی از اقبال خوبی برخوردار بودند. در پایان ارزش معاملات خرد به بالای ۲،۶ همت و تراز پول خرد به مثبت ۲۳ میلیارد تومان رسید.


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: خبرها حاکی از این است که خودروسازان رایزنی‌های اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کردند؛ به خصوص ایران خودرو که روی پلتفرم رنو کوئید کار می‌کند. مرندی گفت با وجود فشارهای آمریکا همچنان دستیابی به توافق نزدیک است. بلینکن اما گفت با توجه به پاسخ ایران به طرح اتحادیه اروپا، احیای برجام در آینده نزدیک نامحتمل است. صدراعظم آلمان هم اعلام کرد دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک غیرممکن است.


برای نخستین بار ۱۰۰ دستگاه خودروی شاهین گروه سایپا با قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومان برای تحویل ۲۳ مهر ۱۴۰۱ در بورس کالای ایران عرضه شد که ۳۹ دستگاه مورد معامله قرار گرفت.


بهای هر بشکه نفت سبک شیرین آمریکا وست تگزاس اینترمدیت WTI برای تحویل در ماه اکتبر، با ۵۹ صدم درصد کاهش به قیمت ۸۷ دلار و ۲۶ سنت معامله شد.


دلار آزاد تا اواسط کانال ۳۱ هزار تومان پیش رفت.


چهارشنبه؛ شروعی مثبت، پایانی منفی


بازار مثبت و متعادل شروع شد اما نبود خریدار قوی در بازار موجب شد که عرضه ها بر تقاضا غلبه کنند و تعداد نمادهای منفی از مثبت سبقت بگیرد. به طوری که بالغ بر ۶۰ درصد از سهم ها در پایان بازار منفی بودند. در انتها، شاخص کل ۴،۰۴۷ واحد و شاخص هموزن ۳۶۹ واحد افت کردند. ارزش معاملات خرد به حدود ۲,۳ همت کاهش یافت و تراز پول خرد منفی ۹۶ میلیارد تومان شد.


آمریکا ادعا کرد آماده بازگشت متقابل به برجام هستیم؛ ایران مشتاق نیست. اولیانوف اما از اقدامات عجولانه غرب علیه ایران انتقاد کرد. امیرعبداللهیان گفت توافق در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی دست یافتنی است. بیانیه پایانی شورای حکام آژانس در مورد پرونده ایران بدون هیچ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. آژانس خواستار همکاری بیشتر ایران مربوط به سه سایت آلوده مشکوک به اورانیوم شد.


قیمت گاز طبیعی با اقدام اتحادیه اروپا برای مداخله در بازار و جلوگیری از تشدید بحران انرژی، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. به گزارش برخی از منابع در سازمان ملل به‌دلیل حضور بایدن در مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا، زمان سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی از سه‌شنبه ۲۰ سپتامبر به چهارشنبه ۲۱ سپتامبر تغییر کرده که همزمان با زمان اعلام شده برای سخنرانی رئیسی است. رئیسی پیش از این در سوال اینکه آیا با رئیس جمهور آمریکا دیدار خواهد کرد جواب نه داده است. بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» پس از تصویب در دولت، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد. رئیس کل بانک مرکزی گفت از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان مرداد ماه، حدود ۲۶ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات رسمی کشور به شکل حواله انجام شده است که این میزان نسبت به مدت دوره مشابه سال گذشته تقریبا هفت میلیارد دلار بیشتر شده است. اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی بانک مرکزی را مکلف کردند با همکاری بانک صنعت و معدن اقدامات لازم را جهت تسهیل بازپرداخت مطالبات بانک‌ها از شرکت‌های تولیدی مشمول جز «د» بند ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۸ کل کشور، به گونه‌ای که به تولیدکنندگان آسیبی نرسد، به عمل آورند.


دیگنیتی پرایم برای دومین بار در بورس کالا عرضه خواهد شد؛ چهارشنبه ۳۰ شهریور، با قیمت پایه ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان. برای نخستین بار معاملات ملک در بورس کالا انجام شد؛ ۲۲ درصد و ۱۴ درصد بالای قیمت کارشناس دادگستری؛ آپارتمان ۱۰۵ متری ۱۰ میلیارد و ۳۸۰ میلیون، آپارتمان ۱۶۸ متری ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون


بر اساس آمار رسمی منتشر شده گردش مالی کل اقتصاد ترکیه در ماه جولای ۱۲۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.


دلار آزاد در محدوده ۳۱،۴۰۰ تا ۳۱،۲۰۰ تومان معامله شد.


انتهای خبر

0
0